نگاه اسلام به حجاب زنان محدودیت و خانه‌نشینی نیست/ مدیریت غلط در بخش کشاورزی اصلاح شود

سادس/گلستان امام جمعه گرگان با بیان اینکه اسلام با حجاب به دنبال محدودیت و خانه‌نشینی زنان نیست، گفت: حجاب برای حفظ کرامت و شخصیت زن و جلوگیری از چشم چرانی و هوسرانی انسان های بوالهوس است.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی ظهر امروز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه‌گرگان با اشاره به سالروز شهادت متفکر بزرگ اسلامی آیت الله سید محمدباقر صدر و خواهر عالمه و فاضله ایشان شهیده بنت الهدی صدر اظهار کرد: این بانوی عالمه در مسائل مختلف اعتقادی، اجتماعی و سیاسی فعال بود، وقتی صدام حسین برادر ایشان را دستگیر و زندانی کرد این بانو در حرم حضرت امیرالمومنین(ع) سخنرانی کرد و این سخنرانی موجب جوشش در نجف و برخی از شهرهای عراق و کشورهای اسلامی شد که صدام مجور شد موقتا شهید محمدباقر صدر را آزاد کند اما دستور داد بیت شهید صدر را در زندان خانگی حبس کنند و خواهر شهید صدر را هم دستگیر و زندانی کردند که پس از تحمل شکنجه های فراوان آیت الله سید محمدباقر صدر و خواهر ایشان به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه بعد از دستگیری و محاکمه صدام  از او پرسیدند که چرا خواهر شهید صدر را به شهادت رساندی که پاسخ داد من نمی خواستم اشتباه یزید را تکرار کنم، افزود: این بانو مولف کتاب های مختلفی است که از جمله آن شخصیت زن مسلمان است، در دنیا به نگاه زن در اسلام هجمه هایی وارد شده که ایشان در کتاب خود به این مسئله پرداختند.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه دیدگاه اسلام و دنیای امروز درباره بانوان تفاوت بسیاری دارد، بیان کرد: هدف دنیای امروز از شخصیت زنان مسائل دیگری است اما نگاه اسلام به زنان به عنوان انسانی است که شایستگی ورود و رشد در زمینه های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی،‌جهادی و غیره را با رعایت ضوابط اسلامی دارد.

نورمفیدی با بیان اینکه اسلام با حجاب به دنبال محدودیت و خانه‌نشینی زنان نیست، یادآور شد: حجاب برای حفظ کرامت و شخصیت زن و جلوگیری از چشم چرانی و هوسرانی انسان های بوالهوس است، در حال حاضر ۶۰ درصد ورودی های دانشگاه های کشورمان را بانوان و ۴۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند و این نشان می دهد اسلام با رشد زنان و ورود این قشر به فعالیت های مختلف اجتماعی مشکلی ندارد، همچنین ۳۰ درصد هیئت های علمی دانشگاه ها را بانوان تشکیل می دهند و بیش از ۱۰۰ هزار پزشک زن، ۵ هزار و ۳۰۰ پزشک فوق تخصص زن و بیش از ۱۳ هزار بانوی فعال در حوزه فرهنگی و ۷ هزار بانوی استاد دانشگاه در کشور وجود دارد و ۴۰ درصد پزشکان متخصص از زنان هستند.

وی با بیان اینکه چرا برخی حجاب را بد جلوه می دهند، تأکید کرد: حجاب برای آن است که شخصیت زن محفوظ بماند، اسلام با حجاب به دنبال توهین و محدودیت زنان نیست، امروز بانوان در میادین ورزشی نیز حضور پیدا می کنند و در سال گذشته 800 بانوی ایرانی در سطح مسابقات بین المللی مدال کسب کردند.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه معنی حجاب این نیست که زن وارد هیچ عرصه اجتماعی نشود، خاطرنشان کرد: حجاب موجب کرامت زن و مصونیت زنان می شود.

نورمفیدی به زمان ثبت نام حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: توصیه می کنم جوانان با استعداد برای حوزه های علمیه ثبت نام کنند و محصولات حوزه علمیه می تواند باعث تحول دنیا شود، دنیا به عالمان دین نیاز دارد و میدان فعالیت عالمان دین در تمامی دنیا حتی کشور آمریکا است، روحانیونی که زبان های خارجی را آموختند، می توانند مبلغ دین در دیگر کشورها باشد و از خانواده ها درخواست داریم که جوانان خود را در این مسیر هدایت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان می توانند نقش به سزایی در کشور داشته باشند،تصریح کرد: استان گلستان ظرفیت کشاورزی زیادی دارد و باید کشاورزی ما در مدار دانش بنیان قرار بگیرد و این مسئله باعث افزایش درآمد کشاورزان ما خواهد شد.

وی به ضرورت توجه به فرهنگ صرفه جویی تاکید کرد و گفت: برخی از مناطق استان گلستان دچار فرونشست شده چراکه سطح آب های زیرزمینی ما کاهش یافته است و 90 درصد از مصارف کشاورزی از ذخایره زیرزمینی تامین می شود این در حالی است که این آمار در دنیا تنها 30 درصد است.

نورمفیدی با بیان اینکه در استان گلستان در بخش کشاورزی مدیریت غلطی داریم، تأکید کرد: یک سال سیب زمینی از خارج از کشور وارد می کنیم و سال بعد سیب زمینی را کشاورزان بیرون می ریزند و بوی تعفن آن همه جا را فرا می گیرد و این نشانه مدیریت غلط است و باید این نوع مدیریت اصلاح شود.

امام جمعه گرگان یادآور شد: در سال گذشته 38 میلیون دلار واردات داشتیم که 20 میلیون دلار آن در بخش کشاورزی بوده است و کشور ما می تواند با توجه بیشتر به مسائل دانش بنیان این میزان واردات در بخش کشاورزی را کاهش دهد، همچنین 67 درصد از آب بخش کشاورزی هدر می رود و تنها 33 درصد از آن مورد بهره برداری قرار می گیرد که باید این روند اصلاح شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *