ناوگان آمبولانس‌های قم به سمت فرسودگی پیش می‌رود/ شبکه دوم بهداشت در قم راه‌اندازی می‌شود

سادس/قم رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: ناوگان آمبولانس‌های قم به سمت فرسودگی پیش می‌رود که نیاز است بودجه لازم برای نوسازی این ناوگان اختصاص یابد همچنین برخی بیمارستان‌های قم نیز به دلیل قدیمی بودن و استهلاک بالای تجهیزات، وضعیت مناسبی ندارند

دکتر مهدی مصری پیش از ظهر امروز در همایش خیرین و حامیان سلامت استان قم که در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد با اشاره به شعار سلامت در سال جاری اظهار کرد: در این سال‌ها شاهد افزایش بیماری‌های واگیر و غیر واگیر هستیم، بنابراین باید به ابعاد مختلف این موضوع توجه کنیم.

وی افزود: عدالت در توزیع منابع، رسیدگی به مناطق محروم و کاهش نابرابری‌ها در حوزه سلامت، در دستور کار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارد.

 مصری با بیان اینکه باید به جایی برسیم که بهداشت، درمان و تمام ابعادی که در سلامت افراد دخیل هستند در کنار هم مورد توجه قرار بگیرند گفت: بر این اساس طرح ساماندهی سلامت تدوین شده تا همه خدمات و امکانات در این زمینه، در یک راستا دیده شوند و به مرحله اجرا برسند.

وی ادامه داد: در طرح پایلوت، بیماری سرطان مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم با رفع نقاط آسیب و ضعف، به تمام حوزه‌ها تسری یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به رتبه‌بندی این دانشگاه و تلاش برای تامین زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به تیپ 2 عنوان کرد: افزایش رتبه موجب افزایش بودجه می‌شود که در نهایت رضایتمندی مردم را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه رشته‌های آموزشی این دانشگاه هستیم و این امر ناظر به نیازهای استان خواهد بود.

 مصری با اشاره به منابع فراوان برای راه‌اندازی دانشکده داروسازی عنوان کرد: در عین حال می‌توانیم دانشکده داروسازی سنتی را با توجه به بودجه کمتر مورد نیاز، در قم داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در حوزه پژوهش، زیرساخت‌های خوبی در قم ایجاد شده به طوری که چندین فرآورده در سطح آزمایشگاهی داریم که بعد از طی مراحل فنی و قانونی، قابلیت رونمایی در سطح ملی را دارند.

وی به شعار سال جاری یعنی، تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی گفت: پروژه‌های روی کشاورزی دانش‌بنیان و ریزمغذی‌ها داریم که با توجه به نیازسنجی صورت گرفته در سطح استان اجرایی می‌شوند.

 مصری در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه‌ بهداشت، درمان و اورژانس اشاره و ابراز کرد: در حال حاضر استان قم دارای سه شهر است که نیازمند شبکه بهداشت هستند؛ در این راستا برای شهر جعفریه زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم و به زودی شاهد راه‌اندازی شبکه بهداشت جعفریه خواهیم بود و بعد از آن نوبت به شهر کهک می‌رسد ولی با توجه به مسئله جمعیتی و قوانین وزارت بهداشت، امکان راه‌اندازی بیمارستان در این دو شهر نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه قم دارای یک شبکه بهداشت است افزود: درصدد هستیم در سال آینده و با محوریت یکی از مناطق محروم قم، شبکه دومی را ایجاد کنیم.

وی به نقض قوانین بهداشتی در ایران اشاره و اظهار کرد: برخی قوانین الزامی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که موجب بهبود شرایط بهداشتی و درمانی شده زیرا صرفا با مباحث اقناعی نمی‌توان به همه اهداف حوزه سلامت دست یافت.

 مصری با اشاره به عدم تمایل برخی افراد به دریافت واکسن کرونا عنوان کرد: با اینکه طرح خانه به خانه را در قم اجرایی کردیم باز هم گروهی از مردم واکسینه نشده‌اند که این هم جزو نقاط ضعف است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم، هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های مختلف در حوزه سلامت و بهداشت عمومی را مورد توجه قرار داد و گفت: همه دستگاه‌ها باید وظایف خود را در این زمینه انجام دهند وگرنه نمی‌توان به نقطه مطلوب دست یافت.

وی با بیان اینکه 45 درمانگاه در سطح استان قم وجود دارند ولی تنها 13 مورد از آنها فعال هستند خاطرنشان کرد: تعرفه نامناسب، عدم اعتماد اجتماعی و نبود زیرساخت‌های اورژانسی، موجب شده همه این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار نگیرند.

 مصری افزود: ناوگان آمبولانس‌های قم به سمت فرسودگی پیش می‌رود که نیاز است بودجه لازم برای نوسازی این ناوگان اختصاص یابد همچنین برخی بیمارستان‌های قم نیز به دلیل قدیمی بودن و استهلاک بالای تجهیزات، وضعیت مناسبی ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به قول مساعد وزارت بهداشت و هماهنگی‌های صورت گرفته با مرکز مدیریت حوزه علمیه برای راه‌اندازی کلینیک دندان‌پزشکی در مرکز الهادی گفت: برای تامین تجهیزات تشخیص و درمان سرطان هم رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد.

 وی تامین نیروی انسانی در حوزه بهداشت و سلامت را مورد توجه قرار دارد و خاطرنشان کرد: در زمینه تخت بیمارستانی مشکلی نخواهیم داشت ولی برای تامین تجهیزات بیمارستانی، با کمبود مواجهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *