داده‌های ماموریت ناسا درباره جنگل‌ها

ماموریت “تحقیقات پویایی شناسی اکوسیستم جهانی” (GEDI) ناسا با انتشار جدیدترین اطلاعات خود به نقطه عطف بزرگی رسیده است و طی آن اولین تخمین تقریبا جهانی از زیست توده جنگل‌ها و کربن ذخیره شده را ارائه داده است.

به گزارش سادس و به نقل از اس تی دی، این داده‌ها اطلاعات مهمی را که زمانی همانند یک شکاف کلیدی در تحقیقات آب و هوایی بوده‌اند، پر می‌کند. این داده‌ها امکان تحقیق در مورد چگونگی تغییر جنگل‌های زمین، نقش آنها در کاهش تغییرات آب و هوایی و تاثیرات منطقه‌ای و جهانی کاشت و قطع درختان را فراهم می‌کند.

با داده‌های جدید حاصل از ماموریت تحقیقات پویایی شناسی اکوسیستم جهانی، پژوهشگران حوزه اقلیم و اکوسیستم می‌توانند به سرعت مناطق خاصی را پیدا کنند و ساختار جنگل و محتوای کربن را با دقت بیشتری نسبت به گذشته مطالعه کنند.

ماموریت تحقیقات پویایی شناسی اکوسیستم جهانی حتی در اولین سال تحقیق خود موفق به ذخیره اطلاعات بسیاری شده است. “تحقیقات پویایی شناسی اکوسیستم جهانی” یک ابزار لیدار با وضوح بالا است که به طور خاص برای اندازه گیری پوشش گیاهی طراحی شده است.

تحقیقات پویایی شناسی اکوسیستم جهانی از نقطه نظر خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به سرعت پالس‌های لیزری را بر فراز درختان و درختچه‌ها منعکس می‌کند تا نقشه‌های سه‌بعدی دقیقی از جنگل‌ها و برخی نقاط زمین ایجاد کند. داده به دست آمده، پردازش شده و با وضوح یک کیلومتر (۰.۳۹ مایل مربع) شبکه بندی می‌شود و این موضوع به محققان این امکان را می‌دهد تا سؤالاتی را در مورد اکوسیستم‌های جنگلی، زیستگاه‌های حیوانات، محتوای کربن و تغییرات آب و هوایی مطالعه کنند.

تحقیقات پویایی شناسی اکوسیستم جهانی در سه سال اول فعالیت خود در مدار، میلیاردها داده را ثبت کرده است. محصول داده جدید داده‌های تحقیقات پویایی شناسی اکوسیستم جهانی را با لیدارهای هوابرد و زمینی ترکیب می‌کند تا یک نقشه زیست توده جهانی ایجاد کند که میزان پوشش گیاهی موجود در یک منطقه را نشان می‌دهند.

محققان گفتند در بسیاری از کشورهای جهان، علاقه زیادی به استفاده از اطلاعات ماموریت تحقیقات پویایی شناسی اکوسیستم جهانی یه منظور بررسی جنگل و نظارت بر کربن و همچنین برای توصیف ساختار اکوسیستم جهت ارزیابی تنوع زیستی وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *