تا ۵ میلیارد تُن گرد و غبار در سراسر دنیا می‌چرخد

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود ۲ تا ۵ میلیارد تن گرد و غبار متحرک در سراسر دنیا، گفت: در حال حاضر درصدی (۲۰ تا ۲۵ درصد) از گرد و غبارهای موجود در جو به علت فعالیت‌های انسانی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سادس دکتر محمد مجابی (رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام) در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: حدود ۲ تا ۵ میلیارد تن گرد و غبار در جو زمین وجود دارد که در سراسر دنیا می‌چرخد.

وی با اشاره به این که اثرات گرد و غبار همیشه منفی نیست، اظهار داشت: جنگل‌ها به طور مستمر از مواد مغذی گرد و غبارهای موجود در جو استفاده می‌کنند. در حال حاضر درصدی (۲۰ تا ۲۵ درصد) از گرد و غبارهای موجود در جو به علت فعالیت‌های انسانی افزایش پیدا کرده است.

مجابی با اشاره به این که نیمی از گرد و غبارهای جهان از حوالی آفریقا به گردش درمی‌آیند، توضیح داد: این گرد و غبار از مسیر ایران عبور می‌کند.

وی با بیان این که برخی از مناطق شرقی ایران کانون‌های گرد و غبار هستند، اظهار داشت: گرد و غبارهای موجود در کشورهای ترکمنستان و حوالی این کشور در افزایش میزان گرد و غبارهای ایران تاثیر می‌گذارند.بارندگی در خاورمیانه کاهش پیدا کرده است و آن دسته از زمین‌های کشاورزی که به علت بی‌آبی، بیکار مانده‌اند در افزایش مقدار گرد و غبار موثر هستند.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد گرد و غبار موجود در ایران از خارج کشور وارد می‌شود. گرد و غبار مسئله‌ای فراملی است و ما باید به همراه کشورهای همسایه بتوانیم اثر انسان در تولید گرد و غبار را کاهش دهیم.

مجابی افزود: گرد و غبارهای عادی از نظر ماهیت با گرد و غبارهای ایجاد شده به دست انسان تفاوت دارد. کشورهایی که درگیر جنگ هستند، با گرد و غبار آلاینده‌های دیگری را هم به همراه دارند.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: یک بلوک ۲ میلیون هکتاری در عراق و بلوکی ۱۰ میلیون هکتاری در عربستان وجود دارند که در میزان گرد و غبار ایران اثر جدی می‌گذارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *