تولیت آستان قدس: کمترین ناامنی در حرم امن ولی خدا قابل قبول نیست

سادس/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: برای رسیدگی به حادثه ناگوار حرم رضوی کمیته‌هایی تشکیل شده تا افراد قاصر شناسایی شده و مورد تنبیه قرار گیرند چرا که کم‌ترین ناامنی در حرم امن ولی خدا قابل قبول نیست.

حجت‌الاسلام احمد مروی شب گذشته، ۱۷ فروردین، در برنامه وداع با پیکر شهید اصلانی، شهید حادثه که در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم رضوی، اظهار کرد: هتک حرمت آستان مقدس رضوی و به شهادت رساندن و مجروح کردن ۲ نفر از سربازان حضرت ولی عصر(عج) قطعا دل مبارک این آقا را به درد آورده است. هتک این مکان مقدس و به شهادت رساندن طلبه خدوم، مخلص، خدمتگذار مردم و مجروح کردن ۲ طلبه عزیز مصیبت بزرگی است.

وی افزود: این واقعه تلخ را به حضرت ولی‌ عصر(عج) و رهبر انقلاب اسلامی تسلیت عرض می‌کنم و از امام رضا(ع) که در صحن و سرایش این حادثه تلخ رخ داده و میهمانی کشته شده است، عذرخواهم. ما تمام تلاش، وقت، سرمایه و عمر خود را جهت خدمت به زائران حضرت قرار داده‌ایم و با تمام امکاناتی که در دست داشتیم، در حد توان اقداماتی انجام داده و کوتاهی نکرده‌ایم.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: به خانواده شهید اصلانی نیز تسلیت عرض می‌کنم. ایشان کسی بود به بزرگی بهشت. به شهید اصلانی بابت تربیت فرزندان‌شان تبریک می‌گویم چرا که هنگام بازدید از خانواده‌شان تنها چیزی که ندیدیم، اشک و گریه بود. در ایام عید شهید اصلانی هنگام سفر به راهیان نور بر مزار شهید سلیمانی رفته و طبق گفته خانواده‌اش نعمت شهادت را از خدا گرفته است. حجت‌الاسلام اصلانی با زبان روزه در مسیر خدمت به مجاوران حضرت رضا(ع) و با نام این حضرت و در صحن‌ و سرایش به دست یک تکفیری پلید به شهادت رسید.

مروی ادامه داد: اولین هدف گروه‌های انحرافی و تکفیری روحانیت است، مانند شهید مطهری. امام راحل فرمود «حقا از روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظار نمی‌رود که در دعوت حق به راه خونین مبارزه اولین قربانی‌ها را بدهند و مهر ختام دفترشان شهادت باشد».

وی گفت: این حادثه تلخ بسیار ناگوار بود و ما به سادگی از کنار این حادثه نخواهیم گذشت. البته کمیته‌هایی برای بررسی و به دست آوردن اطلاعات از کسانی که در این موضوع قصور داشتند، تشکیل شده است. باید افراد قاصر شناسایی شده و مورد تنبیه قرار گیرند.  

مهم‌ترین دغدغه آستان قدس تامین امنیت زائران حضرت رضا(ع) است

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه آستان قدس تامین امنیت زائران و میهمانان حضرت رضا(ع) است و برای این مورد سال‌ها میلیاردها تومان هزینه کرده‌ایم و زین پس نیز از هیچ اقدام و هزینه‌ای دریغ نخواهیم کرد. زائران باید در این مکان حتی از خانه‌های خود بیشتر احساس امنیت کنند. این هدفی است که ما دنبال آن هستیم.

مروی اضافه کرد: قبل از عید نوروز کمیته‌هایی راه‌اندازی شد تا بتوانیم به بهترین شکل از میهمانان امام رضا(ع) پذیرایی کنیم. به مسئولان امنیتی اعلام کردم که نباید امسال شعارتان این باشد که از زائران کمتر سرقت شود بلکه باید اعلام کنید سرقتی صورت نمی‌گیرد و برای این کار از تمام نیرو و امکاناتی که در اختیار دارید، استفاده می‌کنید. البته باید بدانیم که از این موضوع به راحتی عبور نمی‌کنیم و این حادثه را تا آخر خط دنبال خواهیم کرد.

با قطعیت با قصورات برخورد خواهیم کرد

وی بیان کرد: آستان قدس هدف اول و اصلی دشمنان انقلاب و اسلام است چرا که هر اتفاقی که در این مکان قدسی رخ دهد، مانند بمب در دنیا صدا می‌کند. سال‌ها بود که با عنایت حضرت رضا(ع) و تلاش طاقت‌فرسای نیروهای انتظامی و امنیتی مستقر در حرم اتفاقی رخ نداده بود. ما قدر جوانان  پرتلاش در دستگاه‌های نظامی و امنیتی را می‌دانیم اما با قطعیت با قصورات برخورد خواهیم کرد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: دشمنان در صدد بودند در ایام نوروز عملیات‌هایی در مشهد انجام دهند اما با تلاش نیروهای نظامی و اطلاعاتی و عنایت حضرت رضا(ع) نتوانستند این کار را انجام دهند تا اینکه دیروز این اتفاق به شکلی غافلگیرانه در حرم رخ داد. باید منصفانه قضاوت کرد که اگر هوشیاری نیروهای امنیتی و نظامی حرم نبود، ماهی یک بار شاهد چنین حوادثی بودیم.

مروی ادامه داد: عملیات دیروز در حرم تنها حدود ۲ دقیقه زمان برد و نیروهای امنیتی، خدام و اورژانس در کمتر از چند دقیقه خود را به صحنه رساندند و در زمان کوتاهی با کمک مردم آن تروریست دستگیر شد؛ البته باید تدبیر کرد که ماجرا به این نقطه نرسد.

وی عنوان کرد: دشمنان انقلاب در رسانه‌های‌شان نوشتند که این اتفاق نتیجه وحدت بود اما من می‌گویم که این اتفاق نتیجه نفرت‌پراکنی آن‌هاست نه نشانه وحدت. از زباله‌دان نفرت‌پراکنی است که تروریست‌های تکفیری متولد می‌شوند و به جان مردم می‌افتند اما این وحدت است که گلستان بوده و میوه آن برادری، اخوت، محبت و دوستی است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: دشمنان به خصوص امروز در صدد هستند که جنگ‌های قومی، قبیله‌ای و مذهبی میان مسلمانان راه بیاندازند تا دوباره بتوانند بر ما مسلط شوند اما با هوشمندی مردم و رهبر انقلاب اسلامی نقشه‌های دشمن تا امروز نقش بر آب شده است.

مروی افزود: برای بهبود سریع‌تر و پیگیری وضعیت مجروحان این حادثه دستور داده شد ۲ روحانی مجروح برای ادامه درمان به بیمارستان رضوی منتقل شوند و تمام امکانات برای بهبودی سریع‌تر آن‌ها آماده شود.

مقرر شده فردا پیکر شهید اصلانی در حرم مطهر تشییع و تدفین شود. مراسم تشییع این شهید ساعت ۱۴ پنجشنبه، ۱۸ فروردین، از عرصه میدان شهدا آغاز شده و پیکر وی در حرم مطهر آرام خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *