آموزش و پرورش سر منافع معلم تعارف ندارد

سادس/فارس معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه بر سر منافع آموزش و پرورش و معلمین با هیچ کسی تعارف و معامله نمی‌کند و حقوق معلمین و مطالبات آنان را در بستر قانونی پیگیری می‌کند.

دکتر صادق ستاری فرد عصر شنبه ۱۷ اردیبهشت در سفر به شهرستان قیر وکارزین و در جشن سپاس معلم این شهرستان، گفت: ما یک دستگاه عظیم با یک میلیون کارمند هستیم که هرکدام از ما می‌توانیم تریبونی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت باشیم تا نشان دهیم آموزش و پرورش مولد سرمایه اجتماعی است.

به نقل از آموزش و پرورش فارس، ستاری‌فرد افزود: نقش و اهمیت معلم در تربیت فرزند و نسل به گونه‌ای است که امام  خمینی (ره)  همه سعادت و شقاوت جامعه را برگرفته از مدرسه می‌داند که کلید این مدرسه دست معلم است.

او با اشاره به آثار شهید مطهری افزود: یک معلم هم خودش و هم آثارش می‌تواند انسان ساز باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش و مدرسه را مولد سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و انسانی دانست و گفت: معلم بر اساس فطرت پاک و خداجویانه خود نمی‌خواهد و نمی‌تواند مخرب سرمایه اجتماعی باشد. 

ستاری فرد افزود: معلم مطالبه گر، تکلیف گرا و مسئولیت پذیر است و در قبال سرنوشت جامعه مسئول است.

او گفت: امام خمینی(ره)  در جمله‌ای نقش و اهمیت معلمی را بسیار بالا دانست و گفت: مهمتر از نقش، مسئولیت معلم در قبال اداره جامعه است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش مطالبات به حق فرهنگیان را به طور جد دنبال کرده و می‌کند اما بدون هیاهو و بدون کار رسانه‌ای، چراکه این کار در شان مقام معلم نیست.   

ستاری فرد در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ۱۰ سال نظام رتبه بندی معلمین فقط در سند تحول نوشته شد و علی رغم اینکه مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم مبتنی بر همین سند تحول در ماده۶۳ دولت را مکلف به ارائه لایحه رتبه بندی کرد اما متاسفانه دولت و مجلس گذشته عزم جدی برای ارائه این لایحه نداشتند.

او گفت: با تشکیل مجلس جدید، مطالبه جدی در خصوص نظام رتبه بندی  توسط نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگانی که از طبقه معلمین در مجلس شورای اسلامی حضور دارند انجام شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در پایان دولت قبل لایحه ای با عنوان نظام رتبه بندی معلمین در اختیار مجلس قرار داده شد، گفت: این لایحه در اسفندماه ۹۹ یعنی در سه ماه پایانی دولت قبل ارائه شدکه در آن اولا تامین مالی مشخص نشده بود.

ستاری فرد افزود: دوما در آن لایحه آمده که  بعد از رایزنی مجلس با دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان  در تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰  برای ۳ سال یعنی  هر سال حدود ۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود و بر اساس آن  در واقع رتبه بندی معلمین در ۳سال باید دنبال شود وهمه معلمین هم نباید در رتبه‌های بالا قرار گیرند.

او ادامه داد: همچنان در آن لایحه آمده که ۵۵درصد معلمین در رتبه یک، دو و صرفا ۱۰ درصد معلمین باید به رتبه آخر برسند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص افزایش حقوق در لایحه ای که دولت قبل ارائه کرده افزود: ۲۵ درصد میانگین حقوق که شامل معلمان زیر دو سال خدمت و همچنین معلمانی که در ادارات مشغول هستند نیز نمی‌شد.

ستاری فرد با اشاره به اینکه بر اساس آن لایحه هیچ  سنوات ارفاقی برای معلمین مناطق محروم و استثنایی در نظر گرفته نشده بود، گفت: یک سال تمام، مجلس شورای اسلامی بر آن لایحه سراسر اشکال و ابهام کار کرد.  

او افزود: همزمان با تشکیل دولت جدیدهمراهی وزارتخانه اموزش و پرورش و سازمان برنامه با کمیسیون آموزش بیشتر شد و اصلاحات قوت گرفت و با سرعت بیشتر کار انجام گرفت.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس در اثنای بررسی بودجه هیچ طرح و لایحه‌ای نباید وارد صحن علنی مجلس شود، گفت: اما در شانزهم اسفندماه با هماهنگی دولت، مجلس و شورای نگهبان لایحه نظام رتبه بندی وارد صحن علنی مجلس شد که همان روز هم تصویب و تعیین و مقرر شد که ۳۸ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شود.  

ستاری فرد افزود: آن چیزی که مجلس تصویب کرده و وزارت آموزش و پرورش باید اجرا کند این است که تمام معلمین مشمول رتبه بندی شوند و هیچ سهمیه بندی برای رتبه بندی نداریم به عبارتی هرمعلمی که شایستگی عمومی، حرفه‌ای ، تخصصی و تجربه علمی و توانمندی و سنوات خدمت را دارند باید به رتبه‌های بالاتر نایل شوند.

او ضمن اشاره به آیین نامه گفت: در آیین نامه تعللی نشد و ۲۳ اسفندماه قانون به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و در همین قانون صراحتا عنوان شد که وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و دونفر از نمایندگان مجلس آیین نامه را ظرف مدت یکماه تبیین کند و در اختیار هیات وزیران قرار دهد.

ستاری‌فرد همچنین گفت: تغذیه دانش آموزی برای مناطق محروم بعد از ۱۰ سال شروع خواهد شد بدین صورت که در یکی از مناطق بصورت آزمایشی موضوع تغذیه دانش آموزی اجرا شد و تا سال تحصیلی مهرماه برای ۳میلیون و ۵۰۰هزار دانش آموز مناطق محروم موضوع تغذیه دانش آموزی را بتوانیم پوشش دهیم که هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان برای موضوع تغذیه دانش آموزی پیش بینی اعتبار شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *