خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ فروردین

واکنش نمایندگان به حمله به طلاب در حرم رضوی/ مجوز مجلس به دولت برای نگهداری داده‌ها و اطلاعات ملی/ تصویب موافقتنامه خدمات هوایی دوجانبه بین ایران و عراق و… از جمله موضوعات خبری امروز (چهارشنبه) هفدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ فروردین

در ابتدای این جلسه محمدباقر قالیباف  در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حمله اخیر به ۳  طلبه در حرم امام رضا(ع) تاکید کرد: مسئولین باید چنین اتفاقاتی را به جد پیگیری و آن را ریشه یابی کنند. پیگیری جدی آغاز شده و امیدوارم که با جدیت بیشتری پیش رود.

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر هم ضمن محکوم کردن حادثه روز گذشته مشهد گفت: این لباس ما، لباس تشریفاتی نیست بلکه لباس خدمتگزاری است.

همچنین اردشیر مطهری معتقد است که باید با دقت بیشتری در رابطه با حادثه شهادت طلاب در حرم رضوی، تحلیل و موضع گیری نماییم تا ناخواسته تقویت کننده فتنه ترکیبی دشمن نباشیم و آب به آسیاب دشمن نریزیم.

تعدادی از نمایندگان نیز در تذکرات شفاهی خود نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند.

از جمله حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی که تاکید کرد: این خون ها هر روز امت حزب الله را ثابت قدم تر می کند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی هم با اشاره به حادثه روز گذشته در حرم رضوی گفت که دست های پشت پرده همان دست هایی است که پیوسته به دنبال ایجاد نفاق و شقاق بین مسلمین است و ما این توطئه بسیار خطرناک را با دقت رصد می کنیم.

همچنین حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر خواستار ورود جدی دستگاه های امنیتی به حادثه روز گذشته در حرم امام رضا (ع) شد و گفت که قطعا این حرکت صهیونیستی است.

محمدرضا صباغیان نیز در تذکری شفاهی با اشاره به این حادثه گفت: دشمنان قصد دارند بین فرقه های مختلف در جامعه اسلامی اختلاف ایجاد کنند و لازم است که هوشمندانه با این حوادث برخورد شود.

سلمان اسحاقی نیز خاطرنشان کرد: با این حرکت این باور بیش از پیش برای مردم قوی می شود که جامعه ارزشی، علما، روحانیون و طلاب کشور ما که در جهت منافع مردم به طور گمنام جهاد می کنند، خار در چشم دشمنان انقلاب بوده و یکی از ستون های حفظ شرف و اقتدار ایران اسلامی هستند.

همچنین حجت الاسلام سید کاظم موسوی با تاکید بر اینکه روحانیت همواره در مبارزه با استبداد پیشتاز بوده و وحدت بین ملت و روحانیت ناگسستنی است، بیان کرد: روحانیت مظلوم واقع شده است اما همواره در کنار مردم بوده و خواهد بود. نمی توان شکافی بین وحدت ملت و روحانیت ایجاد کرد.

به گفته فداحسین مالکی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم قرار است هفته آینده در جلسه ای با حضور مسئولانی از وزارت کشور و دستگاه های امنیتی ابعاد حادثه حرم امام رضا (ع) را بررسی کند.

فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه ای با محکوم کردن حادثه تروریستی در حرم رضوی، بر لزوم حفظ اتحاد و وحدت مسلمین در برابر دشمنان مشترک و آمران اصلی چنین جنایت هایی تاکید کرد.

ناطقین مجلس

نماینده دامغان: یک بار برای همیشه به ولنگاری فضای مجازی پایان دهیم

نجف زاده: تمام وزارتخانه ها موظفند موانع تحقق شعار سال را احصاء کنند

ایزدپناه: دستور حذف مجوز واردات خودرو سوال برانگیز است

تاکید پورابراهیمی بر ضرورت اخذ تضمین لازم در مذاکرات برجام

***

در ادامه جلسه علنی امروز، نمایندگان گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی را بررسی کرده و ساز و کاری به منظور اعمال تدابیر حفاظتی و امنیتی جهت صیانت از داده‌ و اطلاعات و حفظ محرمانگی داده و اطلاعات اشخاص در مدیریت یکپارچه داده و اطلاعات ملی پیش بینی کردند و همچنین  به دولت مجوز  نگهداری داده ها و اطلاعات ملی را دادند.

درجریان بررسی های مربوط به این طرح مهرداد ویس‌کرمی در تذکری با تاکید بر اینکه میدان جنگ نرم‌، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است، گفت: امید است مجلس در جهت تصویب قانون مناسب برای فضای مجازی مساعدت لازم را داشته باشد.

امروز همچنین نمایندگان، متولی اداره و به روزرسانی پایگاه های داده و اطلاعات در هر بخش را مشخص کردند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ فروردین

در ادامه جلسه، گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه سرویس های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق را بررسی و به تصویب نمایندگان رسید.

همچنین لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

طبق ماده واحده این لایحه، به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود نسبت به امضای موافقتنامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده (ای دی آر) مشتمل بر ۱۷ ماده به شرح پیوست اقدام و اسناد الحاق را نزد امین اسناد تودیع نماید.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

انتقاد نماینده تنکابن از دپوکردن مرکبات به دنبال افت شدید قیمت

آصفری: لزومی به افطاری‌دادن وزارت‌خانه‌ها آن هم از جیب بیت‌المال وجود ندارد

صباغیان: کاری نکنید که بعدا بگوییم خدا پدر و مادر ظریف را بیامرزد!

تاکید روح الامینی بر پایداری و حفظ کیفیت خدمات دارویی

نوروزی: تا کی می‌خواهیم ارابه های نعش کش داشته باشیم؟ واردات خودرو را آزاد کنید

فرشادان: به وضعیت فرودگاه بین‌المللی سنندج رسیدگی کنید

محبی: ارابه های مرگ تا چه میزان تلفات می خواهند؟

ویس‌کرمی: رئیس‌جمهور مانع بهانه تراشی‌های مافیای آب در ساخت سد معشوره شود

سرمدی: به فریاد رانندگان خودروهای سنگین برسید

***

سیدمحسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی امروز بیانیه ۱۹۶ نفر از نمایندگان در محکومیت حمله روز گذشته به سه طلبه در حرم امام رضا (ع) را قرائت کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *