جزئیات طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در گلستان/ شناسایی ۷۱ کودک "آمبلیوپ"

سادس/گلستان مدیرکل بهزیستی استان گلستان، جزئیات اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا ۶ سال در استان را تشریح کرد.

عارف کیانی در گفتگو با خبرنگار سادس اظهار کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا ۶ سال از امروز در گلستان آغاز شد، این طرح با هدف تشخیص اختلالات بینایی و تنبلی چشم و با مشارکت معاونت پیشگیری بهزیستی، آموزش و پرورش و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

وی بهترین زمان تشخیص تنبلی چشم را در رده سنی زیر پنج سال دانست و افزود: در سال ۱۴۰۰ طرح غربالگری بینایی برای ۸۲ هزار و ۴۹۶ کودک گلستانی انجام شده و در نتیجه آن ۷۱ کودک مبتلا به آمبلیوپ شناسایی شدند که اگر غربالگری بینایی سنجی انجام نمی شد این کودکان بینایی خود را به طور کامل از دست می دادند.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی در سه مرحله  انجام می شود، خاطرنشان کرد: در سطح اول غربال کودکان گروه هدف با چارت و دستگاه غربالگری و توسط افراد آموزش دیده صورت می گیرد و در سطح دوم معاینه توسط (اپتومتریست‌ها) انجام می شود و در صورت نیاز به سطح سوم(چشم پزشکان) ارجاع شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

تلاش برای پوشش ۱۰۰ درصدی کودکان گلستانی در طرح غربالگری تنبلی چشم

کیانی با بیان اینکه ۵۹ پایگاه برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در گلستان فعالیت می کند، تصریح کرد: در سال گذشته ۸۰ درصد کودکان سه تا ۶ سال استان گلستان تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

وی از خرید تجهیزات بینایی‌سنجی در گلستان خبر داد و یادآور شد: درصدد هستیم با افزایش پایگاه های غربالگری‌ چشم و  مراکز مثبت زندگی و خرید دستگاه های بینایی‌سنجی، میزان پوشش غربالگری چشم در گلستان را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان به فعالیت مراکز مثبت زندگی اشاره کرد و افزود: این مراکز در نقاط محروم استان گلستان ایجاد شدند تا با کاهش ترددها و بهبود دسترسی، ارائه خدمات به مددجویان تحت پوشش تسهیل شود.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *