بیش از ۸۲ هزار گلستانی از لیست یارانه‌بگیران حذف شدند/ نان به هیچ وجه گران نمی‌شود

سادس/گلستان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان با اشاره به حذف دهک دهم از لیست یارانه‌بگیران، گفت: ۸۲ هزار و ۱۴۷ نفر از مردم گلستان در دهک دهم قرار دارند.

داود طبرسا امروز در گفتگو با خبرنگاران با طرح این سوال که چرا دولت به سمت هوشمندسازی برخی کالاها حرکت می کند، اظهار کرد: با جنگ روسیه و اوکراین قیمت کالاهای اساسی در کشورهای منطقه افزایش می یابد و از آنجایی که قیمت کالاها در کشورمان یک دهم قیمت کالاهای اساسی در منطقه است، از طرفی یک چهارم صادرات گندم از طریق دو کشور روسیه و اوکراین اتفاق می افتد لذا به دلیل اختلاف قیمت در کالاها پدیده قاچاق شکل می گیرد.

 وی رانت افراد صاحب نفوذ، توزیع خارج از شبکه کالاهای اساسی و فروش در بازار آزاد، استفاده از کالاهای مشمول یارانه در سایر زنجیره ها و افزایش قیمت و تورم را از معایب ارز ترجیحی برشمرد و افزود: روند پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی از سال ۸۹ به حساب یارانه بگیران آغاز شد و در ادامه یارانه های معیشتی  اضافه شد که اخیرا در دولت سیزدهم به سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به دهک های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان با بیان اینکه یارانه مربوط به پنج قلم کالا اعم از روغن، لبنیات، مرغ، تخم مرغ و نان است، یادآور شد: در حال حاضر دولت یارانه دو ماه را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده و در ادامه شیوه پرداخت یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

طبرسا با بیان اینکه اگر یارانه به حساب فردی واریز نشد باید به سامانه حمایت مراجعه و وضعیت خود را پایش کند، تصریح کرد: یک میلیون و ۹۲۲ هزار نفر یارانه‌بگیر در استان گلستان وجود دارند که تقریبا ۷۱۵ هزار نفر در سه دهک پایین درآمدی و یک میلیون و ۲۰۶ هزار نفر در ۶ دهک بعدی درآمدی و ۸۲ هزار و ۱۴۷ نفر از مردم گلستان در دهک دهم قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع اگر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب مشمولان یارانه در سه دهک اول و ۶ دهک بعدی واریز شود هر ماه ۶۴۸ میلیارد تومان به حساب یارانه بگیران گلستانی واریز می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان با بیان اینکه به هیچ وجه در برنامه دولت افزایش و گرانی نان مطرح نیست، تصریح کرد: حدود ۸۱ درصد آرد کشور صرف نان های سنتی، حدود هفت درصد صرف نان های صنعتی و مابقی در کالاهایی مانند ماکارونی و رشته سوپ و غیره اختصاص می یابد.

طبرسا اضافه کرد: دولت به جای آنکه یارانه را به آرد پرداخت کند به دنبال هدفمندسازی و هوشمندسازی یارانه است، در واقع آرد را به قیمت آزاد در اختیار نانوایان و خبازان قرار می دهد و آنها نان را به همان قیمت به مصرف کننده عرضه می کنند سپس دولت این تفاوت قیمت را در قالب یارانه به حساب خبازان واریز می کند که این مسئله مانع قاچاق و انحراف در توزیع آرد می شود.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *