شمال پرباران و بحران آب در گلستان / چگونگی اجرای طرح ضربتی مقابله با کم آبی

سادس/گلستان با استناد به آمار و ارقام منتشر شده سازمان هواشناسی، سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) جزء استان‌های پربارش کشور محسوب می شوند ولی با بحران کم آبی مواجه هستند.

با روی کار آمدن دولت دکتر ابراهیم رئیسی و افزایش اعتبارات آب‌رسانی طی یک سال گذشته، شرکت آب منطقه‌ای در تلاش است تا معضل کم آبی را در سراسر کشور، به خصوص استان‌های شمالی، مرتفع نماید.

در همین راستا شرکت آب منطقه ای استان گلستان، عملیات اجرای طرح های ضربتی و اضطراری آب‌رسانی در تابستان ۱۴۰۱ را در دستور کار قرار داده است.

اجرای طرح های اضطراری حدود ۲۱۰ لیتر بر ثانیه به شبکه شرب در شهرستان‌های کلاله، آزادشهر، رامیان، گنبد و نوار مرز، بندرترکمن و گمیشان اضافه خواهد کرد که در همین راستا بخشی از نیاز استان نیز مرتفع می‌شود.

شمال پرباران و بحران آب در گلستان / چگونگی اجرای طرح ضربتی مقابله با کم آبی

اجرای طرح آب‌رسانی به ۶ شهرستان گلستان

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان، در تشریح جزئیات اجرای طرح مذکور، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شهرستان کلاله با اجرای طرح خط انتقال آق‌سو و حفر و تجهیز چاه شماره ۶، بیش از ۳۰ لیتر بر ثانیه به آب شهر کلاله اضافه می شود. 

داود گیلک، با بیان اینکه این شرکت در تلاش است تا در شهرستان گنبدکاووس و نوار مرز، با افزایش ظرفیت آبدهی به میزان ۶۰ لیتر در ثانیه، تامین آب شرب شهر گنبد را افزایش دهد، خاطر نشان کرد: در همین راستا حفر و تجهیز ۳ حلقه چاه محفوره در ابتدای تیر ماه ۱۴۰۱ محقق می‌شود و شاهد افزایش میزان برخورداری مردم این منطقه از آب شرب خواهیم بود.

معاون شرکت آب منطقه‌ای گلستان، با اشاره به اینکه در شهر رامیان حفر و تجهیز چاه مسکن مهر و در شهر آزادشهر حفر و تجهیز و اتصال سه حلقه چاه به شبکه، تکمیل مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی و احداث خط انتقال به آزادشهر و حفر و برق‌رسانی یک حلقه چاه برای شهر خان‌ببین از جمله مهم‌ترین پروژه های آبرسانی است، توضیح داد: این پروژه‌ها در تابستان امسال نتیجه می دهد و در صورت تکمیل، بالغ بر  ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به شبکه شرب این سه شهر اضافه خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز اقداماتی را برای آب‌رسانی به آزادشهر انجام داده‌ایم، اضافه کرد: حفر و تجهیز دو حلقه چاه آب شرب در آزادشهر با دبی ۳۰ لیتر بر ثانیه در سال گذشته انجام و به شبکه شرب این شهر متصل شد.

این مقام مسئول، با تاکید بر اینکه حفر و تجهیز یک حلقه چاه را در شهرهای گمیشان و بندرترکمن نیز تا تابستان ۱۴۰۱ به انجام خواهد رسید، اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ نیز حفر و تجهیز یک حلقه چاه انجام و ۲۴ لیتر بر ثانیه به شبکه شرب این دو شهر اضافه شد که پس از حفر چاه جدید، ۲۰ لیتر بر ثانیه به آب شرب این شهرها اضافه می‌شود.

به گزارش سادس، اجرای این طرح‌ها تنها بخشی از مشکلات موجود در برخی مناطق استان را مرتفع می کند و باید ببینیم تا با گرم شدن تدریجی هوا در استان گلستان و کاهش بارندگی‌ها و حجم آب رودخانه‌ها، طرح‌های اضطراری و ضربتی برای سایر شهرها از جمله مرکز استان گلستان (گرگان) چگونه اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *