پروانه ساختمان متروپل برای ۶ طبقه بود/تشکر وزیر کشور از همراهی مردم آبادان

جلسه مرکز فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و بررسی حادثه ساختمان متروپل آبادان روز پنج شنبه به ریاست وزیر کشور و با حضور رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، استاندار و مسئولان محلی برگزار شد.

به گزارش سادس، در ابتدای این جلسه محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، چگونگی و علت ریزش ساختمان متروپل و همچنین شیوه امداد رسانی و آواربرداری را تشریح کرد.

وی گفت: از ابتدای حادثه، وزیر کشور، استاندار و سایر مسئولان استانی و نهادهای امدادی در منطقه حاضر شدند و وزیر کشور شخصا فرماندهی عملیات امداد و نجات را برعهده گرفت.

معاون استاندار خوزستان افزود: یک دستگاه بالگرد، ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین، تجهیزات امداد رسانی و بیش از ۷۰۰ نیروی امدادی و انتظامی در محل حضور دارند.

خانچی با اشاره به چالش‌های پیش روی امداد رسانی تصریح کرد: حضور خانواده‌های حادثه دیده وداغدار، حضور افراد متفرقه در صحنه و همچنین موضوع ریزش بخش ناپایدار سازه مجاور، کار آواربرداری را با مشکلات و محدودیت جدی مواجه کرده است.

گزارش آتش نشانی:

قدرت الله محمدی رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران که از سوی وزیر کشور به عنوان فرمانده میدان تعیین شده است هم در این جلسه گفت: بیرون آوردن اجساد همراه با ازدحام و احساسات جمعیت، موجب شد که آواربرداری و امداد رسانی با مشکلات فراوانی روبرو شود.

گزارش هلال احمر:

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشور هم در این جلسه اظهار کرد: سرعت امداد رسانی در این حادثه نسبت به سایر حوادث گذشته از جمله پلاسکو، از سرعت مناسبی برخوردار بوده است اما شرایط با پیچیدگی و خطرات جدی همچون احتمال ریزش بخش ناپایدار این ساختمان در هرلحظه رو بروست که کار را سخت تر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همه امکانات و تجهیزات در منطقه وجود دارد و همه نیروها، سازمان ها و نهادها به صورت شبانه روزی در حال تلاشند. امدادگران و نیروهای نظامی و انتظامی حاضر در محل حادثه هم با اطلاع کامل از احتمال خطر فروریختن ساختمان، این خطر را پذیرفته اند و باجدیت در حال آواربرداری هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور همچنین با تقدیر از حضور به موقع و مستمر وزیر کشور که از ابتدای حادثه تا کنون در منطقه حاضر شده است، گفت: شخص وزیر کشور از همان ابتدا فرماندهی و مدیریت این بحران را برعهده گرفت و به صورت شبانه روزی در میدان و در کنار امدادگران و نیروهای مردمی حضور دارد.

گزارش سازمان مدیریت بحران:

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم دیگر مسئول حاضر در این جلسه بود که گفت: دلیل این حادثه، دور زدن قانون و تخلف آشکار و جدی در ساخت آن بوده است.

وی افزود: مهندسان ناظر و شهرداری در زمان ساخت و فرایند اجرای این مجتمع، به قانون و مقررات توجه نداشته اند که امروز شاهد این فاجعه تلخ هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: باید توجه داشت که خرمشهر و آبادان به دلیل قرار گرفتن بر روی یک گسل رانشی، نباید بیش از ۸ طبقه مجوز ساخت داشته باشند. از این رو، باید در اسرع وقت باید برای مقام سازی ساختمان هایی که نسبت به این مساله بی توجهی کرده اند، ارزیابی و اقدام جدی انجام شود.

حضور ۱۱ گروه کارشناسی در محل حادثه:

احمد وحیدی وزیر کشور پس از استماع گزارش‌های ارائه شده، گفت: از همان ابتدا گروه‌های کارشناسی و متخصص شکل دادیم به طوری که بیش از ۱۱ گروه از کارشناسان در محل حضور داشتند و نقطه نظرات خود را برای چگونگی آواربرداری و کمک به مصدومان ارائه کردند.

وی با اشاره به پیچیدگی ها و دشواری‌های عملیات امداد و نجات در این حادثه گفت: حضور احساسی مردم و سازه ناپایدار بخش دیگر این ساختمان، مشکلات جدی برای امداد رسانی و آواربرداری ایجاد کرده است.

وزیر کشور ادامه داد: در شرایط حاضر نیز، سازه ناپایدار که بر اساس نظر متخصصان با احتمال ریزش جدی مواجه است، برای ما نگرانی عمیق ایجاد کرده. با این حال، همه تدابیر لازم در نظر گرفته شده است تا خدای نکرده برای امداد رسانان و نیروهای  انتظامی و حاضر در محل، حادثه دیگری ایجاد نشود.

وحیدی خاطرنشان کرد: اقدامات و برنامه‌های لازم در حال انجام است تا شهر سریع تر به حالت عادی بازگردد و از این شرایط بحرانی عبور کنیم.

وی همچنین از همه دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در این بحران، از جمله هلال احمر، اورژانس ،آتش نشانی، قرارگاه خاتم، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، شرکت پالایش نفت و به ویژه مردم آبادن که با وجود داغدار بودن، تلاش کردند تا در کنار نیروهای امدادی به حادثه دیدگان کمک کنند، تقدیر و تشکر کرد.

گزارش استاندار خوزستان:

صادق خلیلیان استاندار خوزستان هم در این جلسه گفت: این جلسه به منظور تسریع در روند انجام عملیات برگزار شد تا ضمن بررسی بیشتر، هرچه سریعتر کار آواربرداری به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه ستاد بحران حادثه ساختمان متروپل از ساعات اولیه تشکیل شد، افزود: از نخستین ساعت حادثه، وزیر کشور و برخی دیگر از مدیران استانی و ملی در محل حادثه حضور یافتند و به طور مرتب، جلسات لازم تشکیل و تقسیم کار انجام شد.

استاندار خوزستان یادآور شد: آواربرداری از نقاطی که احتمال وجود افراد زیر آوار می رفت با تجهیزات کامل آغاز شد اما باتوجه به اینکه نگرانی ریزش قسمتی از ساختمان وجود دارد، کار با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود.

خلیلیان ادامه داد: عدم رعایت استانداردها و مشکلات فنی عامل ریزش بود؛ پروانه این ساختمان ۶ طبقه بود اما در ۱۱ طبقه ساخته شد. همچنین ساختمان نیمه کاره و در همکف چندین مغازه فعال و افرادی در زمان حادثه در آن حضور داشتند.

وی گفت: از ساعات اولیه و با توجه به نیاز به نیروهای باتجربه امدادرسان، تیم‌های عملیات حادثه پلاسکو کمتر از ۲۴ ساعت در محل حضور یافتند و شرکت‌ها و موسسات نیز از ساعات اولیه، تجهیزات خود را برای حادثه ارسال کردند.

استاندار خوزستان همچنین به بازداشت ۱۱ نفر متهم اعم از سه شهردار و ناظر کیفی و کسانی که در شهرداری در این موضوع تاثیر گذار بودند، اشاره کرد.

آمادگی کمیسیون عمران مجلس 

علاوه بر این، محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با تشکر و تقدیر از تلاش های شبانه روزی وزیر کشور و شیوه مدیریت و عملکرد وی از ابتدای این بحران تا کنون، گفت: به نمانیدگی از مجلس شورای اسلامی و به دستور رئیس مجلس در آبادان و محل حادثه حضور یافتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وی افزود: انتظار داریم که آواربرداری به همین روال با دقت و حساسیت بالا انجام شود تا خدای نکرده حادثه دیگری پیش نیاید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آن برای هرگونه کمک از جمله در نظر گرفتن اعتبارات لازم برای مقاوم سازی بافت‌های موجود، آمادگی دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *