تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه در کمیسیون شوراها/آرای نمایندگان شفاف می‌شود

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه در نشست این کمیسیون، تاکید کرد: بر اساس ماده ۳ این طرح باید در مجموعه هایی که به صورت شورایی اداره می شوند از جمله مجلس شورای اسلامی، آرای مخالف، موافق و ممتنع ماخوذه اعضا به تفکیک اسامی، به گونه ای که قابلیت خوانش رایانه ای داشته باشد منتشر شود.

روح الله نجابت در گفت وگو با سادس، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون گزارش بررسی و تصویب طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهاد ها که به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع شده بود مورد بررسی قرار گرفت. بعد از اینکه دو فوریت این طرح در صحن مجلس به تصویب رسید، حدود ۱۰ روز پیش به کمیسیون ارجاع شد. در جلسه کمیسیون پیرامون کلیات طرح بحث شد و باتوجه به لزوم پخته شدن متن طرح به کارگروه ذی ربط ارجاع شد.

وی در ادامه اظهار کرد: این کارگروه به ریاست آقای پیرهادی سه جلسه برگزار کرد. در این جلسات نمایندگانی از مرکز پژوهش ها، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دستگاه های ذی ربط و تعدادی دیگر از نمایندگان حضور داشته اند. ماه عسل نتایج این سه جلسه منجر به اصلاح نهایی این طرح شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز صبح پیش از  برگزاری جلسه صحن مجلس، جلسه ای در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها برگزار شد و کلیات طرح بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت. جلسه رسمی کمیسیون نیز برای رای گیری در خصوص این طرح امروز بعد از ظهر برگزار شد. نمایندگان آخرین نظرات و مطالب خود را ارائه دادند. در نهایت کلیات این طرح در غالب ۵ ماده به تصویب کمیسیون رسید و جهت بررسی در  صحن علنی مجلس به هیات رییسه ارجاع شد. طبیعتا چون این طرح دو فوریتی بوده در دستورکار فردا مجلس قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: ماده نخست این طرح به دستگاه ها و قواهایی که تحت شمول این قانون قرار می گیرد اشاره دارد. در ماده یک این طرح ذکر شده که دستگاه ها، نهادها و سازمان و موسسات مشمول این قانون چه بخش هایی هستند. در ماده دو نیز موضوع اطلاعات و داده هایی که باید منتشر شوند به تفکیک ذکر شده است. در ماده 3 نیز اشاره شده باید در مجموعه هایی که به صورت شورایی اداره می شوند از جمله مجلس شورای اسلامی، آرای موافق، مخالف و ممتنع ماخوذه اعضا به تفکیک اسامی، به گونه ای که قابلیت خوانش رایانه ای داشته باشد منتشر شود.

وی در پایان بیان کرد: در ماده ۴ این طرح نیز آمده است که دستگاه های مشمول این قانون باید به صورت دوره ای گزارش عملکرد خود را در این زمینه اعلام کنند. در ماده ۵ نیز پیرامون برخورد با مستنکفین و کسانی که از اجرای این قانون سرپیچی کنند، اشاره شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *