کلاف سردرگم مرکز آنژیوگرافی کردکوی/ بیماران قلبی؛ از اینجا رانده، از آنجا مانده

سادس/گلستان به نظر می رسد داستان تکراری تعطیلی مرکز آنژیوگرافی قلب کردکوی به کلاف پیچیده و سردرگمی تبدیل شده که تعلل در باز کردن گره آن بیش از همه بیماران قلبی را متضرر می کند.

حتما شما هم بارها این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که «از آنجا مانده، از اینجا رانده»؛ یعنی از هر دو طرف زیان‌دیده. بله این ضرب المثل حکایت بیماران قلبی و عروقی مراجعه کننده به بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی است که ظاهراً گوش شنوایی برای شنیدن صدای آنها نیست، بیمارانی که توان پرداخت هزینه آنژیوگرافی در مراکز خصوصی را ندارند و مرکز دولتی هم پاسخگوی آنها نیست.

این ترک فعل و کوتاهی مسئولان در خدمات دهی مرکز آنژیوگرافی در حالی است که مقام معظم رهبری هم در یکی از فرامین خود به این نکته تأکید کرده اند که «ما میخواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد.» اما امروز در این نقطه از غرب گلستان و در شهرستان کردکوی بیمارانی هستند که ضمن رنج بیماری و فشار روحی و روانی ناشی از آن درد دیگری هم دارند.

بیمارانی که در این شرایط اقتصادی امکان حضور در مراکز خصوصی آنژیوگرافی و پرداخت هزینه را ندارند در حالی پای به بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی می گذارند که هنوز تکلیف این مرکز مشخص نیست و داستان خدمات دهی آن به بیماران همانند کلاف سردرگمی شده که ظاهراً مسئولان هم از باز کردن این گره کور عاجزند.

در حالی که مرکز آنژیوگرافی قلب کردکوی همین هفته پیش دوباره راه‌اندازی شد و جمعی از مسئولان راه اندازی و آغاز به کار این مرکز را نوید داده بودند اما به نظر می رسد این مراسم افتتاحیه به همان قیچی کردن رُبان های رنگی و چند عکس یادگاری خلاصه شده و این مرکز پیش از آنکه مرهمی بر دردهای بیماران باشد تعطیل شد و به این ترتیب به ادامه روند بلاتکلیفی بیماران قلبی و عروقی مهر تأیید زد.

گلایه بیماران قلبی از سردرگمی در مرکز آنژیوگرافی کردکوی

یکی از بیماران قلبی حاضر در بیمارستان در این باره گفت: متأسفانه الان هشت روز است که به کردکوی آمدم و برای آنژیوگرافی بلاتکلیف مانده ام، پنج شنبه آمدیم گفتند روز شنبه پزشک ندارد پس روز یکشنبه بیایید روز یکشنبه که در وضعیت ناشتا به بیمارستان رفتم باز هم خبری نبود، از این بلاتکلیفی خسته شدم و از مسئولان انتظار دارم برای رفع این مشکل اقدام عاجل کنند.

یکی دیگر از بیماران قلبی نیز از خدمات دهی مرکز آنژیوگرافی بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی گلایه کرد و افزود: صبج پنج شنبه  و جمعه به بیمارستان مراجعه کردم اما گفتند پزشک نداریم و روز شنبه هم مراجعه کردیم باز هم جوابی نگرفتیم، با توجه به اینکه امکان مراجعه به مراکز خصوصی را ندارم و پرداخت هزینه های سنگین آن از توانم خارج است و مراجعه ام به بخش خصوصی 80 میلیون هزینه به همراه دارد اما اینجا با هزینه خیلی کم مشکلم حل می شود انتظار دارم مسئولان برای حل این مشکل چاره ای بیاندیشند.

مسئولان در حالی دست روی دست گذاشتند که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کردکوی نیز چندی پیش نسبت به تعطیلی این مرکز هشدار داده بود.

واگذاری مرکز آنژیوگرافی کردکوی به بخش خصوصی

«هادی عزیززاده»، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کردکوی بر این مهم تأکید کرد که مسئولان ذی ربط نباید به بهانه های مختلف اعم از فقدان تجهیزات و پزشک از پذیرش بیماران خودداری کنند که این اقدام ترک فعل محسوب می شود و سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.

رئیس بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) کردکوی، خدمات دهی مرکز آنژیوگرافی بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی را در مدت پنج روز در هفته عنوان کرد و افزود: در حال حاضر برنامه ما خدمات دهی برای پنج روز در هفته است اما در حال برنامه ریزی هستیم که این مرکز را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

«مظفر امامی» ادامه داد: قرارداد واگذاری به بخش خصوصی آماده شده و در دانشگاه علوم پزشگی گلستان در حال بررسی است.

اما نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار سادس گفت: در گذشته دستگاه آنژیوگرافی تهیه شده برای مرکز آنژیوگرافی بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی مربوط به بخش خصوصی بود و در حالی که این دستگاه بیش از سه سال به نام بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی خریداری شده بود اما متأسفانه به بیمارستان این شهر منتقل نمی شد که بعد از تلاش های مختلف دستگاه آنژیوگرافی به بیمارستان قلب کردکوی انتقال یافت.

«عبدالجلال ایری» ادامه داد: ما کارهای مربوط به انتقال دستگاه آنژیوگرافی به بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی را انجام دادیم اما راه اندازی و فعالیت آن مربوط به دانشگاه علوم پزشکی استان و بیمارستان مربوطه است، در واقع ما در حد وظایف خود اقدامات لازم را انجام دادیم و مسائلی اعم از نحوه راه اندازی و شیوه فعالیت آن به عهده دانشگاه علوم پزشکی استان است.

وی بر این مهم تأکید کرد که علوم پزشکی و مدیریت بیمارستان باید پاسخگوی مشکلات بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی به ویژه مرکز آنژیوگرافی باشند، ما به عنوان نماینده مجلس در راستای رفع نیازها و تأمین امکانات این بیمارستان اقدام کردیم حال اگر مدیران مستقر در این مرکز کوچکترین خطایی داشته باشند و پاسخگوی مردم نباشند به طور قطع بنده با آنها برخورد می کنم و به هیچ وجه با آنها مماشات نخواهیم کرد و فرقی نمی کند که مدیر مربوطه در چه سطحی باشد.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس اخباری که به ما رسیده مرکز آنژیوگرافی از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: نحوه مدیریت و ارائه خدمات مرکز آنژیوگرافی بر عهده بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) کردکوی است و انتظار داریم این مرکز با کمترین چالش به مردم خدمات ارائه دهد.

ایری در پاسخ به گله مندی مردم مبنی بر فعالیت نامنظم و پاره وقت مرکز آنژیوگرافی قلب کردکوی، توضیح داد: با توجه به اینکه بیمارستان قلب کردکوی به نام مرکز تخصصی قلب کردکوی مطرح بود اما مدتی تعطیل شد که این سابقه تعطیلی، میزان ورودی بیماران به این مرکز را کاهش داده و با توجه به این مسئله خدمات دهی چهار روز در هفته انجام می شود اما با افزایش ورودی بیماران، میزان فعالیت و خدمات دهی افزایش می یابد که طی شدن این روند یک الی دو هفته زمان نیاز دارد.

در حالی که روزی از بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی به عنوان ظرفیتی ویژه برای رونق دادن به توریسم درمانی و صنعت گردشگری یاد می شد اما متأسفانه این آرزو رنگ باخت و بیمارستان قلب کردکوی مدتی تعطیل و سپس از جایگاه مورد انتظار خود افول کرد.

وی در این باره گفت: اخیرا رئیس جمهور مذاکراتی با کشور ترکمنستان داشتند و یکی از مبادلات اصلی ما با این کشور در حوزه توریسم درمانی است که یکی از مراکز برای توریسم درمانی، بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی خواهد بود، حتی یکی از موضوعات تفاهم نامه منعقد شده بین گلستان و بالکان مربوط به توریسم درمانی است که ما نیز این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

خدمات‌دهی مرکز آنژیوگرافی در روزهای زوج

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در این باره به خبرنگار سادس گفت: مرکز آنژیوگرافی کردکوی سال ها با مدیریت بخش خصوصی اما با تعرفه دولتی فعالیت می کرد که براساس قرارداد دانشگاه علوم پزشگی گلستان با بخش خصوصی مقرر شد دستگاه آنژیوگرافی مربوط به بخش خصوصی جمع آوری و دستگاه متعلق به بخش دولتی در این مرکز نصب شود که این مهم با پیگیری نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی عملیاتی شد.

«محمد مهدی زرگرانی» ادامه داد: همزمان با فعال شدن مرکز آنژیوگرافی در کردکوی، مراکز دیگری نیز در بیمارستان شفا، پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس و صیاد شیرازی گرگان فعال شدند و با راه اندازی مراکز آنژیوگرافی در استان های دیگر میزان ورودی و بیماردهی بیمارستان قلب کردکوی کمتر شد و به نظر می رسد با رفتن بخش خصوصی و نصب دستگاه آنژیوگرافی دولتی، این مرکز هنوز تجربه کافی در اختیار ندارد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که آنژیوگرافی پروسه پیچیده ای است و متخصصان مختلفی در آن دخیل هستند و نیاز به تأمین نیروی انسانی، تأمین متخصص، فضای فیزیکی و تجهیزات مصرفی دارد که این چرخه باید تکمیل شود تا خدمت رسانی به صورت کامل آغاز شود.

زرگرانی با بیان اینکه همزمان با فعالیت بخش دولتی آنژیوگرافی کردکوی، بحث واگذاری این مرکز به بخش خصوصی در حال انجام است، تصریح کرد: به زودی اطلاع رسانی عمومی آن انجام خواهد شد و انتظار داریم پس از واگذاری به بخش خصوصی خدمات به صورت کامل در مرکز کردکوی ارائه شود.

مشکلات مرکز آنژیوگرافی کردکوی تا انتهای تیر ماه رفع می شود

وی متذکر شد: در حال حاضر مرکز آنژیوگرافی قلب کردکوی در روزهای زوج هفته به بیماران خدمات ارائه می کند اما واقعیت آن است که این مرکز برای فعالیت نوپا محسوب می شود و پس از مدتی، ناهماهنگی ها و شیوه اطلاع رسانی آنها برای پذیرش بیماران برطرف خواهد شد، از طرفی با توجه به فعالیت دو مرکز دولتی و یک مرکز خصوصی در گرگان و گنبدکاووس، هیچ بیماری پشت درب نخواهد ماند و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه تا زمانی که مرکز آنژیوگرافی کردکوی فعالیت خود را به طور کامل آغاز کند نیاز به طی مدت زمانی دارد که امیدواریم این اتفاق طی این ماه محقق شود، تأکید کرد: برنامه ما این بود که بیمارستان قلب کردکوی در ابتدای تیر ماه به هماهنگی لازم برسد اما با توجه به اینکه پزشکان این مرکز در سایر مراکز اعم از بیمارستان صیاد شیرازی، شفا و پیامبر اعظم(ص) فعال هستند این پراکندگی تیم پزشکی موجب شده تا نیروی تخصصی برای پوشش همزمان همه بیمارستان ها به مقدار کافی نداشته باشیم که برای افزایش نیروی انسانی در حال رایزنی هستیم و مقرر شد تعدادی نیرو از استان های دیگر به گلستان بیایند.

زرگرانی در پاسخ به این پرسش که آیا بیمارستان قلب کردکوی به جایگاه سابق خود و هدفگذاری برای تبدیل به ظرفیت توریسم درمانی برمی گردد، پاسخ داد: در گذشته خدمتی که بیمارستان فوق تخصصی قلب کردکوی ارائه می داد منحصر به فرد بود و حتی از استان های مجاور به گلستان می آمدند اما در حال حاضر استان های مجاور در این حوزه خودکفا شدند و تعداد مراکز مشابه نیز در استان افزایش یافت لذا اگر به دنبال بازگشت بیمارستان قلب کردکوی به روزهای اوج خود و با همان تعداد بیمار هستیم باید سایر مراکز آنژیوگرافی را تعطیل کنیم که این مسئله عاقلانه نیست.

به گزارش سادس، با توجه به حساسیت بیماری قلبی و عروقی و سرعت در رسیدگی و درمان این دسته از بیماران انتظار می رود مسئولان ذی ربط در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل مرکز آنژیوگرافی کردکوی اقدام کنند، گرچه به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هیچ بیماری برای آنژیوگرافی معطل نمانده و می تواند به مراکز دیگر استان مراجعه کند اما قطعاً مراجعه بیماران به سایر مراکز موجب ازدحام بیماران و کُندی در ارائه خدمات می شود و دریافت خدمات را به ویژه برای مراجعه کنندگان غرب گلستان سخت تر می کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *