آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد

سادس/چهارمحال و بختیاری با حضور وزیر کشور، نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور در شهرکرد، ایستگاه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد کلنگ‌زنی شد.

عباس خطیبی_ معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۱۹ خردادماه در این آیین با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های مهم توسعه هر کشور چگونگی وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل آن کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر در مجموعه وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل در سراسر کشور وجود دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: این شرکت عهده‌دار ۱۰ هزار کیلومتر طرح ریلی بوده که ۳۳۰۰ کیلومتر در دست ساخت و حدود ۷۰۰۰ کیلومتر در شرایط مطالعه قرار دارند، از طرفی ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی متصل و ۹ مرکز استان در دست اقدام است که از این تعداد و در این زمینه، سه استان از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردارند که یکی از آن‌ها چهارمحال و بختیاری است.

خطیبی در ادامه با اشاره به مسیر ۹۰ کیلومتری مسیر مبارکه به شهرکرد، تصریح کرد: این مسیر ریلی به چهار قطعه تقسیم می‌شود که قطعه اول پیشرفت حدود ۶۰ درصد، قطعه دوم ۹۷ درصد، قطعه سوم حدود ۳۱ درصد و قطعه چهارم ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با این تفاسیر بخش زیرسازی حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی بخش ایستگاهی ۱۱ درصد است که مجموعا این طرح در بخش زیرسازی، روسازی و ایستگاه حدود ۴۲ درصد پیشرفت دارد که تاکنون  ۷۳۰ میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود با ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر این طرح به اتمام برسد.

خطیبی گفت: برنامه زمانبندی به گونه‌ای است که بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح و بهره‌مندی از این پروژه ریلی باشیم.

وی با اشاره به وجود چهار دستگاه پل و ۱۵ دستگاه تونل برای این پروژه، بیان کرد: این پروژه به لحاظ توپوگرافی خاص، ۵۵ درصد از مسیر ۹۰ کیلومتری به صورت تپه ماهوری و کوهستانی بوده که بخش‌های دشوار آن طی سال‌های گذشته شروع و در دست احداث هستند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص این ایستگاه، تصریح کرد: ایستگاه در زمینی به مساحت ۲۱ هکتار طراحی و جانمایی شده است، این پروژه کوتاه‌ترین مسیر ریلی بوده که چهارمحال و بختیاری را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند، از طرفی به لحاظ ظرفیت مناسب در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود در سال نخست بهره‌برداری در بخش مسافری حدود ۷۰۰ هزار مسافر و در بخش بار حدود ۳.۳ میلیون تن بار را در سال جابجا کند که امید است در این سفر با منابع مصوبی، این استان ۲۵ امین استان کشور در زمینه اتصال به شبکه ریلی کشور باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *