نگران توسعه بیابانهای گلستان هستیم

سادس/گلستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، گفت: از ۲۰ هزار و ۴۳۷ کیلومتر مربع مساحت کل استان گلستان، ۳۰۶ هزار هکتار بیابان است.

عبدالرحیم لطفی، در گفت‌وگو با سادس، با بیان اینکه استان گلستان ۲۰ هزار و ۴۳۷ کیلومتر مربع وسعت دارد، اظهار کرد: از این میزان ۳۰۶ هزار هکتار بیابان می باشد که حدود ۳۴ درصد از مساحت عرصه‌های طبیعی استان که شامل بخش‌های مراتع می باشد را در برمی گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، با اشاره به اینکه بررسی‌های کارشناسان امور مراتع و بیابان گلستان مبین این است که بخشی از اراضی بیابانی از گذشته وجود داشته و برخی اراضی در خطر بیابان شدن هستند، ادامه داد: اراضی شیب‌دار، بیابانی و در معرض بیابان شدن استان در حوزه‌های گنبدکاووس، گمیشان، مراوه‌تپه، آق‌قلا و آزادشهر می باشد که حدود ۴۶۰ هکتار تخمین زده شده است.

لطفی، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از نظر موقعیت جغرافیایی شرایط آب و هوایی و زمان بهره برداری از اراضی استان به دو دسته (مراتع ییلاقی و قشلاقی) تقسیم می شوند، توضیح داد: مراتع گلستان به تعداد ۲۷۵ سامان عرفی حدود ۴۱ درصد مساحت کل استان را شامل می شود که از این تعداد ۲۱۹ سامان عرفی جزء مراتع قشلاقی و ۵۶ سامان عرفی جزء مناطق ییلاقی هستند.

وی با اشاره به برخی از عوامل تبدیل مراتع به بیابان در بررسی کارشناسان گلستان، خاطر نشان کرد: چرای بی رویه دام، تغییر کاربری اراضی مرتعی به کشاورزی، کشاورزی بی رویه در اراضی دیم و تبدیل زمین آبی به دیم، از مهمترین عوامل این رخداد می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، با تأکید بر اینکه مجموع اعتبارات تخصیصی مرتع و بیابان استان طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ برابر با ۲۲۰ میلیارد ریال بوده است، توضیح داد: طی این مدت، تولید و پرورش نهال مرتعی و بیابانی ۸ میلیون اصله، پروژه انتقال و غرس نهایی بیابانی ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار، مدیریت روان‌آب ۵ هزار هکتار، ذخیره نزولات توام با بذر پاشی ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار و اجرای پروژه کپ کاری ۲۶۵۰ هکتار محقق شده است.

وی پروژه حفاظت و قرق مرتع در سطح ۲۱ هزار هکتار، ساخت و توزیع آبشخوار فلزی به تعداد ۵۰۰ دستگاه و پروژه مرمت چشمه در مناطق ییلاقی استان به میزان ۳۵ دهنه را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و یادآور شد: برای کاشت در بیابان های استان ۱۱ گونه گیاهی شناسایی شده است که ۴۶ هزار هکتار تاکنون انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *