بررسی اتصال خانه‌ها و مراکز بهداشت با ایستگاه‌های بهگر

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارهای درمانی و غربالگری برای ما مهم است و امسال باید به آن توجه ویژه‌ای شود، گفت: مجموعه اقدامات در سطوح مختلف پیشگیری ما را به نتایج نهایی در حوزه کاهش آسیب اجتماعی به ویژه حوزه اعتیاد می رساند. 

به گزارش سادس، هادی بهداد در آئین امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با محوریت اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید با بیان اینکه یکی از سیاستهای دولت این است که در کنار معیشت کارگران بحث سلامت و جان کارگران (سلامت اجتماعی، جسمی و فردی و سلامت روح و روان) هم برایشان مهم است، گفت: در این حوزه برنامه ۱۴۰۱ خود را برای اجرا نهایی کردیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان به دنبال کار نمادین نیستیم، یادآور شد: به دنبال این هستیم که خدمتی را مستقیما به جامعه هدف ارائه دهیم. علی رغم اینکه پیشگیری سطح یک لازمه کار ماست، نباید در پیشگیری سطح یک متوقف شویم. کارهای درمانی و غربالگری برای ما مهم است و امسال باید به آن توجه ویژه‌ای شود. مجموعه این اقدامات در سطوح مختلف پیشگیری ما را به نتایج نهایی (کاهش آسیب اجتماعی به ویژه حوزه اعتیاد) می‌رساند. 

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید کارگران را جدای از خانواده‌هایشان ببینیم، افزود: جامعه هدف ما نه تنها کارگری که در بنگاه اقتصادی کار می‌کند، است بلکه خانواده آنها نیز جز جامعه هدف ما محسوب می‌شود. 

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش پوشش برنامه‌های سلامت ادامه داد: مقام عالی وزارت صراحتا اشاره کردند که پوشش ما در برنامه‌های سلامت از وضعیت فعلی باید افزایش یابد؛ کاری که بر این مبنا انجام شده این است که مراکزی که در قسمت‌های مختلف راه اندازی شده یا اگر روی مراکز ۵۰ تا ۵۰۰ نفر تاکید داشتیم، به مراکز ۲۰ تا ۵۰ نفر حرکت کردیم زیرا حدود ۸۰ درصد از کارگران ما در مراکز ۲۰ تا ۵۰ نفره فعال هستند. در گذشته تعدادی ایستگاه‌های بهگر در مراکز ۲۰ تا ۵۰ نفر داشتیم که امسال باید به صورت جهشی افزایش یابد.

بهداد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه سیستمی به کل امکانات و ظرفیتها در کشور یادآور شد: ۴۰۰۰ خانه بهداشت، ۵۰۰۰ ایستگاه بهگر حدود ۵۰۰ مراکز بهداشت داریم. اتصال اینها به یکدیگر و هم افزایی ظرفیت آنها از یکدیگر و استفاده از ظرفیتهای آنها با هم، در استانها می‌تواند  کمک کند تا افزایش و جهش در خدمات را داشته باشیم، به همین دلیل در اداره کل اجتماعی اصلاح و بازنگری تمام دستورالعملهای این موارد در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه ۲۷۲۰ ایستگاه بهگر در استان‌ها شناسایی شده‌اند، گفت: تعهد ما تاسیس ۲۱۷ تا ۲۲۰ کانون یاریگر کار و تولید بوده است که براساس تاییدی که از آمار استانها داشتیم، حدود ۲ برابر این کانون را تاسیس کردیم و قریب به ۴۵۰ کانون یاریگران کار و تولید ایجاد شد. 

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین رقم قابل توجهی به عنوان کانونها در حال راه اندازی وجود دارد. این نشان می‌دهد اعتباراتی که می‌خواهیم در سال آینده در قالب تفاهم نامه به این موضوع اختصاص دهیم باید جهش ویژه ای داشته باشد. در حال حاضر ۱۲۴۵ کانون در حال راه اندازی داریم و ۱۰۲۵ بنگاه داریم که برای ایجاد کانونهای یاریگران باید با آنها توافق کنیم. 

به گزارش سادس، جمال‌لو معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این مراسم با بیان اینکه همکاری وزارت مردم در حوزه پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید در سال گذشته کم نظیر بود، به دوری از اقدامات شکلی و فاقد ارزش آفرینی تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هفته مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در سالروز جهانی، یک روز ویژه را به عنوان یاریگران کار و تولید در نظر خواهیم گرفت و معرفی مدیران و دبیران برتر در حوزه کار و تولید برتر و ایستگاههای بهگر برتر و واحدهای شغلی برتر در حوزه کار و تولید انجام خواهد شد.

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *