مشارکت بانوان در اهدای خون کمتر از ۵ درصد است

سادس/قم مدیر کل انتقال خون استان متذکر شد: مشارکت بانوان در کشور ما کمتر از ۵ درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته بالای ۵۰ درصد شاهد مشارکت بانوان در امر اهدای خون هستیم.

مرتضی نوریان مدیر کل انتقال خون استان قم در مراسم تجلیل از اهدا کنندگان مستمر خون بانوان استانداری با بیان این که روز ۲۴ خرداد ماه در هر سال روز جهانی اهدا کنندگان خون است و در کل دنیا از کل اهدا کنندگان تقدیر به عمل می آید در خصوص چرایی این نامگذاری یادآور شد: علت اصلی نامگذاری ابتدا به دلیل تولد کاشف گروه های خونی این نامگذاری انجام شده  چرا که بعد از تعیین و مشخص شدن گروه های خونی مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح و جنگ و سایر مواردی که مرتبط با نیاز به خون بود بسیار کاهش پیدا کرد.

نوریان ثابت و ادامه دار بودن این نامگذاری را به دلیل نبود جایگزین مصنوعی برای خون و فرآورده های آن عنوان کرد و گفت: تنها تامین کننده خون انسان است که می تواند این عضو حیاتی خودش را به دیگری اهدا کند لذا این روز را برای تشویق و ترغیب دیگران به اهدای خون و همچنین نشان دادن ضرورت اهدای خون  به همگان نامگذاری کردند و شعار امسال اهدای خون نشانی از همبستگی است؛ برای نجات بیماران به ما بپیوندید بیان شده است.

وی در مورد ضرورت اهدای خون گفت: در بسیاری از موارد اعمال جراحی قلب، زنان باردار، نوزادان، سوانح و حوادث و سوختگی ها نیاز به یکی از فرآورده های خونی وجود دارد و اگر این خون و فرآورده های خونی در مراکز درمانی استان نباشد بسیاری از اتاق عمل ها مختل می شوند.

نوریان با بیان اینکه بیماران تالاسمی ما حداقل در هفته سه بار خون دریافت می کنند که در غیر این صورت حیات آن ها به خطر می افتد، اضافه کرد: در گذشته طول عمر بیماران حدودا تا سن ۱۵ سالگی بود اما امروز به بیش از چهل سال رسیده است و همه اینها به مدد حمایت اهدا کنندگان خون است.

وی ادامه داد: تهیه فاکتورهای انعقادی برای بیماران هموفیلی از پلاسما به عنوان یکی از فرآوره های خونی است پس بنابراین ضرورت و بحث اهدای خون اجتناب ناپذیر است.

نوریان ابراز کرد: طبق آمار در سال ۱۴۰۰ ما به ازای هر ۲/۹ دقیقه یکی از محصولات خونی و فرآورده های خونی را در مراکز درمانی استان توزیع کردیم.

وی با بیان اینکه گلبول قرمز چه در داخل بدن و چه در خارج از بدن تحت شرایط نگهداری ۳۵ روز بیشتر عمر نمی کند، گفت: به دلیل کوتاه بودن عمر سلول های خونی نیاز به اهدای مستمر خون وجود دارد.

نوریان با بیان اینکه بدخیمی ها جز سه عامل اول مرگ و میر در دنیا هستند، افزود: اولین سلولی که مورد هجمه داروهای شیمیایی قرار می گیرد پلاکت است این درحالی است که پلاکت تنها سه روز عمر دارد.

مشاورین امور بانوان در دستگاه های مختلف استان باید به عنوان یک امر به معروف و صدقه جاریه به امر اهدای خون توجه کنند، اظهار کرد: برای آقایان چهار بار در سال و در بانوان سه بار در سال امکان اهدای خون به عنوان یک عضو را دارند.

مدیر کل انتقال خون استان متذکر شد: مشارکت بانوان در کشور ما کمتر از ۵ درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته بالای ۵۰ درصد شاهد مشارکت بانوان در امر اهدای خون هستیم.

گفتنی است سه نفر از اهدا کنندگان خانم که بالاترین اهدای خون را داشتند مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *