خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم خرداد

معافیت سازمان انرژی اتمی از شفافیت/ تعیین مجازات مستنکفین از اجرای طرح شفافیت/ تکلیف دستگاه های اجرایی به ایجاد مولد اضطراری و… از جمله موضوعات خبری امروز (یکشنبه) یکم خرداد ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها، بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم خرداد

در بخشی از این جلسه، رئیس مجلس به دنبال تذکر تعدادی از نمایندگان به کمیسیون کشاورزی ماموریت داد تا بحث خرید گوشت و واردات گوشت را پیگیری کند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به اینکه امروز دامداران با مشکلات جدی مواجه هستند، گفت: دولت باید نسبت به خرید گوشت از دامداران اقدام کرده و آنها را در سردخانه‌ها ذخیره کند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

همچنین سلمان اسحاقی از اظهارنظر معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واردات گوشت دام انتقاد کرده و آن را خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: دولت مکلف است که خرید گوشت را در وهله اول از عشایر و دامداران روستایی انجام دهد و اگر دچار کمبود شد نسبت به واردات اقدام کند.

همچین محمدباقر قالیباف در احکامی اعضای هیات رییسه هیات تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا را مشخص کرد و بر این اساس عباس مقتدایی رئیس هیات تفحص، علی علیزاده و سید کاظم موسوی نواب رئیس و یعقوب رضازاده دبیر هیات شدند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم خرداد

عبدالرضا مصری عضو هیات رئیسه مجلس از معاونان پارلمانی تقاضا کرد تا به تذکرات نمایندگان توجه کنند، چرا که این تذکرات صدای ملت ایران اسلامی است. اگر به این تذکرات رسیدگی نشود، مراحل بعدی سخت‌ تر خواهد شد.

سیدمحسن دهنوی عضو دیگر هیات رئیسه هم بیانیه ۲۶۰ نفر از نمایندگان خطاب به ریاست جمهور در مورد تعامل بین دولت و مجلس و عملکرد معاونت پارلمانی رئیس جمهور را قرائت کرد.

ناطقین مجلس

احمدنژاد: جنگ در خرمشهر تمام نشده است

پیشنهاد یک نماینده مجلس برای نمره عملی درس دینی دانش‌آموزان ایرانی

رضایی: با همت نسل جوان انقلابی خرمشهرهای اقتصادی و معیشتی فتح خواهد شد

دنیامالی: وزیر ورزش گزارشی درباره حواشی فوتبال به مجلس ارائه کند

عزیزی: دولت و مجلس دست تاجرنماهای ارز ۴۲۰۰ تومانی را کوتاه کرده‌اند

***

در جریان بررسی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور، با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی دستگاه های اجرایی مکلف به ایجاد مولد اضطراری شدند.

در ادامه، نمایندگان دولت را مکلف کردند تا هر سال مبلغ سوخت مصرف نشده یا تخصیص حواله معادل آن به شکل سبد سوخت مایع یا معادل نفت خام به تولید کنندگان نیروگاه های تجدید پذیر را برای فروش یا عرضه در بورس انرژی در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم خرداد

در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، نمایندگان در مصوبه ای مجازات مستنکفین از اجرای طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها را تعیین کردند.

بر این اساس، مشمولین این قانون موظفند هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد اجرای این قانون را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ارسال کنند و همچنین مسئولیت اجرای این قانون به عهده بالاترین مقام دستگاه است و عدم اجرا یا اجرای ناقص این قانون یا انتشار اطلاعات مغایر این قانون، جرم محسوب شده و مرتکب به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به طرح شفافیت قوای سه گانه سازمان انرژی اتمی را معاف از اجرای این قانون کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

آصفری: دولت هرچه سریعتر افزایش حقوق بازنشستگان را اعمال کند

کوهساری: باید برای مردم مشخص شود که نتیجه سفرهای خارجی مسئولان چیست؟

کوچکی نژاد: دولت آیین نامه رتبه بندی معلمان را مطابق قانون تدوین کند

نقدعلی: مدیران عامل برخی بانک‌ها برای اجرای طرح مسکن ملی همکاری نمی‌کنند

قدردانی نماینده ارومیه از سفر رئیس‌جمهور و وزرا به استان آذربایجان غربی

نوروزی: قانون رتبه بندی معلمان آبروی مجلس یازدهم است

جلالی: مرکز پژوهش‌های مجلس نباید به باشگاه سیاسی احزاب تبدیل شود

حسن‌پور: یارانه معیشتی باید به تمام مردم تعلق گیرد

علیزاده: بانک ها تمام سرمایه ها و ثروت ایران را همچون زالو می مکند

فروردین‌: فریاد عشایر را بشنوید

نقدعلی: طرح جداسازی درآمد فرزندان از سرجمع درآمد خانواده برای تخصیص یارانه دنبال شود

نماینده میانه: رئیس جمهوری راساً به موضوع اجرای رتبه بندی معلمان ورود کند

نماینده اردبیل: مجلس پشتوانه دولت کریمه جناب آقای رئیس جمهور است

دلخوش : علت پدیده گرد و غبار کوتاهی دولت ها در حفظ اراضی مردم است

تذکر نماینده شیروان به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی درخصوص عدم تمکین بانک ها از پرداخت وام ازدواج

نظری: ممانعت از انتقاد نمایندگان شایسته نیست

خدابخشی: نواقص اجرای طرح هدفمندی یارانه ها برطرف شود

انتقاد نماینده جویبار از کمبود امکانات ورزشی برای کشتی‌گیران المپیکی

درخواست نماینده کهنوج از رئیس بنیاد شهید برای تشکیل کمیسیون پزشکی مستقل در جنوب کرمان

شریعتی: دولت تعهدات خود درخصوص مدارس غیر دولتی را اجرا کند

***

سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه از تعطیلی دو هفته ای مجلس خبر داد و گفت: جلسات علنی مجلس از ۷ خرداد به مدت دو هفته تشکیل نمی شود و نمایندگان جهت سرکشی به حوزه های انتخابیه می روند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *