۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در گلستان تعیین‌تکلیف نشد/ سالانه چند چاه غیرمجاز حفر می‌شود؟

سادس/گلستان معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان از وجود ۱۵ هزار حلقه چاه فاقد پروانه در گلستان خبر داد و گفت: از این تعداد چاه فاقد پروانه، ۱۱ هزار حلقه هنوز تعیین تکلیف نشده است.

جواد تیموری صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران گلستان اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز در گلستان وجود دارد که دارای پروانه بهره برداری هستند اما براساس قانون صاحبان این چاه ها باید سالانه نسبت به تمدید آن اقدام کنند البته برای تسهیل در رسیدگی به کار این دسته از صاحبان چاه‌ها، تمدید پروانه بهره برداری از دفتر خدمات پستی و پیشخوان نیز  میسر است و نیازی به مراجعه به شرکت آب منطقه ای نیست.

وی افزود: حدود ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز در گلستان وجود دارد که ۱۷ هزار از این تعداد در حوزه کشاورزی استفاده می شود و از این تعداد ۸ هزار حلقه چاه از نوع عمیق و مابقی آن از نوع کم‌عمق هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه ۱۵ هزار حلقه چاه فاقد پروانه در گلستان وجود دارد که مشمول قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه شدند، بیان کرد: رسیدگی و تعیین تکلیف به  چاه‌های فاقد پروانه مستلزم همکاری صاحبان این چاه‌ها است، پس از ابلاغ این قانون آگاهی رسانی به صاحبان این‌ چاه ها به طور مستمر انجام شد و تاکنون تعدادی مراجعه کردند و از بین آنها برای کسانی که دارای شرایط لازم بودند پروانه بهره برداری صادر شد.

تیموری با بیان اینکه تاکنون ۴ هزار و ۸۰۰ مورد از چاه های فاقد پروانه در گلستان تعیین تکلیف شدند، یادآور شد: ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی به تصویب قانون توزیع عادلانه آب در سال ۶۱ اشاره کرد و گفت: در آن زمان نگاه قانونگذار این بود که هر کسی به هر طریقی مایل به استفاده از آب های زیرزمینی است ابتدا باید نسبت به حفر چاه اقدام کند و تشریفات قانونی لازم را بگذراند در آن زمان برای افرادی که شخصا برای حفر چاه اقدام کردند تبصره ای ذیل قانون توزیع عادلانه آب پیش بینی شد که این افراد را مکلف می کرد با مراجعه به وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای تکلیف چاه‌های حفر شده خود را مشخص کنند این تبصره در سال ۱۳۸۵ در مجلس وقت ابطال شد و نمایندگان مجلس ماده واحده تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه را به تصویب رساندند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان اضافه کرد:، وقتی صحبت از چاه غیرمجاز به میان می آید منظور چاه هایی است که در حال حاضر حفاری می شود، سالانه حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ چاه غیرمجاز جدید حفر می شود.

وی با بیان اینکه ۳۲ اکیپ گشت بازرسی شرکت آب منطقه ای گلستان وظیفه نظارت و بازرسی بر چاه ها را انجام‌ می دهند، تصریح کرد: متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده و حکم قضایی چاه‌های غیرمجاز برای آنها مسدود می شود.

تیموری با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۵۳۰ حلقه از چاه های فاقدپروانه پُر و مسلوب المنفعه شدند و حدود ۱۵۵ حلقه چاه نیز حین حفاری توسط اکیپ های بازرسی شناسایی و از حفر آن جلوگیری شده است، افزود: در مجموع در سال گذشته ۶۸۴ حلقه چاه غیرمجاز یا پُر شد و یا از حفر آن‌جلوگیری شده است، همچنین در سال جاری نیز حدود ۵۰ حلقه چاه فاقد پروانه شناسایی و مسدود شده است.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *