تنظیم و کنترل فشار آب در راستای مدیریت مصرف آب

سادس/قم وی با بیان اینکه یک بخش از مدیریت مصرف به لحاظ فنی متوجه شرکت آب و فاضلاب است، اضافه کرد: باید در این زمینه تلاش کنیم و برای اینکه به وضعیت قطع آب و کیفیت بسیار پایین نرسیم ناچار هستیم فشار در شبکه را کنترل و تنظیم کنیم چرا که با کاهش فشار به هر حال مصارف غیر ضرور کمتر می شود و این جز برنامه های اولویت دار است که در یک ماه آینده اجرا خواهیم کرد.

مهندس محمود سربندی فراهانی معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فضلاب استان قم طی گفت و گویی در برنامه مردم و مسئولین با بیان اینکه آب استان قم از سه محل سد کوچری، سد پانزده خرداد و چاه های داخل شهر و علی آباد تأمین می شود، گفت: در چند سال اخیر سهم سد کوچری به صورت محسوسی بیشتر از بقیه بود و بالا ی ۸۰ درصد آب را از سد کوچری تأمین می کردیم.

وی ادامه داد: سال آبی از اول مهر۱۴۰۰ تا اول مهر ۱۴۰۱ تقریبا بدترین سال آبی در پنجاه سال اخیر به لحاظ بارش ها است اگر متوسط بارندگی درازمدت در کشور ۲۵۰ میلی متر باشد سال آبی جاری کمتر از ۱۵۰ میلی متر بارندگی در کل کشور داشتیم.

فراهانی یادآور شد: حوزه های آبریز سد کوچری هم بدترین وضعیت را داشتند و حدود ۵۰ درصد افت بارش باران و به ویژه برف داشتند و این امر باعث شده سد کوچری که سال گذشته بالغ بر ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب داشته در حال حاضر زیر ۱۰۰ میلیون آب دارد و بیش از یک سوم حجم آب کاهش داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: این امر باعث شده تخصیص ما از سر شاخه ها هم کم شود که باید این میزان از محل های دیگر تامین شود که چالش های دیگری را ایجاد می کند و باید از چاه های داخل شهر این میزان را جایگزین کنیم که تفاوت محسوسی بین کیفیت آب چاه داخل شهر و سدکوچری است به عنوان مثال EC آب سرشاخه ها ۴۰۰ و چاه های داخل شهر متوسط ۴۰۰۰ است لذا ده برابر شوری آب بیشتر است.

فراهانی با بیان اینکه حدود ۴۷ چاه فعال داریم، عنوان کرد: سال گذشته تعداد ۸ حلقه چاه مورد نیاز بود که مورد استفاده قرار بگیرد امسال از قبل از عید بیش از ۲۰ حلقه چاه را فعال کردیم.

وی تأکید کرد: متاسفانه در برخی مناطق به ناچار چاه ها را مستقیم در شبکه نزدیک آن تزریق می کنیم به همین دلیل شوری آب در برخی مناطق بیشتر است.

فراهانی در خصوص شوری آب در برخی مناطق اظهار کرد: زمانی که پروژه سد دز و کوچری مطرح شد یکی از دغدغه های اصلی ما این بود که آب را باید به صورت عدلانه در سطح شهر توزیع کنیم و در همان مقطع پروژه های بزرگ خط انتقال تعریف شد و لذا به میزان زیادی اختلاط آب انجام می شود و حدود ۹۰ درصد در این قضیه پیشرفت داشتیم اما هنوز در برخی از مناطق به لحاظ مشکلات فنی این امر صورت نگرفته و البته بررسی ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: پروژه های ما به شدت هزینه بر شدند و واقعیت این است که در توان مالی شرکت به خودی خود نیست لذا مجبور هستیم از منابع دیگری تأمین اعتبار کنیم از جمله در سفر ریاست جمهوری به دنبال تأمین اعتبار بودیم.

فراهانی متذکر شد: زمانی که آب چاه ها مخلوط می شود کیفیت آب به لحاظ شوری در کل استان تحت تاثیر قرار می گیرد قبل از عید  EC آب توزیعی در قم با توجه به مصرف های زیاد اسفند ماه نزدیک ۲۰۰۰ شده بود اما در حال حاضر شرایط بهتر است.

وی در خصوص کمیت منابع آبی یادآور شد: که نیازها با چاه های داخل شهر مدیریت می شود اما حقیقت این است که فشار به شبکه و چاه ها بیشتر می شود لذا باید مصرف را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه یک بخش از مدیریت مصرف به لحاظ فنی متوجه شرکت آب و فاضلاب است، اضافه کرد: باید در این زمینه تلاش کنیم و برای اینکه به وضعیت قطع آب و کیفیت بسیار پایین نرسیم ناچار هستیم فشار در شبکه را کنترل و تنظیم کنیم چرا که با کاهش فشار به هر حال مصارف غیر ضرور کمتر می شود و این جز برنامه های اولویت دار است که در یک ماه آینده اجرا خواهیم کرد.

فراهانی گفت: اگر چه در خصوص فرهنگ سازی و آموزش بهینه مصرف  آب قبل از شیوع کرونا بالغ بر ۸۰ درصد مدارس برنامه هایی را با عناوینی همچون حامیان آب برگزار کردیم اما با توجه به وضعیت نامناسب جز برنامه های ما است که مصرف بهینه آب را یادآوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه آب کشاورزی و آب شرب به لحظ کیفی و هزینه بسیار متفاوت هستند، بیان کرد: اگر چه طبق آمار بیشترین مصرف مختص بخش کشاورزی است اما آب شرب بسیار پرهزینه تر از آب کشاورزی است لذا اگر میزان مصرف آب شرب نسبت به بخش کشاورزی و صنعت کمتر است اما قیمت تمام شده آن خیلی بیشتراست.  

با تاکید بر لزوم طرح آمایش سرزمینی در مدیریت منابع آبی افزود: با اشاره به رشد جمعیت و مهاجرت پذیری استان قم مدیریت منابع آبی بسیار اهمیت دارد.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب در خصوص کمبود آب در بخش‌ها و روستاها یادآور شد: کمبود آب را در روستاهای شمال استان قم داریم و جاده قمرود، قنوات کم آب هستند و یا آب با کیفیت مناسب ندارند و پروژه  های بسیاری به ویژه بعد از ادغام شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی تعریف شده برای آبرسانی به این مناطق و بخشی از پروژه ها انجام شده و خوشبختانه در جریان سفر رئیس جمهور هم جز پروژهای مورد تاکید قرار گرفته و احتمالا امسال اعتبارات خوبی دریافت خواهد کرد.

وی بیان کرد: با توجه به کمبود آب در اطراف قمرود و قنوات پروژه های فعالی داریم و امیدواریم با انجام شدن این پروژه ها تا شروع فصل گرم مشکلات روستاهای اطراف قمرود مرتفع شود.

فراهانی ادامه داد: در برخی از مناطق هم سیاست شرکت آب و فاضلاب این است که از منابع محلی استفاده شود چرا که آب سرشاخه ها هم کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *