ناگفته‌های دختر رکابزن ایران از فرصت سوزی در قهرمانی آسیا

ناگفته‌های دختر رکابزن ایران از فرصت سوزی در قهرمانی آسیا

دختر رکابزن ملی پوش ایران گفت: فرصت گرفتن مدال را در مسابقات قهرمانی آسیا راحت از دست دادیم و تیم ما استراتژی و هماهنگی نداشت.

ماندانا دهقان در گفت و گو با سادس درباره ی عملکرد تیم ملی دوچرخه سواری زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بیان کرد: مسابقات قهرمانی آسیا تاجیکستان از سطح مطلوبی برخوردار بود اما با توجه به اینکه کشورهای کره، ژاپن، هنگ کنگ و چین حضور نداشتند نمی‌توان ارزیابی کاملی از آن تیم ها برای بازیهای آسیایی داشت. با توجه به رقبای دیگری که حضور داشتند به نظرم اگر کار تکنیکی بیشتری انجام داده بودیم، نتیجه بهتری در تایم تریل تیمی می گرفتیم. ما در تایم تریل تیمی سوم شدیم که اگر کار تکنیکی و تیمی بیشتری انجام داده بودیم به نظرم حداقل می توانستیم مدال نقره بگیریم.

* تیم ما استراتژی نداشت
او در مورد نرسیدن به مدال استقامت جاده قهرمانی آسیا نیز گفت: ماده استقامت جاده به گونه ای است که همه تیم ها باید استراتژی و کار تیمی داشته باشند اما تیم ما استراتژی، هماهنگی و همکاری تیمی نداشت و به همین دلیل نشد که نتیجه بگیریم. 

دختر دوچرخه‌سوار ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مگر قبل از قهرمانی آسیا و در تمرینات، داشتن استراتژی کار نشده بود ؟ تصریح کرد: متاسفانه کم کار شده بود. 

*فرصت گرفتن مدال راحت از دست رفت

او در مورد اینکه با توجه به نبود تعدادی از مدعیان، این انتظار بود دوچرخه‌سواری زنان از این فرصت برای کسب مدال بیشتر استفاده کند، گفت: فرصت راحت از دست رفت و  شاید دیگر این فرصت تکرار نشود اما کاری نمی توان کرد. 

*باید در مسابقات بیشتری شرکت کنیم
دهقان در پاسخ به این پرسش که با توجه به این شرایط امکان گرفتن نتیجه در بازی‌های آسیایی وجود دارد یا خیر؟ تاکید کرد: بله البته که وجود دارد. ما توانایی گرفتن نتیجه را داریم اما باید کار شود. داشتن هماهنگی و استراتژی خیلی مهم است و باید در مسابقات زیادی شرکت کنیم. رکابزنان ازبکستان و قزاقستان که نتیجه گرفتند ماه ها است که در مسابقات مختلف شرکت می کنند. یکی دو نفر از آنها چند ماه در مسابقات بلژیک بودند اما تنها مسابقه ما ترکیه بود. مسابقه خیلی مهم است چون باعث بالا رفتن جسارت می شود و کمک می کند که نتیجه بگیریم. با یک مسابقه نمی توان کاری کرد. الان تیم های ضعیف هم خودشان را بالا کشیده اند. تیم امارات که همیشه از ما عقب تر بود، در سطح امید، سوم شد. 

او ادامه داد: ما همیشه نسبت به ازبکستان سطح بالاتری داشتیم اما الان ازبکستان به گونه ای کار کرده که عملکرد خیلی خوبی در قهرمانی آسیا داشت و در مسابقه ترکیه هم با وجود اینکه رکابزنان اروپایی هم حضور داشتند، یک رکابزنی از ازبکستان قهرمان شد. در مسابقات قهرمانی آسیا هم ازبکستان در تمامی رده ها با نفرات کامل حضور داشت و این در حالی بود که ما فقط سه نفر در رده بزرگسالان و دو رکابزن در رده زیر ۲۳ سال داشتیم و در رده جوانان هیچ رکابزنی اعزام نشد. سطح جوانان پایین بود و با توجه به عملکردی که رکابزنان جوان ما داشتند، می توانستند در این مسابقات قهرمانی آسیا مدال بگیرند. کشورهای دیگر برای بازی‌های آسیایی برنامه‌ریزی کرده اند و یا در مسابقات شرکت می کنند و یا در کشورهای دیگر اردو زده اند و این در حالی است که ما در ایران امکانات کافی و برنامه دقیق نداریم. 

*قراردادم در لیگ ۱۰ میلیون تومان است!

او در پاسخ به این پرسش که  سطح قراردادهای لیگ در بخش زنان بسیار پایین است و آیا این مسئله و کم رنگ بودن اعزام ها انگیزه را از خیلی از رکابزنان گرفته است؟ گفت: قراردادهای لیگ که خیلی کم است. قرارداد من برای یک فصل ۱۰ میلیون تومان است و این در حالی است که در حال حاضر  قیمت یک جفت کفش دوچرخه سواری حدود ۱۰ میلیون تومان شده است. دوچرخه‌سوارانی در بخش کوهستان و جاده بوده اند که به دلیل این شرایط،  دوچرخه سواری را کنار گذاشته‌اند.  مسئله دیگر این است که تعداد مسابقات داخلی ما هم بسیار کم است. قبلا لیگ ما در سه مرحله برگزار می‌شد که الان به دو مرحله کاهش یافته و با یک مسابقه قهرمانی کشور، کلا در طول سال فقط در سه مسابقه داخلی شرکت می کنیم. تعداد مسابقاتی که رکابزنان اروپایی شرکت می کنند که اصلاً  با ما قابل مقایسه نیست و رکابزنان آسیایی هم سه یا چهار مسابقه در ماه دارند. اگر فدراسیون شرایط اعزام به مسابقات بین‌المللی را ندارد می تواند تعداد مسابقات داخلی را افزایش دهد. وقتی که تعداد مسابقات داخلی زیاد باشد، در شرایط رقابت قرار می‌گیریم و در بالا رفتن سطح ما موثر است. همچنین باعث ایجاد انگیزه و بالا رفتن روحیه دوچرخه سواران می شود.

*ماجرای نرسیدن چمدان دختران در قهرمانی آسیا 

دهقان در مورد ماجرای اینکه چمدان هایشان دیر به دستشان رسید و برخی وسایل خود را در ابتدای قهرمانی آسیا در اختیار نداشتند، گفت:  در مورد این مسئله نمی توان تقصیر را گردن فدراسیون انداخت چون علاوه بر ما، برای تیم های پاکستان، بنگلادش، تایلند و حتی خود امارات هم که در آن پرواز بودند، این اتفاق افتاد. البته اماراتی ها چون به هر حال پرواز از کشور خودشان بود رایزنی کردند و چمدان هایشان را با پرواز بعدی فرستاده بودند اما چمدان‌های ما سه روز بعد به دستمان رسید و سه روز اول بدون چمدان بودیم که سخت بود. مجبور بودیم برخی وسایل مثل رکاب یا کلاه را که در چمدان داشتیم، قرض بگیریم. 

*حواشی و مشکلاتی در تیم بانوان است

دختر ملی پوش ایران در پایان تصریح کرد: حواشی و مشکلاتی در تیم ملی بانوان هست که اگر برطرف شود آینده درخشانی پیش رو خواهد بود، همانطور که سالها قبل دوچرخه سواران ایران حتی نمی توانستند از خط پایان مسابقه عبور کنند اما در حال حاضر ما با بهترین های آسیا رقابت می کنیم. باید به آن نقطه ای برسیم که عنوان و مدال توسط هر دوچرخه‌سواری که کسب شود برای فدراسیون بسیار ارزشمند باشد. البته در نهایت این نکته را هم می گویم که سرپرست فدراسیون آقای هاشم کندی و خانم ساکی نایب رییس فدراسیون در چند ماه اخیر تمام تلاششان را برای بهبود اوضاع انجام داده اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *