آخرین وضعیت فرونشست زمین در گلستان

سادس/گلستان معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان آخرین وضعیت فرونشست های زمین در استان گلستان را تشریح کرد.

دهقان در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه استان گلستان در پاسخ به انتشار برخی مطالب پیرامون وقوع فرونشست در برخی مناطق استان گلستان، اظهار کرد: پس از انتشار این مطالب که البته کارشناسی های ما نیز بخشی از آن را ثبت کرده بودند به سرعت چندین کارشناس از تهران جهت مطالعات و بررسی به استان گلستان آوردیم.

وی با بیان اینکه قطعا این موضوع باید برای همه ما مهم باشد، افزود: اما به مردم عزیز استان گلستان می گوییم که خیلی نگران نباشید.

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان با تاکید بر اینکه وقتی ما انسانها بر روی زمین با اقدامات انسان ساز دستکاری می کنیم، طبیعی است که زمین واکنش هایی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این موضوع در گذشته هم شکل گرفته بود اما قطعا امروز این موضوع با توجه به حساسیت های موجود برای ما خیلی مهمتر است.

دهقان از ورود جدی سازمان زمین شناس کشور به این موضوع خبر داد و گفت: آمار و مطالعات سازمان زمین شناسی که برخی از آن هم در فضاهای غیر سمی منتشر شده بود با خروجی سازمان نقشه برداری مغایرت معنادار داشت که به همین دلیل کارگروه ویژه ای برای بررسی موضوع تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بررسی های دقیق کارشناسی در حال انجام است تا ببینیم چقدر از این فرونشست ها حقیقی است، ادامه داد: دقیقا باید مشخص شود که چه میزان از این فرونشست ها بر اثر تغییرات طبیعی زمین و چقدر به دلیل دخالت های انسانی رخ داده است.

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان با تاکید بر اینکه در این پژوهش های میدانی نرخ فرونشست باید مشخص شود، تصریح کرد:نکته بعدی که باید درباره آن به ۱ورت علمی اظهار نظر شود این است که آیا سرعت این فرونشست ها طبیعی است یا تغییرات فاحشی دارد؟

دهقان بر ضرورت تعیین محدوده جغرافیایی، میزان درگیری زمین در مناطق مختلف و میزان توسعه آن نیز تاکید کرد و گفت: این فرونشست برخی از چاههای ما را دچار لوله زائد کرده است لذا برای ما هم مهم است که بدانیم‌نتایج مطالعات چیست تا به کارشناسان و بهره برداران خودمان انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه این فرونشست ها در کشورهای همسایه نیز رخ داده است، اضافه کرد: نقش برداشت از منابع آب زیرزمینی هنوز مشخص نشده و نمی شود تمام دلایل آن را به این موضوع گره بزنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *