برگزاری اولین شب احیای ۱۴۰۱ در ایمنی کامل/ چند نکته برای حسینیه‌ها و تکایا

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از برگزاری اولین شب احیای ۱۴۰۱ در ایمنی کامل خبر داد.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با سادس، در این‌باره اظهار کرد: خوشبختانه اولین شب از مراسم شب‌های احیا را بدون حادثه گذراندیم. مراسم در ایمنی کامل برگزار شد و گزارشی در خصوص وقوع حادثه به آتش نشانی اعلام نشد. 

وی با اشاره به برگزاری این مراسم در حسینیه، هیات و تکایا پس از دو سال گفت: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته به دلیل شرایط بیماری کرونا مراکز و اماکن تجمعی به ندرت فعالیت می کردند، این دغدغه برای آتش‌نشانی وجود دارد که شاید درصد ایمنی این اماکن کاهش پیدا کرده باشد. این دغدغه را در خصوص مراکزی که مدتی تعطیل بودند و حالا بازگشایی شدند داریم. 

سخنگوی آتش نشانی تهران ادامه داد: به همین دلیل توصیه می کنیم که مسئولان هیات، تکایا، حسینیه‌ها و.. از کارکرد صحیح سیستم های ایمنی اطمینان حاصل کنند. کپسول های اطفای حریق را حتما مجدد شارژ کرده و از سلامت شیلنگ‌های اطفای حریق مطمئن شوند. همچنین این شب‌ها برخی از اماکن به پخت غذا می‌پردازند که همین موضوع ایجاب می‌کند به کارکرد صحیح وسایل گازسوزی که برای طبخ غذا استفاده می‌شود هم نظارت کنند. امیدواریم متولیان توجه لازم را داشته باشند. 

ملکی با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن راه‌های خروج متناسب با تعداد افرادی که در مراکز تجمعی حضور دارند گفت: از نظر ضوابط ایمنی در محلی که تا ۵۰ نفر حضور دارند باید یک راه خروج، تا ۳۰۰ نفر دو راه خروج و اگر ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در محل حضور دارند باید سه راه خروج در نظر گرفته شود که این راه‌های خروج باید حتما باز و در زوایای مختلف محل واقع شده باشند. راه‌های خروج باید در محلی واقع شده باشد که افراد با چند قدم راه رفتن یا دویدن به آن برسند و امکان خروج داشته باشند. همچنین راه‌های خروج باید حتما با تابلوهایی که در دید افراد باشد مشخص شود. 

وی افزود: بهتر است برای خروج اضطراری، چند نفر به عنوان مسئول مشخص شوند که در صورت وقوع حادثه سایرین را به بیرون هدایت کنند. خوب است که برای سالمندان و افرادی که دارای معلولیت هستند کنار راه خروج فضایی در نظر گرفته شود تا در صورت وقوع حادثه بتوانند به موقع از محل خارج شوند. 

ملکی با بیان اینکه علت بسیاری از حوادث سیم‌کشی‌های برق بوده و دلایل برقی دارند گفت: طی شب‌های احیا مصرف برق زیاد است که بسیاری از آتش سوزی‌ها نیز مرتبط با سیم‌کشی‌های برق است؛ بنابراین باید حتما از سلامت سیم‌کشی‌های برق اطمینان حاصل کرد. بعضی اماکن از لامپ‌های پرمصرفی استفاده می کنند که بعضا تا ۱۰۰۰ ولت مصرف برق دارد. این لامپ‌ها بسیار خطرناک هستند چرا که حرارت شدیدی تولید می کنند. به خاطر دارم چند سال پیش در مکانی حضور داشتم که یکی از این لامپ‌ها به دلایلی روی زمین افتاد و امکان وقوع آتش سوزی وجود داشت اما خوشبختانه مهار شد. 

وی در پاسخ به اینکه آتش نشانی پیش از برگزاری مراسم شب‌های احیا از حسینیه، تکایا، مساجد و.. بازدید ایمنی داشته است یا خیر اظهار کرد: اگر بازدیدی هم انجام شده باشد جسته و گریخته بوده است. آتش نشانی هر ساله پیش از محرم از این اماکن بازدید می کند اما طی روز های گذشته بازدید که ساماندهی شده باشد، انجام نشده است. در هر حال اگر متولیان احساس می کنند که باید از ایمنی محلی که در آن مراسم برگزار می کنند اطمینان حاصل شوند می توانند به ایستگاه آتش نشانی محل خود مراجعه کنند تا کارشناسان اقدامات لازم را انجام دهند. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *