زاهدی ستاره شمشیربازی ایران در قهرمانی آسیا/ فتوحی جواب انتقادها را داد

زاهدی ستاره شمشیربازی ایران در قهرمانی آسیا/ فتوحی جواب انتقادها را داد

دو سابریست ملی پوش ایران در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد خوبی از خود نشان دادند و ثابت کردند انتخاب آنها برای حضور در ترکیب تیم، بجا بوده است.

به گزارش سادس، مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیای کره جنوبی برای تیم ملی ایران به پایان رسید. ایران تنها در اسلحه سابر در این مسابقات حضور داشت که توانست در بخش تیمی به مدال برنز برسد و در بخش انفرادی هم تا یک قدمی مدال پیش رفت اما موفق به کسب مدال نشد.

تیم سابر ایران با ترکیب محمد رهبری،علی پاکدامن، نیما زاهدی و محمد فتوحی در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد. قبل از اینکه تیم اعزام شود، نسبت به این ترکیب انتقاداتی مطرح بود به ویژه اینکه کادر فنی تصمیم گرفت نیما زاهدی به عنوان نفر سوم تیم باشد و بین محمد فتوحی و امیرحسین شاکر انتخابی برگزار کرد تا یکی از آنها به عنوان نفر چهارم عازم قهرمانی آسیا شود که فتوحی برنده این دیدار انتخابی بود.

*انتخاب درست زاهدی و فتوحی برای قهرمانی آسیا

زاهدی ستاره شمشیربازی ایران در قهرمانی آسیا/ فتوحی جواب انتقادها را داد

بررسی عملکرد ملی پوشان در مسابقات قهرمانی آسیا نشان می دهد حضور زاهدی و فتوحی در ترکیب تیم ایران بهترین انتخاب بود. می‌توان گفت که زاهدی ستاره ایران بود و نشان داد که آینده درخشانی در انتظار این بازیکن جوان است. زاهدی تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت و در این مرحله بازی را واگذار کرد. او در مقابل “کیم” کره ای بازی خوبی را از خود نشان داد. زاهدی ۲۴ ساله در مقابل این بازیکن ۳۸ ساله که مدال های متعددی دارد که مهمترین آن برنز المپیک و طلای قهرمانی جهان است، با اختلاف سه امتیاز شکست خورد و شانس کسب مدال را از دست داد. او در این رقابت حساس حتی جلو هم افتاده بود و هم تیمی هایش به او امید می دادند که توانایی شکست این بازیکن که نفر دو رنکینگ جهان است را دارد.

  زاهدی همچنین در بخش تیمی هم خوب ظاهر شد. در حالی که در  رقابت بین ایران و ژاپن، ملی پوشان ۳۵ بر ۳۲  عقب بودند، با هشت امتیازی که او گرفت و چهار امتیازی که از دست داد توانست نتیجه بازی را به ۴۰ بر ۳۹ به نفع ایران برساند. در رقابت با هنگ کنگ برای کسب عنوان سومی مسابقات نیز کمترین امتیاز را بین بازیکنان ایرانی از دست داد و توانست در اولین حضور در قهرمانی بزرگسالان آسیا صاحب مدال شود. زاهدی نشان داد که حضور او در ترکیب اصلی انتخاب درستی بوده و در صورت سرمایه‌گذاری و حضور بیشتر این بازیکن در مسابقات، می‌توان در آینده شاهد نتایج درخشان تری از او بود.

محمد فتوحی زمانی که به عنوان نفر چهارم انتخاب شد، انتقادات زیادی به او وارد شد و گفته می شد که نباید مسابقه انتخابی بین او و شاکر برگزار می شد. فتوحی در این مسابقات توانست پاسخگوی انتقادات باشد. او هم تا یک قدمی مدال پیش رفت اما در نهایت در جدال با بازیکن مطرح کره ای شکست خورد و نتوانست به مرحله نیمه نهایی صعود کند. فتوحی با کسب جایگاه پنجم قهرمانی آسیا و بازی که در تیمی داشت، نشان داد که از لحاظ فنی می تواند کمک حال تیم باشد و هنوز زود است که کنار گذاشته شود. 

*چرا انتظارات از پاکدامن و رهبری بیشتر بود؟ 

زاهدی ستاره شمشیربازی ایران در قهرمانی آسیا/ فتوحی جواب انتقادها را داد

در مسابقات قهرمانی آسیا اگر نقدی نسبت به عملکرد علی پاکدامن و محمد رهبری می شود به این دلیل است که این دو بازیکن پیش از این بارها توانایی فنی خود را نشان داده‌اند بنابراین این انتظار بود که آنها را در حال جنگیدن برای کسب مدال قهرمانی آسیا ببینیم نه اینکه خیلی زود از جدول مسابقات جدا شوند.

 پاکدامن در المپیک توکیو و در شرایطی که تیم در فشار بود و امتیازات زیادی را عقب افتاده بود، به خوبی توانست امتیازات عقب افتاده را جبران کند و حتی ایران را  تا آستانه پیروزی ببرد. با توجه به این توانایی فنی، سطح توقع از علی پاکدامن بالا بود که در قهرمانی آسیا نیز برای کسب خوشرنگ ترین مدال انفرادی بجنگد.

محمد رهبری هم بازیکنی است که بارها توانایی فنی خود را در رقابت با بازیکنان صاحب نام نشان داده است. بنابراین حذف زودهنگام او از بخش انفرادی قهرمانی آسیا عجیب بود. 

با توجه به عملکردی که پاکدامن و رهبری در مسابقات مهم قبل از المپیک داشتند، این سوال مطرح است چرا این دو بازیکن هنوز نتوانسته اند به روزهای اوج خود برگردند؟ علت هر چه هست با توجه به در پیش بودن قهرمانی جهان، باید هر چه سریع تر دنبال برطرف کردن  آن باشند تا در مسابقات قهرمانی جهان مصر شاهد جنگیدن این دو بازیکن برای کسب مدال باشیم. 

*افزایش رقیبان جدی ایران 

زاهدی ستاره شمشیربازی ایران در قهرمانی آسیا/ فتوحی جواب انتقادها را داد

نتایج قهرمانی آسیا نشان داد که کار در آسیا به مراتب سخت تر از گذشته شده است. تیم هایی چون چین و ژاپن در تلاش هستند تا به جایگاه های بهتری در شمشیربازی برسند و حتی در جام جهانی بازی های خوبی انجام می دهند، بنابراین به نظر می رسد رقابت ها در آسیا هر سال سخت تر می شوند. 

تیم ایران مجتبی عابدینی بازیکن با تجربه خود را پس از سال‌ها حضور، دیگر در اختیار ندارد و یک بازیکن جوان را جایگزین کرده است بنابراین با این شرایط باید متفاوت تر از قبل برای رقابت با تیم هایی آسیایی آماده شود چراکه کره جنوبی دیگر تنها رقیب سرسخت ایران نیست و برای رسیدن به مدال کار سخت تر از قبل شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *