مقصر کیفیت پایین نان در گرگان نانوا یا آرد نامرغوب؟/ نظارت‌ها کافی نیست

سادس/گلستان اهمیت کیفیت بالای نان از آنجایی دوچندان می‌شود که این مهم علاوه‌بر آنکه در سلامت جامعه تاثیرگذار است در مصرف بهینه نان و دور ریز کمتر نیز نقش به‌سزایی دارد.

نان عضو جدانشدنی سفره‌ هر ایرانی است و به دلیل برخورداری بیش از ۸۰ درصد کالری، ۶۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد ویتامین و ۴۰ درصد پروتئین به عنوان قوت غالب مردم شناخته می شود اما با این وجود کیفیت نان در کشورمان چنگی به دل نمی‌زند.

البته چالش کیفیت پایین نان سال‌هاست که گریبان گلستان را هم گرفته و به نظر می رسد فریاد مردم این استان به گوش متولیان نمی‌رسد.

بسیاری از مردم گلستان از کیفیت پایین نان گله‌مندند و معتقدند نان یا خمیر و یا فتیر می‌شود این در حالی است که بسیاری از مسئولان  با افتخار عنوان می‌کنند که گندم تولیدی استان گلستان با کیفیت‌ترین گندم کشور است و از آن به عنوان یک مزیت یاد می‌کنند که استان‌های دیگر باید گندم تولیدی گلستان را با گندم خود ترکیب کنند  تا آرد باکیفیت داشته باشند.

اکنون که اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها آغاز شده و دولت سیزدهم دست به جراحی اقتصادی زده باز هم موضوع نان سر زبان‌ها افتاده است.

این روزها در شهرستان گرگان نیز صف های طولانی و کیفیت پایین نان موجب گله‌مندی شهروندان شده و مردم از مسئولان انتظار دارند ریشه این مسئله را شناسایی کرده و یک بار برای همیشه به این معضل پایان دهند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند گندم، آرد و نان یک زنجیره به هم پیوسته است و اگر در هر مرحله رعایت استاندارد نادیده گرفته شود، محصول نهایی آسیب دیده و در نتیجه از کیفیت آن کم خواهد شد.

سرپرست فرمانداری گرگان نیز در این باره گفت: مردم گرگان در روزهای اخیر برای شلوغی و ارائه پخت نان باکیفیت گلایه داشتند که با اقدامات انجام شده این مشکل بهتر شده است.

عیسی پایین محلی به علل کیفیت پایین نان اشاره کرد و افزود: بخشی از کیفیت نان به کیفیت آرد کارخانجات مرتبط است، بخشی دیگر نیز مربوط به نانوایی‌ها است که باید دقت بیشتری کنند و علت دیگر این معضل نیز از عدم نظارت و یا فقدان نظارت قوی بر کیفیت نان نشات می گیرد.

نیاز شهر مسافرپذیر گرگان به افزایش سهمیه آرد

وی افزود: معمولا از آنجایی که افراد مختلف دارای چندین نانوایی نان دولتی و آزاد بودند به نظر می رسد در خلا نظارت کافی، سهمیه نان دولتی از نانوایی های آزادپز سر درمی آورد اکنون که سهمیه نان های فانتزی کاملا قطع شد مشکلاتی اعم از صف های طولانی در نانوایی ها ایجاد شده است.

سرپرست فرمانداری گرگان به فعالیت نانوایی‌های گرگان با توجه به نوع سهمیه آرد اشاره کرد و توضیح داد: در بخش نان “سهمیه‌ای یک” که ۴۲۶ نانوایی در گرگان وجود دارند و از این تعداد آرد “سهمیه یک” کامل دولتی  است و آرد سهمیه دو نیمه دولتی است، همچنین حدود ۲۲ نان فانتزی در گرگان وجود داشت که از روزهای گذشته مقرر شد به این نانوایی ها آرد کاملا به قیمت آزاد ارائه شود حال آنکه در گذشته آرد را نیمه آزاد تهیه می کردند.

پایین‌محلی از تشدید نظارت بر نانوایی‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر نظارت ها را توسط فرمانداری، بازرسی اصناف و اتحادیه خبازان، اداره غله و خدمات بازرگانی، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان افزایش یافت و در راستای مردمی کردن نظارت ها از قرارگاه ۱۷ ربیع الاول نیز کمک گرفتیم و تمامی پایگاه های بسیج شهری در این حوزه وارد شدند و نظارت محسوس و نامحسوس خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه سیستم تخصیص آرد از سطح کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: اگر نظارت‌ها قوی باشد بسیاری از مشکلات حوزه آرد و نان رفع می شود.

سرپرست فرمانداری گرگان به افزایش ساعت پخت نانوایی‌ها اشاره کرد و گفت: مقرر شد مسیرهایی که در آن چند نانوایی فعالیت دارند ساعت کاری برخی از نانوایی ها تغییر کند تا مردم دچار مشکل نشوند.

پایین‌محلی با بیان اینکه افزایش سهمیه آرد شهرستان گرگان نیاز به اراده استانی دارد، یادآور شد: شهر گرگان تحت تاثیر مسافران عبوری است و بخشی از نان گرگان را مسافران با خود می‌برند لذا این شهر برای اختصاص آرد یارانه‌ای به حمایت بیشتری از سوی دولت نیاز دارد.

وی از تدوین دفترچه های نظارتی ویژه نانوایی‌ها  در گرگان خبر داد و گفت: با استفاده از دفترچه های نظارتی تیم های بازرسی و نظارت نقاط ضعف و قوت هر واحد خبازی را یادداشت می کنند و تا اکیپ بعدی بازرسی در جریان عملکرد آن واحد خبازی باشد.

سرپرست فرمانداری گرگان در پایان به نانواهای گرگانی وعده داد؛ به نانوایی هایی که منظم و با رعایت نکات بهداشتی کار می کنند و نان باکیفیت تحویل مردم می دهند سهمیه نان بیشتری اختصاص می یابد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *