تنش آبی جدی ترین عامل تشدید چالش های محیط زیستی

سادس/قم این فعال محیط زیستی تصریح کرد: کاهش بارش ها از یک طرف و برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی، کم شدن آب های در دسترس و مهاجرت را در پی دارد و این موضوعی است که زنگ خطر را برای مسئولین کشوری و استانی به صدا در می آورد.

هوا، خاک، آب، گونه ‌های گیاهی و جانوری و به ‌طور کلی هر آنچه که کره زمین را به محیطی برای زیستن مبدل کرده در نتیجه‌ی فعالیت ‌های صنعتی دچار چالش ‌ها و تغییراتی شده که اگر مورد بازبینی و اصلاح قرار نگیرد حیات بشریت را مورد خطر قرار می‌ دهد و رفع این چالش‌ ها شرط حفظ حیات بشر در کره زمین است.

طبیعت و انسان به گونه ای خاص در ارتباط و وابسته به هم هستند  اما انسان ها با این تصور غلط که طبیعت همواره  آنگونه که هست باقی خواهد ماند با بی توجهی به زندگی خود ادامه می دهند.

تغییرات اقلیمی که ناشی از بهره گیری های نادرست و بیش از اندازه انسان از طبیعت است آسیب‌های بسیاری را برای محیط زیست به‌دنبال داشته و در واقع به شیوه های گوناگون بر جوامع تأثیر می گذارد به عنوان مثال خشکسالی، کاهش سطح بارندگی ها، گرد و غبار، گرم شدن کره زمین و انقراض برخی از گونه های گیاهی و حیوانی بخشی از اثرات تغییرات اقلیمی است.

 جوامع بشری برای کاهش اثرات مخرب تغییرات اقلیمی باید تلاش کنند سازگار با محیط زیست زندگی کنند، مصرف بیش از حد انرژی، آب و کالاهایی که تولید آن ها منابع بسیاری از طبیعت را لازم دارند و همچنین عدم تفکیک زباله ها و جمع آوری درست زباله ها گوشه ای از اقداماتی است که سازگاری با محیط زیست را تهدید می کند و در این بین نقش مسئولین برای سازگاری پایدار با محیط زیست بسیار پر رنگ است.

هفته محیط زیست بهانه ای شد تا در خصوص مبلمان شهری و فضای سبز  و مدیریت تغییرات اقلیمی متناسب با به گفت و گو با مجتبی گل سرخ فعال محیط زیستی و عضو هیئت مدیره انجمن حریم سبز وطن بپردازیم.

گل سرخ عنوان کرد: روز و هفته محیط زیست فرصت مناسبی است برای آگاهی مردم و توجه دادن مسئولین به اجرای قوانین محیط زیستی و به ویژه توجه بیشتر آن ها به تغییرات اقلیمی که به وجود آمده است.

وی با اشاره به اقداماتی که بایستی مسئولین برای حفظ محیط زیست، گونه های زیستی جانوران، گیاهان و حتی خاک که ظاهراً یک موجود زنده نیست انجام دهند، ادامه داد: این روز ها شاهد اثرات تغییرات اقلیمی در کشورمان و به ویژه در استان قم هستیم، روز های پی در پی با گرد و غبار و طوفان های مخرب و آسیب زننده به کشاورزی، باغداری، فضای سبز، ساختمان ها و خودرو ها.

گل سرخ بیان کرد: با تغییرات اقلیمی، ما شاهد کاهش بارندگی، افزایش دما و افزایش روزهای گرد و غباری و آکنده از ریزگرد ها هستیم.

وی تصریح کرد: کاهش بارش ها از یک طرف و  برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی، کم شدن آب های در دسترس و مهاجرت را در پی دارد و این موضوعی است که زنگ خطر را برای مسئولین کشوری و استانی به صدا در می آورد.

این فعال محیط زیستی ابراز کرد: مسئولین استانی باید به این مسئله توجه کنند که گسترش بی رویه شهرک های صنعتی و مجوز به صنایع آب‌بر مناسب اقلیم خشک قم نیست و در شهرک های موجود مثل شهرک شکوهیه هم می باید از تصفیه پساب ها استفاده کنند.

گل سرخ با تاکید بر اینکه استفاده از شیوه های نوین آبیاری، کشت و زرع گلخانه ای و هیدروپونیک می تواند تا اندازه‌ای تنش آبی را در قم کاهش دهد، افزود: کشت و زرع گلخانه ای و هیدروپونیک می تواند از یک طرف مصرف آب برای محصولات کشاورزی را تا بیش از نود درصد کاهش دهد و از طرف دیگر کشاورزان درآمد بیشتری کسب می کنند؛ به منظور اجرای چنین پروژه هایی، شرکت های دانش بنیان می توانند نقش مهم و فعالی ایفا کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه آمار درستی که نشان دهنده ی میزان استفاده از آب شرب در باغ های اطراف قم باشد موجود نیست.

گل سرخ یادآور شد: همان طور که می دانید، این آب از سرشاخه های دز به استان منتقل می شود و  از نظر شرعی استفاده از آن به منظور سیراب کردن درختان باغ ویلا های اطراف شهر و فضای سبز، خالی از اشکال نیست.

 عضو هیئت مدیره انجمن حریم سبز وطن با اشاره به اینکه مسئولین شهری به ویژه شهرداری و زیبا سازی می باید به این امر توجه کنند که استفاده از آب شرب برای آبیاری بوستان ها مجاز نیست، اضافه کرد: گفته می شود متاسفانه برای آبیاری یکی از بوستان های بزرگ قم، از آب شرب استفاده می شود.

 این فعال محیط زیستی تاکید کرد: توجه به اقلیم، استفاده از فاضلاب تصفیه شده و کاشت گیاهان بومی، در امر زیبا سازی، می تواند علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی و پاسخ به نیاز های روحی و تفریحی شهروندان، بستر مناسبی برای آموزش ویژگی های اقلیمی قم و راه های صرفه‌جویی در مصرف آب و نیز موضوع آب چرخانی به شهروندان باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شهرداری می باید به جای افزایش خیابان و تعریض آن ها و تخریب بافت های قدیمی، به حفظ  باغات باقیمانده شهر بپردازد و در جهت توسعه پایدار شهری، توجه به انسان به جای توجه به خودرو را محور فعالیت های خود قرار دهد.

گل سرخ با اشاره به ضرورت توجه به شرکت های دانش بنیان محیط زیستی، اظهار کرد: از آن جا که بحران آب و کم بارشی بزرگترین مسأله در راه توسعه پایدار استان (فرسایش خاک، مهاجرت روستائیان به شهر ها و…) می باشد، شرکت های دانش بنیان می توانند با استفاده از تجربیات جهانی، راه های چگونگی سازگاری با تغییرات اقلیمی و بحران آب را، پیشنهاد دهند.

این فعال محیط زیستی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر این، شهرداری های استان می توانند با تشکیل کار گروهی متشکل از جامعه شناسان، طراحان و معماران شهری، طبیعت دوستان، دانش آموختگان رشته کشاورزی و حامیان محیط زیست و دست اندرکاران امر گردشگری، در امر مبلمان و زیبا سازی شهر، طرحی نو دراندازند.

گل سرخ در پایان متذکر شد: هرگاه استاندار محترم نیز با تشکیل کارگروه مشابهی، با استفاده از نتایج آمایش سرزمین سند توسعه پایدار و متوازن استان را تدوین و اجرایی کند و از توسعه بدقواره شهر و استان جلوگیری نماید، خدمتی بزرگ به محیط زیست استان و مردم انجام داده است و حتما نام نیکی از خود به یادگار خواهد گذاشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *