قوچان هم متروپل دارد

سادس/خراسان رضوی شهردار قوچان گفت: مجموعه‌های مسکونی و تجاری در شهر قوچان هست که پروانه دارد اما عمدتا به دلیل مسائل فنی پایان کار ندارد و در حال بهره‌برداری است که با صدور اخطارها و مکاتبات لازم با مراجع ذی‌ربط در صورت بروز هر گونه اتفاقی صاحبان این مجموعه‌ها مقصر خواهند بود.

ابوالفضل فاضلی حق‌پناه امروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سادس مبنی بر اینکه آیا ساختمان‌های پرخطر در شهر قوچان شناسایی‌شده، گفت: در قوچان هم متروپل داریم و با کسی تعارف نداریم. خط قرمز ما در مدیریت شهری حفظ امنیت و سلامت مردم است و به‌ هیچ‌ وجه از آن قصور نخواهیم کرد.

وی افزود: پیش از وقوع حادثه متروپل به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قوچان دستور داده شد ساختمان‌های پرخطر شناسایی شود. در حال حاضر نیز پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و هر اتفاقی که بیفتد، با توجه به اطلاع‌رسانی و اخطارهای شهرداری مالکان مقصر خواهند بود.

فاضلی حق‌پناه اظهار کرد: در شهر قوچان اگر کسی بگوید به خاطر مسائل مالی با شهرداری به دریافت پایان کار اقدام نکرده، طبق قانون مساعدت می‌شود اما در حال حاضر بزرگترین مشکل برخی ساختمان‌ها مباحث فنی است.

شهردار قوچان با بیان اینکه شهرداری قوچان با حدود یک قرن سابقه نقاط ضعف و قوت مختلفی دارد، عنوان کرد: عقب‌ماندگی‌هایی در سطح شهر وجود دارد که باید جبران شود.

وی افزود: شهردار و شهرداری‌ها باید جهت خدمت به مردم تلاش کنند و به همین دلیل در قبال تمام اقدامات و حاشیه‌ها سکوت می‌کنیم چون وظیفه ما کار کردن است و مردم دارای بینش هستند و به‌ خوبی مسائل را تشخیص می‌دهند.

فاضلی حق‌پناه ادامه داد: شهرداری مجموعه‌ای شهروندسپار است و شهروندان سهام‌داران آن هستند و ما حافظ منافع مردم و شهر هستیم. پول بیت‌المال، امنیت و سلامت شهروندان خط قرمز ماست.

وی گفت: قرار نیست شهرداری تنها به نقاط مرفه شهر توجه ویژه داشته باشد بلکه باید دنبال توسعه متوازن باشد. بر همین اساس ما در شهرداری قوچان دنبال عدالت هستیم نه مساوات؛ یعنی باید به‌ تناسب همه مناطق شهری پیش رود.

شهردار قوچان در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی تأمین قیر برای آسفالت معابر شهری و نحوه استفاده کرد آن نیز گفت: سال گذشته ۳۹۰ تن قیر با هماهنگی همه مسئولان شهرستان از محل حوزه بازآفرینی شهری وارد مجموعه شهری و پیش از تخصیص مختصات مصرف آن تعیین‌ شده و بر اساس دستور کار مرکز استان مقرر شد در قسمت‌های پرتردد و برخی مناطق حاشیه‌ای آسفالت یا لکه‌گیری انجام شود. تاکنون تاکنون ۳۸ هزار متر آسفالت و تراش آسفالت و لکه‌گیری انجام‌ شده است.

وی خدمات مدیریت شهری در تنظیف، خدمات شهر و فضای سبز شهر قوچان را نیازمند به بازآفرینی خواند و با تاکید بر استفاده از اصول علمی در این موضوع بیان کرد: امیدواریم بعد از مشهد و گلبهار به عنوان سومین شهرداری استان استاندارد گواهی ISO بگیریم تا در موضوع خدمات استانداردسازی داشته باشیم.

فاضلی حق‌پناه از پرداخت تمام بدهی و معوقات حقوق کارکنان شهرداری به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان خبر داد و افزود: شهرداری قوچان روزانه ۳۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که این مبلغ تنها از محل عوارض دریافتی از مردم تامین می‌شود. با دریافت به‌ موقع عوارض می‌توان خدمات را به نحو احسن انجام داد چون درآمد پایدار برای شهرداری یک شعار است اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی اظهار کرد: شهرداری قوچان حدود ۳۲ میلیارد تومان به اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار است و میزان مطالبات این شهرداری از اشخاص و ارگان‌ها هم در همین حدود است.

شهردار قوچان از راه‌اندازی هیات عالی سرمایه‌گذاری شهرداری قوچان در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: با راه‌اندازی این هیات استفاده از ظرفیت‌های شهرداری همچون زمین‌های قابل بارگذاری در دستور کار قرار می‌گیرد و آمادگی داریم طبق روال قانونی امتیازات لازم به متقاضیان برای استفاده از ظرفیت‌ها داده شود تا به تولید درآمد پایدار طبق اصول بینجامد.

وی با انتقاد از طرح جامع و تفصیلی شهر قوچان گفت: در سال ۱۳۸۱ طرح جامع و در سال ۱۳۸۶ طرح تفصیلی شهر قوچان مصوب شده اما از زمان تصویب این طرح‌ها هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است؛ حتی مساحت شهر ۳۰ هکتار کوچک‌تر و جمعیت شهر نزولی شده و بر اساس آمار رسمی بافت فرسوده شهر ۲.۵ برابر شده و شهر به سمت بافت ناکارآمد پیش رفته است.

فاضلی حق‌پناه افزود: در حال حاضر چند ۱۰ هکتار عقب‌نشینی در فضای شهر پیش‌بینی‌ شده که هزینه آن بیش از توان شهرداری است. همچنین ۸۰ متر حریم راه نیاز به بازنگری دارد و با توجه به اینکه افق طرح جامع و تفصیلی ۱۰ ساله است و باید تراز مالی و فیزیکی طرح جامع و تفصیلی مشخص باشد اما علی‌رغم مکاتبات بسیار تاکنون پاسخی برای اجرای طرح جامع جدید داده نشده است.

وی با تاکید بر لزوم بازسازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قوچان گفت: سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قوچان به چندین دستگاه مینی‌بوس نیاز دارد چون در برخی از خطوط افراد کمی از اتوبوس برای تردد استفاده می‌کنند و به‌ کارگیری اتوبوس در این خطوط منجر به ترافیک و آلودگی بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *