آغاز رهاسازی بچه‌ ماهیان خاویاری در گلستان/ برنامه‌ریزی برای رهاسازی ۴۰۰ هزار قطعه

سادس/گلستان سرپرست اداره کل شیلات گلستان از آغاز رهاسازی بچه ماهیان خاویاری از امروز(۱۸ اردیبهشت) در استان خبر داد و گفت: رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی به مدت یک ماه ادامه دارد.

هر ساله رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در آب های استان گلستان از امروز(۱۸ خردادماه) آغاز شده و به مدت یک الی دو ماه ادامه دارد.

در حال حاضر چهار مرکز تکثیر بچه ماهیان خاویاری در شمال کشور وجود دارد که دو مرکز در گیلان، یک مرکز در مازندران و یک مرکز در گلستان وظیفه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان خاویاری دریای خزر را در راستای غنی‌سازی این دریا از گونه‌های ارزشمند ماهیان خاویاری بر عهده دارند.

سرپرست اداره کل شیلات استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم ترین وظایف شیلات بازسازی ذخایر ارزشمند دریای خزر است در همین راستا هر ساله ده‌ها میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در سه مرکز بازسازی استان گلستان شامل دو مرکز ماهیان استخوانی و یک مرکز ماهیان خاویاری با هدف پایداری صید و جلوگیری از انقراض و حفاظت از ذخایر ارزشمند دریای خزر تکثیر می شود.

اسماعیل جباری بر ضرورت همت همگانی برای حفظ ذخایر ژنتیکی دریای خزر تاکید کرد و یادآور شد: ذخایر ژنتیکی دریای خزر به عنوان یک سرمایه ملی مطرح است و تلاش جهت حفاظت از این ذخایر و جلوگیری از صید غیرمجاز یک وظیفه همگانی است چراکه بسیاری از این گونه های ارزشمند به ویژه خاویاری در نتیجه صید غیرمجاز منقرض شده و یا در حال انقراض هستند.

وی از آغاز رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در رودخانه‌های استان گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: ۴۰۰ هزار قطعه بچه ماهی قره‌برون در اوزان دو تا سه گرمی روانه دریا می‌شود.

سرپرست اداره کل شیلات استان گلستان با بیان اینکه امسال ۱۶ قطعه مولد نر و ماده قره‌برون در استان گلستان تکثیر شده که حاصل این تکثیر ۵.۲۶ کیلوگرم تخم استحصال شده ماهی خاویاری بوده است، تاکید کرد: امیدوارم با افزایش ضریب برگشت ماهیان رهاسازی شده، شاهد بهبود ذخایر آبزیان استان گلستان و همچنین حداکثر محصول قابل برداشت از دریا باشیم.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *