اعلام قیمت نان صنعتی در گلستان از اول خرداد/ کمبود آرد و نان در گلستان وجود ندارد

سادس/گلستان رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان از افزایش بیش از ۱۰ برابری قیمت نان صنعتی و فانتزی خبر داد و گفت: از ابتدای خرداد ماه قیمت های جدید نان صنعتی در گلستان اعلام و اِعمال خواهد شد.

حمیدرضا مقیمی در گفتگو با خبرنگار سادس اظهار کرد: مشکل اندکی که برای تهیه نان در ماه رمضان در نانوایی های سطح استان وجود داشت در حال حاضر برطرف شده و به سرانه آرد استان نیز اضافه شده است، خوشبختانه وضعیت صف های شلوغ و کمبود نان طی ۲۰ روز اخیر در گلستان بهتر شده و به نظر می رسد کم کاری برخی واحدهای خبازی  موجب صف های طولانی و شلوغ نانوایی ها شده بود که با ورود دستگاه های نظارتی این مشکل برطرف شد.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان برای جلوگیری از قاچاق آرد

وی از نظارت بر چرخه حمل و توزیع آرد از کارخانه تا نانوایی ها خبر داد و افزود: طبق قراردادی که با یک شرکت دانش بنیان منعقد شد حمل و نقل آرد از مبدا یعنی درب کارخانه تا مقصد(نانوایی‌ها) از طریق نرم افزار دانش بنیان نظارت و پایش می شود و در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان با تاکید بر اینکه همه توان خود را به کار گرفتیم که از قاچاق آرد جلوگیری شود و تمامی آرد واگذار شده به واحدهای خبازی صرفا برای پخت نان استفاده شود، متذکر شد: قیمت های نان سنتی در گلستان تغییر نکرده و آرد به وفور در استان گلستان وجود دارد و سهمیه نانوایی ها کاهش نیافته است.

مقیمی به افزایش قیمت نان های صنعتی و فانتزی اشاره کرد و یادآور شد: در واحدهایی که نان صنعتی اعم از حجیم‌، نیمه حجیم و ساندویچی پخت می شود به دلیل اینکه آرد را آزاد تهیه می کنند تقریبا افزایش بیش از ۱۰ برابری قیمت خواهند داشت که از ابتدای ماه قیمت های جدید در گلستان اعلام و اِعمال خواهد شد.

وی به قیمت های متفاوت نان صنعتی در گلستان اشاره کرد و گفت: بخشی از واحدهای نان صنعتی آرد دولتی تهیه کردند و بخشی دیگر موفق به تهیه آرد دولتی نشدند که همین مسئله موجب تغییر قیمت در برخی واحدهای نان صنعتی شده است اما تا پایان ماه جاری قیمت های جدید نان فانتزی و صنعتی در گلستان اعلام خواهد شد.

رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان با بیان اینکه در حال حاضر جهاد کشاورزی، فرمانداری‌ها، اتحادیه خبازان، بهداشت و درمان و قرارگاه ۱۷ربیع الاول به نظارت از واحدهای خبازی می پردازند تا مانع از تخلفات شوند، متذکر شد: مردم می توانند تخلفات را از طریق سامانه ۱۲۴ سازمان صمت، ۱۳۵ تعزیرات و یا شماره ۳۲۱۲۱۰۳۴ اتحادیه خبازان گزارش کنند.

پخت نان باکیفیت نیاز به آرد «باکیفیت» دارد

مقیمی به کیفیت نامطلوب نان در گلستان اشاره کرد و افزود: نان، زنجیره ای برای تولید دارد که آخرین حلقه آن باید نانوا باشد، باید آرد باکیفیت در اختیار نانوا قرار گیرد تا خروجی آن نان باکیفیتی باشد، در نان نوع یک نانوا هیچ دخل و تصرفی ندارد اما در نوع دو نانوایان در انتخاب آرد حق انتخاب دارند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید تدابیری اتخاذ کنند تا تنها نانوایان از این مسئله متضرر نشوند، تاکید کرد: درست است در خصوص نان یارانه ای و نیمه یارانه ای افزایش قیمت وجود ندارد اما تورم بازار بر روی نانواها هم تاثیر می گذارد، در گذشته بهای آرد ۳۰ درصد بر روی قیمت تمام شده نان تاثیر داشت اما در شرایط فعلی تورم آنقدر زیاد شده که آرد ۱۵ الی ۱۷ درصد در قیمت نان تاثیر دارد در واقع مابقی هزینه ها اعم از دستمزد شاطر، هزینه آب، برق و گاز واحد خبازی، بیمه کارگر، حامل های انرژی با تورم و افزایش قیمت همراه بود اما قیمت نان ثابت مانده است.

رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان با بیان اینکه نان لواش به قیمت واقعی به فروش نمی رسد و بخشی از یارانه را نانوا در اختیار مردم قرار می دهد، تصریح کرد: سهمیه آرد نانوایان در گلستان کاهش نیافته است البته شاید سهمیه ها جابه‌جا شده باشد و به دلیل تخلف برخی واحدهای خبازی از سهمیه آنها کم شده و به واحدهای مجاور آن داده شد.

گفتنی است؛ در حال حاضر هر قرص نان بربری نوع یک هزار تومان، نان بربری نوع دو، ۲ هزار تومان، نان لواش نوع یک ۳۵۰ تومان، نان لواش نو دو ۴۵۰ و هر قرص نان سنگگ به قیمت سه هزار و ۲۰۰ تومان در نانوایی های سطح استان گلستان به فروش می رسد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *