۱۳نکته درباره آلودگی تالاب‌ها

تالاب‌ها به عنوان محیط‌هایی که میان خشکی و آب محسوب می شوند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تالاب‌ها در کنار تامین آب و فراهم کردن موقعیت‌های معیشتی مانند ماهیگیری، باعث پایداری تنوع زیستی و پایش رودخانه‌ها می‌شوند و از این جهت اهمیت بالایی دارند.

به گزارش سادس،تالاب‌ها گرچه بعضا محیط‌های آبی کوچکی هستند اما وظایف بزرگی در محیط زیست دارند. تالاب‌ها خدمات گوناگونی به موجودات زنده ارائه می‌کنند و در عین حال با چالش‌های زیادی از جمله آلودگی روبه رو هستند. در ادامه به ۱۰ نکته درباره عوامل آلودگی تالاب‌ها و تاثیرات آن اشاره خواهیم کرد:

*تالاب‌ها ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی خوبی هستند و از ورود آلودگی به دریا یا هر منبع آبی دیگری که بعد از آن قرار دارد، جلوگیری می‌کنند.

*حفاظت تالاب‌ها و منابع آبی از دو بعد کمی و کیفی اهمیت دارند.

*نیاز است که هم حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها پرداخته و هم به آلودگی آن‌ها توجه شود اما در حقیقت تا به امروز برای تالاب‌ها هیچ کاری انجام نشده و امروزه وضعیت سلامت تالاب‌های شمال کشور بسیار خطرناک است.

*تعیین حق‌آبه عنصری اساسی برای حفظ پایداری کمی منبع آبی است.

*تمام تالاب‌های فلات مرکزی همچون تالاب گاوخونی، دریاچه نمک قم و بختگان به‌شدت دچار کم‌آبی هستند و باید حق‌آبه آن‌ها پرداخت شود.

*پساب‌ها همچنین فاضلاب‌های انسانی باعث آلودگی تالاب‌ها می‌شوند.

*پساب‌های‌ کشاورزی، فاضلاب‌های بیمارستانی، فاضلاب‌های صنعتی و فاضلاب‌های انسانی وارد رودخانه‌ها می‌شوند و چون تالاب‌ها از رودخانه‌ها تغذیه می‌کنند، آلوده می‌شوند.

* تالاب انزلی در شمال کشور به‌شدت دچار آلودگی و مسئله اصلی در شمال کشور آلودگی تالاب انزلی و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود است .

*رودخانه‌های زرجوب و گوهررود که از کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرند و شیرابه زباله‌ها وارد آن‌ها می‌شود و پس از عبور از مناطق پرتردد، آبی بسیار آلوده را وارد تالاب انزلی می‌کنند و باعث آلودگی می‌شوند.

*در شمال دریاچه نمک قم تالابی به نام بند علی‌خان وجود دارد که هرگز حق‌آبه‌ای به آن وارد نشده است و تنها حق‌آبه وارد شده به آن مربوط به پساب شهرک چرم ورامین است.

*صنایع چرم به دلیل استفاده از آرسنیک آلوده‌ترین پساب را دارند که این سم‌های مهلک ناشی از آرسنیک وارد تالاب‌ها می‌شود و رسوب می‌کند و در جنوب تهران و اسلامشهر پراکنده می‌شود.

*آلودگی‌های نفتی نیز باعث آسیب به تالاب‌ها می‌شوند برای مثال با انتشار نفت در تالاب‌ها، پرهای پرندگان چرب و نفت وارد بدنشان می‌شود.

*ورود آلودگی به تالاب‌ها سبب می‌شود پوشش گیاهی، تنوع زیستی تالاب‌ها و آبزیان از بین می‌رود.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *