خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۱ خرداد

بررسی سوال نمایندگان از وزیر بهداشت/ بررسی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص بیمه همگانی و… از جمله موضوعات خبری امروز (سه شنبه) سی و یکم خرداد ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی  مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوال معین الدین سعیدی و فاطمه قاسم‌پور نمایندگان چابهار و تهران از وزیر بهداشت، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاههای مسوول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و … در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۱ خرداد

در ابتدای این جلسه محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور ضمن گرامی داشت سالروز شهادت مجاهد دانشمند شهید دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید گفت: جمع شدن ویژگی های درخشان در کنار فهم و تحلیل دقیق از مسائل سیاسی سراسر جهان اسلام از شهید چمران شخصیتی نمونه و الگویی بی بدیل برای تمامی جوانان ساخته بود.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۱ خرداد

در ادامه جلسه علنی، معین‌الدین سعیدی ضمن طرح سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در راستای توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع حوزه سلامت در مناطق محروم بیان کرد: انتظار مردم در مناطق محروم عمل دولت به وعده‌های خود و توجه به مناطق محروم می‌باشد. سوال بنده این است که دلیل فاصله نجومی در حوزه توزیع شاخص های سلامت بین مناطق محروم و مناطق برخوردار چیست؟ در سیاست‌های بالادستی ما توجه به عدالت در حوزه بهداشت و درمان تاکید شده است، اما در عمل این موضوع محقق نشده است.

نماینده مردم چابهار در جریان طرح سوال خود از وزیر بهداشت و درمان از زحمات کادر درمان، جامعه پزشکی، پرستاران و بهورزان قدردانی کرد و خواستار قیام نمایندگان به احترام زحمات و جانفشانی این قشر زحمت‌کش شد.

بهرام عین‌اللهی با حضور در صحن علنی در پاسخ به سوال نماینده چابهار  بیان کرد: وزارت بهداشت و درمان با دنبال کردن طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در کشور به دنبال توجه ویژه به مناطق محروم و توزیع عادلانه امکانات و خدمات درمانی در سطح کشور است. نگاه ویژه به مناطق محروم در اولویت بنده و معاونانم در وزارت بهداشت قرار دارد و بنده تاکنون بیش از ۵۰ بازدید از مناطق مختلف در سطح کشور داشته‌ام.

نماینده مردم چابهار از توضیحات وزیر بهداشت پیرامون سوال خود قانع شد و خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجا که وزارت بهداشت طرح عدالت و تعالی سلامت را در اولویت قرار داده و با توجه به تلاش‌های ایشان بنده سوال خود را به رای نمی‌گذارم و شما را ضامن مردم سیستان قرار می‌دهم تا با پیگیری این موضوع شاهد توزیع عادلانه امکانات و خدمات در حوزه بهداشت و درمان در سطح کشور باشیم.

در ادامه این جلسه، همچنین فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانو اده با طرح این سوال که چرا مصوبه بودجه سال  ۱۴۰۰ برای تحت پوشش قرار گرفتن درمان ناباروری اجرا نمی‌شود؟ گفت: گفت که طی چند سال اخیر بودجه درمان ناباروری به ذینفع واقعی نرسیده و هزینه موارد دیگر شده است از دیوان محاسبات پیگیریم که مسببان آن پاسخ دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با تاکید بر اینکه وضعیت جمعیتی کشور بسیار ناجور است و ما فرصت زیادی برای افزایش جمعیت در کشور نداریم، گفت: اگر در ۷ سال آتی کاری برای افزایش جمعیت نکنیم بعداً قابل جبران نخواهد بود.

بعد از توضیحات وزیر بهداشت، قاسم‌پور به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شد و گفت که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است اما سوال را به رأی نمی‌گذارد.

وی افزود: بحث درمان ناباروری باید پیگیری شود و باید وزیر بهداشت در کنار سازمان برنامه درباره نحوه هزینه‌کرد بودجه ۱۴۰۰ جهت تحت پوشش قرار گرفتن درمان ناباروری پاسخ دهد، اما فرصت یک ماهه‌ای را به این وزارتخانه می‌دهم تا این موضوع را پیگیری کنند تا در نهایت کمکی به زوجین نابارور باشد.

بعد از طرح سوالات نمایندگان تهران و چابهار از وزیر بهداشت، رئیس مجلس از عین اللهی خواست که با جدیت دو موضوع درمان ناباروری و توجه به مناطق محروم در حوزه بهداشت و درمان را دنبال کند.

ناطقین مجلس

درخواست شاکری برای جدایی رئیس مجلس از ریاست فراکسیون انقلاب اسلامی

موسوی لارگانی: چه معنی می دهد بانک مالک واحدهای مسکونی باشد؟

آقاتهرانی: مردم حق دارند اعتراض کنند و حرفشان را به گوش مسئولان برسانند

میرتاج‌الدینی: آقای رئیسی، ما تو را در این میدان و کارزار سخت تنها نمی‌گذاریم

درخواست دلخوش از رئیس‌جمهور برای ارایه لایحه اصلاح حقوق و دستمزد به مجلس

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۱ خرداد

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گزارش این کمیسیون در مورد بررسی عملکرد دستگاه های مسوول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج را قرائت کرد.

در این گزارش تاکید شده است که نظام سلامت کشورطی چندسال اخیر در تخصیص و هزینه کرد اعتبارات پیش‌بینی شده برای حوزه سلامت ناکارآمد بوده و این بدان معناست که همان مقدار منابعی که دولت به حوزه سلامت اختصاص داده است، منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم نشده است.

زهرا شیخی همچنین با بیان اینکه تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طور تمام قد از زحمات کادر درمان قدردانی کرده و از آن ها حمایت می کنند، اظهار کرد: ما هیچ گاه رشادت های آنان را فراموش نکرده و پیگیر امور این عزیزان هستیم و به دنبال حواشی اخیر پیش آمده پیرامون مدافعان سلامت باید تاکید کنم که این حواشی نافی زحمات این عزیزان نیست.

دیگر اخبار مربوط به بررسی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص بیمه همگانی را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

پزشکیان: آموزش و درمان با دستور اجرایی نمی‌شود

روح‌الامینی: غل و زنجیر را از صنعت دارو باز کنید

خاتمی: نباید در پرداخت حقوق نظام سلامت کوتاهی شود

محمدبیگی: در لیست بیماران خاص بازنگری شود

نیک بین: کارانه پزشکان در ۴ سال گذشته پرداخت نشده است

میرمحمدی: زیرساخت‌های بهداشتی در کلان شهرها فاجعه است

بابایی کارنامی: خواسته پزشکان در تعارض منافع با بیمه‌شدگان نباشد

شهریاری: سازمان برنامه و بودجه حوزه سلامت را نمی شناسند

پزشکیان: پول و امکانات خارج را بدهید بعد وضعیت پزشکان را مقایسه کنید

پس از ارائه گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاههای مسوول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج،  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیر از نمایندگان مجلس به دلیل تخصیص بودجه اختصاصی برای بیماران صعب العلاج اظهار کرد: با اجرای بسته خدمتی بیماران صعب العلاج و پوشش هزینه مناسب پرداخت از جیب مردم در این بیماری های پرهزینه کاهش محسوسی خواهد یافت.

در جمع‌بندی مباحث مطرح شده درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان هم محمدباقر قالیباف  با بیان اینکه طبق آخرین آمار پنج میلیون و ۳۹۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند، گفت که نباید آشفتگی در بخش دارو بوجود آید که این وضعیت مورد قبول مجلس و مردم نخواهد بود.

همچنین در پی اعتراض برخی نمایندگان درباره ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به موضوعات مربوط به بهداشت و درمان، حسن شجاعی علی آبادی رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی تاکید کرد: این اشکال خلاف قانون اساسی است چراکه مطابق اصل نودم قانون اساسی این کمیسیون صلاحیت ورود به همه موضوعات و همه دستگاه‌های ذیل قوای سه گانه نظام را دارد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

آصفری: در خنداب و کمیجان اتاق عمل و پزشک جراح داریم، اما متخصص بیهوشی نیست

سلیمی: وزیر جهاد کشاورزی به داد دامداران و مرغداران برسد

ویس کرمی: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی باید به مناطق محروم سوق پیدا کند

انتقاد حسینی پور از سیاست های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن

سنگدوینی: قبل از اینکه مردم ناچار به چادرنشینی شوند تدبیری کنید

انتقاد ملک فاضلی از قطع برق چاه های کشاورزی

حسینی کیا: افزایش حقوق حق بازنشستگان تامین اجتماعی است

عنابستانی: شک نکنید غرب خراسان رضوی برای ایجاد استان جدید در اولویت است

محرم زاده: وزارت اقتصاد از تیم کارآمد و قوی استفاده کند

انتقاد خضریان از مسئول دانستن کمیسیون اصل ۹۰ در بروز مشکلات حوزه پزشکی

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *