طرح جامع حوزه دانش بنیان استان مرکزی تدوین شود

سادس/مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خواستار تدوین طرح جامع حوزه دانش بنیان در استان مرکزی شد.

دکتر علی اکبر کریمی ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ در نشست با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در دانشگاه اراک با اشاره به شعار سال اظهار کرد: اگر در عرصه علم و پیشرفت، آینده ای متصور هستیم قطعا از رهگذر دانش بنیان عبور می کند.

وی با بیان اینکه باید یک ارتباط منطقی و کاربردی بین فعالیت های حوزه پژوهش و تحقیقات شرکت های دانش بنیان با نیازهای موجود در کشور و استان ایجاد شود، گفت: متاسفانه در گذشته روند مطالعات این چنین بود که تحقیقات در قالب پایان نامه و گزارش در کتابخانه ها حبس می شد، در حالی که امروز تحقیقات باید مسئله محور و کاربردی باشد.

کریمی با اشاره به چالش های موجود در حوزه کمبود برق در کشور، بیان کرد: کارخانه آلومینیوم در اراک به اندازه برخی از استان های کشور مصرف برق دارد، مصرف برق این کارخانه ۳۵۰ مگاوات است، راندمان مصرف برق برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم در خطوط قدیمی با تکنولوژی گذشته ۱۷ کیلووات بوده که در خطوط جدید آن به حدود ۱۳ کیلووات رسیده است در حالیکه در دنیا این میزان به حدود ۵ کیلووات می رسد.

وی تصریح کرد: قطعا کاهش مصرف برق این صنعت راهکارهای علمی دارد، شرکت آلومینیوم اراک بیش از ۵۰ سال است که در اراک فعال است، چرا نباید تاکنون واحدهای تحقیقاتی خود را بر مصرف بهینه این کارخانه متمرکز می کردیم تا صرفه جویی در انرژی و افزایش راندمان تولید حاصل شود؟

این عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حتی در بخش کشاورزی نیز از روش های جدید استفاده نمی شود، افزود: اگر فعالیت های شرکت های دانش بنیان بر اولویت ها و نیازهای کشور و استان متمرکز شود قطعا می توان اثرات مثبتی را شاهد بود.

وی خواستار تدوین یک نقشه راه و طرح جامع در حوزه دانش بنیان در استان به منظور ایجاد انسجام و هم افزایی بین فعالیت ها و تعامل مثبت بین دانشگاه و واحدهای پژوهشی و شرکت های دانش بنیان، شد و افزود: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور مشکلاتی وجود دارد، عمده حمایت ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت می گیرد و صندوق نوآوری و شکوفایی با جایگاه مالی حمایت از فعالیت های دانش بنیان نیز زیر نظر نهاد ریاست جمهوری است و ساختار واحد و مسنجم برای پیشبرد حمایت ها در عرصه های مدیریتی و مالی و حقوقی از فعالیت های دانش بنیان وجود ندارد.

کریمی تاکید کرد: یکی از اقدامات مجلس یازدهم تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بود که دارای ۲۰ ماده است و تمام دستگاه های اجرایی در این قانون موظف شده اند که حمایت لازم را از فعالیت های دانش بنیان داشته باشند و در واقع قانونی همه جانبه است تا پیشرفتی در عرصه دانش بنیان کشور رقم بخورد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *