خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۹ فروردین

تصویب لایحه موافقتنامه بین ایران و قزاقستان/ تصویت معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری بین ایران و برزیل/ اعطای مشوق‌هایی به برخی طرح‌های سرمایه‌گذاری و… از جمله موضوعات خبری امروز (دوشنبه) بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی  مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف، برگزار شد.

بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد لایحه اصلاح تبصره (۱) بند (ب) ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل و بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۹ فروردین

در ابتدای این جلسه رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: شعار «ارتش فدای ملت» بیانگر حقیقت وجودی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عشق بیکران ارتشیان غیور به مردم و ایران عزیز است.

محمدباقر قالیباف خاطرنشان کرد: ارتش در تمام حوادث اعم از جنگ، سیل، زلزله و هر آنچه که امنیت و آرامش مردم را به مخاطره بیندازد، همواره مایه امیدواری و دلگرمی مردم بوده است و در میدان های عمل ثابت شده است که ارتش به معنای حقیقی کلمه خود را فدای ملت کرده است.

ناطقین مجلس

دلخوش: برنج ۱۰۰ هزار تومانی به جیب کشاورز نمی‌رود

درخواست مفتح برای پاسخگویی رئیس مجلس در خصوص اقدامات انجام شده درباره قانون بودجه

درخواست نماینده دلفان از رئیس جمهور برای عدم حذف ارز ترجیحی دارو

وحیدی: آیا آمار دقیقی از “تولید مسکن انبوه” به رئیس‌جمهور می‌رسد؟

***

نمایندگان در جریان رسیدگی به «لایحه اصلاح تبصره ای از قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان این لایحه با ۱۷۶ رای موافق از مجموع ۲۱۶ رای، کلیات و جزییات آن را با ۱۸۷ رای موافق از مجموع ۲۱۱ رای به تصویب رساندند.

بر این اساس مقرر شد که برای طرح‌های سرمایه گذاری متعلق به ایثارگران و شرکت‌هایی که بیش از پنجاه درصد سهام آنها متعلق به ایثارگران است مشوق‌هایی پیش بینی شود.

همچنین در جریان رسیدگی به طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور، تصویب شد که دولت سوخت صرفه‌جویی شده یا مصرف نشده حاصل از اجرای طرح‌های بهینه سازی را معادل متوسط بازدهی نیروگاه های حرارتی محاسبه کند و این سوخت را به سرمایه‌گذاران معرفی شده توسط وزارت نیرو تحویل دهد و یا معادل ریالی آن را پرداخت کند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۹ فروردین

در ادامه جلسه علنی امروز، کلیات و جزییات لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل تصویب شد.

طبق این مصوبه، معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل مشتمل بر یک مقدمه و سی و سه ماده به‌شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

همچنین نمایندگان گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

دلخوش: هیات رئیسه تغییرات در سهم استان‌ها از بودجه را پیگیری کند

حیدری: اصلاح ساختار بودجه و نظام اداری باید در اولویت مجلس و دولت باشد

حاجی دلیگانی: عملیات اجرایی ساخت مسکن ملی باید آغاز شود

یوسفی: در جداول بودجه ای باید شفاف سازی شود

بشیری: دستگاه دیپلماسی کشور چه کار می‌کند؟

نماینده ایلام: باید از بازنشستگان مخابرات استان ایلام دلجویی شود

پاک مهر: چه کسی باید پاسخگوی فریاد مظلومانه دامداران باشد؟

حاجی بابایی: یک ریال در جداول اعتبارات استانی جابجا نشده است

محسنی بندپی: سرانه مناطق گردشگرپذیر استان مازندران افزایش یابد

درخشان: استان سیستان و بلوچستان تا کِی باید با محرومیت مواجه باشد؟

انتقاد نماینده میانه از عملکرد کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی

راستینه: عده‌ای به دنبال برهم زدن وحدت بین مردم چهارمحال و بختیاری و اصفهان هستند 

تاکید نماینده سمیرم بر تامین سرپناه برای عشایر

گودرزی: آئین‌نامه رتبه‌بندی فرهنگیان مجددا بررسی شود

روشنفکر: رقم بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرده است

انتقاد نماینده قائمشهر از عدم تعیین تکلیف مالکیت نساجی مازندران با توجه به دستور رئیس‌جمهور

***

در پایان روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس تذکرات کتبی ۳۹ نماینده مجلس به مسئولان اجرایی کشور مبنی بر ضرورت تشکیل گردهمایی (کنسرسیوم) همکاری کشورهای همسایه متضرر از سدسازی‌های ترکیه را قرائت کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *