ضرورت تخصیص ارز برای نهاده‌های دامی از زبان رئیس کمیسیون کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش میزان کشتار دام سبک و سنگین در سال گذشته از دولت خواست تا در راستای حمایت از عشایر و مصرف‌کنندگان برای نهاده‌های دامی ارز تخصیص دهد و در این باره تصمیمات شفاف و صریح بگیرد.

به گزارش سادس، محمد جواد عسکری درجلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: امروز کمتر کسی است که نداند تورم و گرانی در ماه‌های اخیر خصوصا در بخش کالاهای اساسی و مواد غذایی محصول تصمیمات غلط و بیماری مزمن اقتصادی ایران است و بر اقشار مختلف مردم و آسیب‌پذیر جامعه فشار وارد کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم از رئیس جمهور خواست تا ضمن دستور سریع به وزاری صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی، هیئتی را مأمور رسیدگی فوری به گرانی‌ها کرده و گزارش نتایج آن را در اختیار مردم قرار دهند.

افزایش بی‌حساب و کتاب محصولات ایران خودرو و سایپا مردم را معترض کرده است

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس در انتقاد از کیفیت و قیمت خودروی ایرانی گفت: بی‌توجهی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو به کیفیت محصولات و افزایش بی‌حساب و کتاب محصولات تولیدی‌شان مردم را نسبت به این موضوع معترض و ناراضی کرده است. بیم این می‌رود که به شایعه بی‌تفاوتی یا مماشات با این حجم سهل انگاری دامن زده شود. وزارت صمت اقدامات لازم و سریع را عملیاتی و اجرایی کند.

عسکری با اشاره به مشکلات فرهنگیان و کارگران گفت: توجه ویژه به موضوعات معیشتی و امنیت شغلی این دو گروه بزرگ جامعه باید در اولویت دولت باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی و امنیت غذایی در استقلال و توسعه کشور نقش اساسی دارد. سرنوشت کشاورزان که بیش از یک پنجم جمعیت کشور را تشکیل می دهد، به سیاست‌ها وابسته است. دولت و مجلس باید در زمینه کشاورزی و بازار این محصولات اقدامات اساسی انجام دهد.

عسکری در بخش دیگری از نطقش به ضرورت قطع وابستگی به خوراک دام سبک و صنعتی و طیور اشاره کرد و گفت: این مهم از تکالیف قانونی وزارت جهاد کشاورزی است. لازم است در این زمینه برنامه‌های مستند و قابل رصد تهیه و اعلام شود. لازم است سیاست‌های بازرگانی موثر پشتیبان تولیدات کشاورزی باشد. از تصمیمات خلق الساعه مثل ممنوعیت‌های صادراتی جلوگیری شود.

ارز مناسب برای تهیه نهاده‌های دامی برای عشایر در نظر گرفته شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ایجاد بستر بازارسانی دانش بنیان اقدام کنند. از طرف دیگر برای حمایت از کشاورزان جوان و ایجاد انگیزه باید بیمه فراگیر کشاورزی فراهم و تسهیلات با نرخ بهره تک رقمی در ردیف اعتبار ویژه اختصاص یابد. مسئله دیگر مربوط به کشتار دام‌های سبک و سنگین در سال گذشته است. لازم است که ارز مناسب برای تهیه نهاده‌های دامی قرار گیرد تا از عشایر حمایت شود. دولت باید این خصوص تصمیمات جدی، صریح و شفاف بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *