خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ فروردین

اصلاح طرح جهش تولید دانش بنیان/ تعیین نحوه محاسبه بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی/ موافقت با تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی و شهرداری آبادان و اروند/ احراز تخلف سازمان سنجش در برگزاری آزمون مجدد سال ۹۹ و… از جمله موضوعات خبری امروز (سه‌شنبه) سی ام فروردین ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد.

بررسی گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد رسیدگی به شکایت عده کثیری از داوطلبان و دانشجویان پذیرفته شده در آزمون‌های سراسری ورودی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی(کنکور) مبنی بر عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در برگزاری آزمون مجدد از ایشان پس از اعلام قبولی،‌ بررسی‌ گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروندکنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون، بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ۱۰  سال اخیر و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

ناطقین مجلس

درخواست نماینده رشت از رئیس جمهور و وزیر کشور برای حل فوری مشکل پسماند سراوان

آزادی‌خواه: برای مهار تورم نیازمند جهاد تصمیم هستیم

فرهنگی: مجلس شجاعانه به موضوع شفافیت آراء ورود کرده و آن را تایید یا رد کند

سعیدی بیان کرد: خودروی ملی یعنی باز نشدن ایربگ‌ها در ۹۳ درصد موارد

بوکانی: وزارت خانه‌های نفت و صمت باید وزارت خارجه را پشتیبانی کنند

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ فروردین

در جریان این جلسه تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر با ۱۸۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی ایران، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نوری قزلچه مبنی بر اینکه “در قوانین و آئین نامه داخلی مجلس این موضوع نیامده که مجلس مجوز تحقیق و تفحص از نهادهای خصوصی را تا کجا دارد؟”  تاکید کرد: آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی صراحتا تاکید داشته که حق نمایندگان است تا تحقیق و تفحص در هر یک از امور را انجام دهد.

قالیباف همچنین در پاسخ به تذکر صباغیان مبنی بر بی نتیجه بودن تحقیق و تفحص‌های انجام شده در مجلس دستور داد که حوزه معاونت نظارت مجلس تحقیق و تفحص‌های انجام شده تاکنون را بررسی و گزارش از آن را در صحن مجلس ارائه کند.

در ادامه جلسه، نمایندگان گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروندکنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون را بررسی کرده و در نهایت با ۱۳۱ رای با آن موافقت کردند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ فروردین

سخنگوی کمیسیون اصل نود گزارش این کمیسیون در مورد رسیدگی به شکایت عده کثیری از داوطلبان و دانشجویان پذیرفته شده در آزمون های سراسری ورودی به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی(کنکور) مبنی بر عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در برگزاری آزمون مجدد از ایشان پس از اعلام قبولی و ثبت نام و تحصیل در دانشگاه ها را قرائت کرد.

علی خضریان از احراز تخلف سازمان سنجش در برگزاری آزمون مجدد از برخی پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: با توجه به احراز طرز کار غلط سازمان سنجش و تخلف در اجرای قانون، مسئولین مرتبط وقت سازمان سنجش آموزش کشور به قوه قضائیه معرفی خواهند شد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ فروردین

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان هم در جلسه علنی امروز مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در مواد این طرح اعمال شد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ فروردین

با تصویب مجلس، متوسط بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی (بجز استخراج رمز ارزها) معادل متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی (ایی- سی- اِی) و با توجه به بهای سوخت مصرفی نیروگاه ها و هزینه انتقال تعیین شد.

نمایندگان همچنین وزارت نیرو را مکلف کردند تا برای تأمین برق پایدار مشترکان صنعتی، حداقل نه هزار (۹۰۰۰) مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل پنجاه و پنج (۵۵) درصد و هزار (۱۰۰۰) مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

کوچکی نژاد: زباله سراوان رشت یک معضل ملی است

درخواست نایب رئیس مجلس از وزیر کشور برای پیگیری موضوع پسماند سراوان

اعظمی: ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به ضرر کشاورزان است

انتقاد روح الامینی از موازی‌کاری کمیسیون اصل نود با کمیسیون بهداشت

رضوانی: جایگزین کردن شفافیت قوا به جای شفافیت آرای نمایندگان اشتباهی جبران‌ناپذیر است

مقتدایی: اگر آب زاینده رود منتقل نشود، اصفهان از انتقال آب بی‌نیاز است

نماینده چابهار: تا کِی نسبت به ظرفیت انسانی سواحل مکران بی‌توجهی می‌کنید

انتقاد نماینده آمل از وزیر ارتباطات در خصوص افزایش قیمت بسته های اینترنتی

علیزاده مخالفت با صیانت را به قرآن سر نیزه کردن، تشبیه کرد

توضیح میرتاج‌الدینی در خصوص رای به طرح شفافیت قوای سه گانه

تذکر نماینده قائمشهر به وزیر نیرو در خصوص انتقال آب به سمنان

***

سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه بیانیه ۲۳۰ نماینده مجلس در حمایت از اقدامات رئیس قوه قضائیه را قرائت کرد.

نمایندگان در این بیانیه خطاب به رهبر معظم انقلاب، اقدامات رئیس قوه قضائیه و کارکنان این دستگاه را “خالصانه و خستگی‌ناپذیر و جهادی” دانستند و حمایت خود از طریق قانون را اعلام کردند.

محمد رشیدی دبیر هیئت رئیسه هم از اعلام وصول یک سوال ملی از وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خبر داد و روح الله متفکر آزاد عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

همچنین در پایان جلسه امروز، علی نیکزاد نایب رییس مجلس اعلام کرد که مجلس در هفته آینده جلسه ندارد و جلسه بعدی مجلس شنبه ۱۰ اردیبهشت تشکیل می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *