برای مرمت ابنیه تاریخی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود

سادس/اصفهان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برای تأمین بودجه مرمت ابنیه تاریخی باید از ظرفیت علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ و خیران استفاده و مسیر مشارکت بخش خصوصی و واگذاری مشروط ابنیه تاریخی به این بخش را تسهیل و پیگیری کرد.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی در گفت‌وگو با سادس درباره این صحبت وزیر میراث فرهنگی که بودجه روزانه مرمت هر بنای تاریخی ۳۰ هزار تومان است، اظهار کرد: وزیر میراث فرهنگی باید قبل از تصویب بودجه در مجلس در هیئت دولت پیشنهاد مناسبی را در این باره طرح ارائه می‌کرد تا مجلس آن را بررسی و تصویب می‌کرد.

وی افزود: برای حل این مشکل باید مرمت ابنیه‌های تاریخی را اولویت‌بندی و بناهای تاریخی مهم‌تر را زودتر مرمت کنند. البته برای تأمین بهتر بودجه مرمت این آثار باید از ظرفیت علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ و خیران استفاده و مسیر مشارکت بخش خصوصی و واگذاری مشروط ابنیه تاریخی به این بخش را تسهیل و پیگیری کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: ابنیه تاریخی جز میراث فرهنگی کشور هستند و وزارت میراث فرهنگی نمی‌تواند این ابنیه را به بخش خصوصی واگذاری مطلق کند، اما در عین حال می‌توان بحث مشارکت خیران و بخش خصوصی را در این امر دخیل کرد تا بودجه مرمت ابنیه تاریخی بهتر فراهم شود. البته بخش خصوصی می‌تواند از منافع و عواید این امر منتفع شود تا سرمایه‌ای که در این مسیر هزینه می‌کنند از بین نرود تا هم جنبه حاکمیتی آن حفظ شود و هم جنبه خصوصی آن.

میرزایی ادامه داد: مرمت یک بنای تاریخی به میلیاردها تومان بودجه نیاز دارد و اگر بخواهیم تمام این هزینه‌ها را از بودجه عمومی تأمین کنیم، شدنی نیست. به همین دلیل باید از ظرفیت بخش خصوصی و خیران در این امر بهره ببریم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: مجلس در این باره در صورت درخواست وزارت میراث فرهنگی و پیشنهاد برنامه از سوی این وزارتخانه می‌تواند امور مربوط را تسهیل کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *