شیوه راستی‌آزمایی مشاغل ثبت شده در سامانه رصد/ ثبت یک تعاونی در هر روستای گلستان

سادس/گلستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با تشریح شیوه راستی‌آزمایی مشاغل ثبت شده در سامانه رصد، گفت: تعهد اشتغال گلستان در سال جاری ایجاد بیش از ۳۱ هزار شغل است.

حسینعلی خواجه‌مظفری شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: نرخ بیکاری براساس شاخص های مرکز آمار ایران است که به صورت فصلی محاسبه می شود و براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری گلستان در سال ۹۷، ۹.۸ درصد و در سال ۹۸، ۱۱ درصد، سال ۹۹، ۹.۱ درصد و در سال ۱۴۰۰، ۷.۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه اشتغال مورد نظر ما کارمندی و یا حضور در ادارات دولتی نیست، افزود: آمار سامانه رصد به روز است و اخیرا به سامانه تامین اجتماعی و ثبت احوال نیز متصل شده است، تعهد اشتغال ما در سال جاری اشتغالزایی برای ۳۱ هزار و ۳۱۰ نفر است که تاکنون ۲ هزار و ۱۵۰ نفر در این سامانه ثبت نام کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اینکه راستی آزمایی از ثبت نام کنندگان در سامانه رصد به صورت پیامکی، تلفنی و بازدید حضوری انجام می شود تا صحت و سقم آن مشخص شود، بیان کرد: نرخ بیکاری براساس شاخصه های بین المللی و آمارهای کشوری تعیین می شود البته اگر اشتغال ناقص استان گلستان محاسبه شود نرخ بیکاری بیشتر خواهد شد.

خواجه‌مظفری با بیان اینکه در اقتصاد سنتی دولت ها متولی اشتغال  بودند اما در اقتصاد نوین دولت‌ها نقشی در اشتغال ندارند، تاکید کرد: در سال جاری یک هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان از محل بند الف تبصره ۱۸، یک هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای دستگاه های حمایتی و ۱۵۷ میلیارد تومان از محل بازگشت اقساط تسهیلات پرداختی به روستائیان و عشایر اعتبار برای بخش اشتغال در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای بهبود حوزه اشتغال همه دستگاه های اجرایی باید در کنار یکدیگر باشند، بیان کرد: تجهیزات آموزش فنی و حرفه ای در گلستان قدیمی شده است، از طرفی ۹۷ درصد اعتبارات آموزشی ما صرف آموزش نظری و سه درصد آن صرف آموزش مهارتی می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه آموزش های مهارتی یکی از سیاست‌های ما در سال ۱۴۰۱ است و این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد، افزود: یکی از سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار  در مناطق روستایی و عشایری است که در این راستا در هر روستا یک تعاونی به ثبت می رسد، همچنین اشتغال مرزی از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

خواجه‌مظفری از افزایش دو برابری اعتبارات امسال گلستان در حوزه مشاغل خانگی خبر داد و گفت: در بخش مشاغل خانگی اعتبار استان گلستان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ دو برابر افزایش می یابد که این اعتبارات با اولویت پرداخت به شرکت های پشتیبان مشاغل خانگی و مستقل پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *