روایت رئیس اورژانس گلستان از مزاحمت‌های دردسرساز/ برخورد قضایی در انتظار مزاحمان اورژانس

سادس/گلستان رئیس اورژانس پیش بیمارستانی، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان با بیان اینکه مزاحمت های تلفنی به اورژانس کار غیرانسانی و بازی با جان بیماران است،‌گفت: از بیش از ۷۵ هزار تماس گرفته‌شده با اورژانس گلستان طی سال جاری سه هزار مورد آن مزاحمت تلفنی بوده است.

محمد جواد مقسمی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ از ابتدای سال تاکنون ۷۵ هزار و ۶۰۰ مورد تماس با اورژانس گلستان انجام شد که از این تعداد یک سوم تماس ها معادل ۲۰ هزار و ۶۰۰ مورد منجر به ماموریت شده است و مابقی تماس‌ها یا اورژانسی نبوده و اینکه تکراری بوده است.

وی با بیان اینکه از بیش از ۷۵ هزار تماس گرفته شده با اورژانس گلستان سه هزار مورد آن مزاحمت تلفنی بوده است، تاکید کرد: روز گذشته در نشست با معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان درخواست کردیم که برای جلوگیری از تماس های تلفنی مزاحم به اورژانس فرهنگ سازی شود و یا اینکه اعمال قانون صورت بگیرد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان اضافه کرد: در کشورهایی مانند امارات، انگلیس و یا آمریکا اگر فردی خواستار خدمات اورژانس باشد باید به وی خدمات ارائه شود اما اگر بعد بررسی به اورژانسی نبودن موضوع و عدم نیاز فرد تماس‌گیرنده به اورژانس پی ببرند فرد موردنظر ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد، همچنین مزاحمت تلفنی در این کشورها جرم تلقی می شود.

هر ماموریت چقدر برای اورژانس آب می خورد؟

مقسمی با بیان اینکه هر ماموریت اورژانس ۴۰۰ هزار تومان هزینه برای ما به همراه دارد، تصریح کرد: صرفا رفت و برگشت آمبولانس به محل حادثه نیست بلکه حق ماموریت پرسنل، هزینه آمبولانس، تعمیرات و غیره نیز هزینه های ما را دوچندان می کند، گاهی اوقات نیز آمبولانس به محل اعلام شده اعزام می شود اما بعد رسیدن به مقصد کسی نیست و یا عده ای در حال خندیدن و تمسخر کادر اورژانس هستند و متاسفانه بسیاری از اوقات این تماس‌های مزاحم موجب شده تا ماموریت بعدی با مشکل مواجه شود و این کار غیرانسانی بازی با جان انسان‌ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون در برابر مزاحمت های تلفنی اقدام قانونی هم صورت گرفت، پاسخ داد: ما به اپراتورهای تلفن همراه اعلام می کنیم و معمولا به مدت چند دقیقه تلفن این افراد را غیر فعال می‌کنند و در حال حاضر بنا شده اسامی افرادی که مکررا تماس تلفنی مزاحم دارند را به دادگستری اعلام کنیم تا پیگیری لازم از سوی دستگاه قضایی انجام شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ مورد بیمار تصادفی طی سال جاری به مراکز درمانی منتقل شدند، گفت: از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ مورد آن مربوط به سوانح درون شهری و دو هزار مورد آن مربوط به تصادفات جاده ای بوده است.

مقسمی مجموع تماس های برقرار شده به اورژانس گلستان طی سال ۱۴۰۰ را ۳۸۵ هزار مورد اعلام کرد و یادآور شد: از این میزان ۱۰۳ هزار و ۴۰۰ مورد منجر به ماموریت شد و ۱۶ هزار مورد آن مزاحمت تلفنی بود،‌ همچنین ۲۶ هزار و ۴۰۰ مورد آن به مشاوره تلفنی ختم شد.

وی متذکر شد: یکی از خدمات اورژانس ارائه مشاوره درمانی به بیماران اورژانسی است و در صورتی که نیاز به نظر پزشک باشد پزشکان حاضر در مرکز به سوالات بیماران پاسخ خواهند داد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *