لزوم ورود زاکانی برای رفع تعارض در مجموعه شهرداری تهران

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از شهردار تهران خواست که مروری بر وظایف موازی دو مجموعه در شهرداری تهران داشته باشد.

به گزارش سادس، شمس احسان در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه در اواخر دهه ۷۰ قرار بر این شد که برای تهیه سند فرادست شهر تهران تدبیری اندیشیده شود، گفت: یعنی در شرایطی که افق طرح جامع اول و دوم تهران به سرآمده بود و عملا شهر با بخشنامه اداره می شد، بنا شد تهیه طرح جامع و تفصیلی در دستور کار قرار گیرد. اما از آنجا که طبق قوانین و مقررات حاکم بر کشور نهاد متولی تهیه طرح جامع «وزارت راه  و شهرسازی» بود و اصلی ترین نهاد مجری «شهرداری تهران»،‌ در سال ۱۳۸۲ تفاهم نامه مشترکی مابین شهرداری و وزارت راه منعقد شد که راهبری و هدایت این موضوعات در چارچوب مشترکی پیش رود.

وی با بیان اینکه یکسال بعد با درایت مهندس چمران، شورای شهر هم به عنوان ضلع سوم این تفاهم به عنوان یکی از ارکان اضافه شد که در مجموع از منظر فرایندی، تجربه موفقی از تهیه طرح جامع وتفصیلی شهر تهران رقم خورد، ادامه داد: هرچند در سال ۱۳۸۹ بنا به دلایلی با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری عملا نهاد منحل شد و به همین دلیل بخش زیادی از مفاد و محتوای طرح های جامع و تفصیلی که برای تحقق نیاز به همکاری بین دستگاهی و پشتیبانی دولتی و حاکمیتی داشت،‌ بر زمین ماند، اما با آسیب شناسی صورت گرفته این نهاد در اردیبهشت سال ۹۸ مجددا با شرح وظایف و ارکان مشخص تفاهم نامه مشترک شورای شهر، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی به امضاء بالاترین مقامات دستگاه ها رسید و ملاک عمل قرار گرفت.

وی افزود: بنا بر متن این تفاهم نامه مقرر شد رئیس نهاد با پیشنهاد مشترک وزیر راه و شهرسازی، رئیس شورای شهر و شهردار تهران انتخاب و نهایتا باحکم شهردار منصوب شود. با این حال طی ۲ سال گذشته این ظرفیت کم نظیر برای ایجاد هماهنگی مجموعه ملی و محلی جدی گرفته نشد و عملا در حد شعار باقی ماند. تا اینکه در خرداد ماه سال گذشته طبق مصوبه شورای اداری شهرداری تهران مقرر شد نهاد پایش به عنوان یکی از معاونت های مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه این مصوبه خالی از اشکال نیست چون با ماهیت فرانهادی و میان بخشی فعالیت نهاد پایش و ارزیابی مغایرت دارد، افزود: لیکن در این زمینه طی ماه‌های گذشته اتفاقاتی در شهرداری تهران رقم خورده که نیاز به اصلاح و بازنگری جدی دارد. در تاریخ ۲۸ دی ماه سال گذشته، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران،  مهندس خسروی پور را  به عنوان سرپرست نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران منصوب کرده است. در حکم دیگری به تاریخ ۸ فروردین ماه امسال رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مهندس مستوفی را به عنوان سرپرست معاونت پایش طرح های توسعه شهری منصوب کرد.

وی اظهار کرد: مروری بر وظایف تعریف شده برای این مدیران در ۲ حکم مجزاء نشان می‌دهد بخش اعظم اهداف و انتظارات تعریف شده مشترک هستند و عملا در شهرداری تهران برای این موضوع هم اکنون ۲ حکم در ۲ بخش مختلف صادر شده است. ضمن اینکه همانطور که پیشتر اشاره شد در متن تفاهم نامه و ماده ۱۸ مصوبه مرداد ماه سال ۱۴۰۰ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید شده که رئیس نهاد جزو ارکان این ساختار بوده و با پیشنهاد مشترک سران سه ضلع اصلی تفاهم برگزیده شده و با حکم شهردار تهران منصوب می‌شود. بنابراین بدین وسیله از شهردار تهران تقاضا دارم در اسرع وقت نسبت به رفع این تعارض در مجموعه شهرداری تهران اقدام کرده و همچنین با برگزاری جلسه مشترک با ارکان دیگر نهاد، نسبت به جمع بندی در خصوص انتخاب رئیس نهاد و صدور حکم این فرد اقدام کند تا این نهاد فرابخشی، محوریت همکاری ها در فرایند بازبینی و بازنگری طرح جامع و تفصیلی را که هم اکنون در دستور کار قرار دارد، به عهده گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *