حسرت تاریخ‌سازی در المپیک به دل شمشیربازی ماند

حسرت تاریخ‌سازی در المپیک به دل شمشیربازی ماند

اتفاقی که شمشیربازی ایران در سال ۱۴۰۰ انتظارش را می کشید رخ نداد و این رشته نتوانست تاریخ ساز و شگفتی‌ساز بازی‌های المپیک توکیو شود.

به گزارش سادس، شمشیربازی ایران به لطف تیم سابر توانسته بود سال ۱۳۹۹ را به خوبی به پایان برساند و این امید بود که این تیم در سال ۱۴۰۰ هم شگفتی سازی کند و بتواند بار دیگر شمشیربازی را بر سر زبان‌ها بیندازد اما در نهایت نتیجه دلخواه رقم نخورد.

*سهمیه نگرفتن اپه و فلوره و آغاز جنجال بین اسلحه ها

حسرت تاریخ‌سازی در المپیک به دل شمشیربازی ماند

شمشیربازی سال ۱۴۰۰ را با تلاش برای کسب سهمیه بیشتر المپیک آغاز کرد. تا قبل از آن توانسته بود، صاحب یک سهمیه تیمی و سه سهمیه انفرادی در اسلحه سابر مردان شود. اسلحه های اپه و فلوره و همچنین سابر بانوان برای کسب سهمیه المپیک تلاش کردند اما هیچ کدام از آنها موفق به کسب سهمیه نشدند تا ایران تنها در همان سابر به المپیک توکیو برود.  البته این سهمیه نگرفتن اپه، باعث ایجاد حاشیه شد چرا که علی یعقوبیان سرمربی تیم ملی اپه به طور ناگهانی از سمت خود کناره‌گیری کرد و البته انتقاداتی را در مورد توجه بیشتر  فدراسیون به تیم سابر داشت که همین موضوع باعث ایجاد اختلافاتی بین ورزشکاران دو اسلحه سابر و اپه شد.

فدراسیون شمشیربازی که تا پیش از این تلاش می‌کرد بدون حاشیه پیش برود ناگهان در شرایط قرار گرفت که شاهد جنجال دو اسلحه خود در رسانه‌ها بود در نهایت هم فضل الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیربازی در یک نشست مطبوعاتی ضمن دفاع از عملکرد پیمان فخری سرمربی وقت تیم ملی، به جنجال ها خاتمه داد.

*افسوس شمشیربازی ایران از مدال المپیک

حسرت تاریخ‌سازی در المپیک به دل شمشیربازی ماند

المپیک توکیو مهمترین رویداد برای شمشیربازی ایران بود. با توجه به اینکه مجتبی عابدینی  در المپیک ریو تا یک قدمی کسب مدال پیش رفته بود و از طرفی  تیم سابر تا قبل از المپیک توکیو عملکرد قابل قبولی از خود بجا گذاشته بود، این امیدواری وجود داشت که این تیم بتواند تاریخ ساز المپیک توکیو باشد. 

در بخش انفرادی شمشیربازان ابتدا خوب کار کردند و توانستند بازیکنان خوبی را شکست دهند اما پس از آن محمد رهبری  و مجتبی عابدینی در مرحله یک هشتم نهایی حذف شدند و علی پاکدامن  در مرحله یک چهارم نهایی بازی را واگذار کرد. پاکدامن توانست بهترین جایگاه را بین سه نماینده ایران داشته باشد.

در بخش تیمی، ایران در مسابقه رده‌بندی مقابل تیم قدرتمند ایتالیا قرار گرفت و محمد رهبری، علی پاکدامن و مجتبی عابدینی روی پیست رفتند که متاسفانه امتیازاتی که در ابتدا رهبری از دست داد باعث شد تیم ایران عقب بیفتد. پس از آن تلاش شد که امتیازات جبران شود و حتی علی پاکدامن بازی را به تساوی 44 بر 44 کشاند اما در نهایت ضربه آخر او مورد پذیرش داور قرار نگرفت و ایران شانس کسب مدال را از دست داد. می توان گفت شکست مقابل ایتالیا بدترین اتفاق برای پیمان فخری بود. تیم ایران که پس از این باخت انگیزه‌ای نداشت، آمریکا را شکست داد اما بازی را به مصر واگذار کرد و تیم ششم المپیک شد.

* از کناره‌گیری ناگهانی فخری تا تصمیمی که جدی شد

حسرت تاریخ‌سازی در المپیک به دل شمشیربازی ماند

پیمان فخری پس از شکست تیم ایران مقابل ایتالیا، از شدت ناراحتی اشک می ریخت.  او حتی همان لحظه تصمیم به کناره‌گیری از سمت خود گرفت که البته با توجه به شرایط روحی  که داشت، قرار شد این مسئله رسانه ای نشود تا فدراسیون مجددا با او صحبتی داشته باشد. اما  پس از پایان المپیک، پیمان فخری نشان داد که بر روی تصمیم خود مصمم است و در نهایت رسما اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

*رفت و برگشت جانشین فخری

حسرت تاریخ‌سازی در المپیک به دل شمشیربازی ماند

پس از این که پیمان فخری از سرمربیگری تیم ملی کنار رفت، امین قربانی دستیار او این سمت را عهده‌دار شد. قربانی شش ماه با تیم کار کرد و حتی در جام جهانی گرجستان هم شرکت کرد که توانست به همراه این تیم مقام پنجم را به دست آورد اما در یک تصمیم ناگهانی او نیز در اسفند  از سمت خود کناره‌گیری کرد. یک هفته بعد فدراسیون اعلام کرد مسائل موجود حل شده است و قربانی به فعالیت خود ادامه می دهد.

*ورود عابدینی به عرصه مربیگری

حسرت تاریخ‌سازی در المپیک به دل شمشیربازی ماند

تیم سابر ایران پس از المپیک توکیو، مجتبی عابدینی کاپیتان تیم ملی را هم دیگر در کنار خود نداشت و او تصمیم گرفت به مداوای کتفش بپردازد و سپس سرمربیگری تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران را برعهده گرفت و به نظر می رسد که کم کم دارد از فضای ورزش قهرمانی دور می شود.

عابدینی در مسابقات قهرمانی آسیا به همراه تیم نوجوانان مدال برنز انفرادی و نقره تیمی گرفت  اما تیم جوانان موفق به کسب مدال نشد و دست خالی از مسابقات برگشت. البته تیم اپه جوانان هم توانست خوب کار کند و مدال برنز مسابقات را به دست آورد.

*مهمترین اتفاق پیش روی فدراسیون

دوره ریاست فضل الله باقرزاده اردیبهشت 1401 به پایان می رسد. باقرزاده سه دوره متوالی رییس فدراسیون بود که در حال حاضر با توجه به لغو قانون منع حضور بیش از سه دوره روسا در انتخابات، مشکلی برای ریاست دوباره ندارد. بنابراین به نظر نمی رسد مانعی بر سر راه باقرزاده برای ریاست دوباره در شمشیربازی باشد.

*مهمترین رودیدادهای پیش رو

حضور در بازی های کشورهای اسلامی، بازی های آسیایی و قهرمانی جهان مهمترین رویدادهای پیش روی شمشیربازی هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *