تعدد مراکز تحقیقاتی و مردمی که به حق خود نمی‌رسند

سرپرست معاونت تحقیقات‌وفناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر این‌که مقاله صرفاً مشکلی را از مردم حل نمی‌کند، تاکید کرد: مقالات ما باید در راستای اهداف ما باشد. ما نمی‌توانیم مراکز تحقیقاتی مختلف مدیریت بهداشت و درمان و اقتصاد درمان و اقتصاد سلامت داشته باشیم؛ ولی بیمارستان‌هایمان از این‌که مدیریت اقتصادی در آن‌ها حاکم نیست، رنج ببرند. منابع و امکاناتشان بهینه استفاده نشود و مردم ما به خدماتی که حقشان هست، نرسند. ماموریت مراکز مدیریت اقتصاد سلامت ما باید این مسائل باشد.

دکتر حسین کیوانی در گفت‌وگو با سادس، در مورد تاثیر کرونا در پژوهش گفت: قطعاً تعطیلی‌ها و مشکلاتی که در دنیا به وجود آمد، پژوهش‌ها را مانند بخش‌های دیگر تحت تاثیر قرار داد. دانشجویان نمی‌توانستند به موقع در آزمایشگاه حضور پیدا کنند و یا بعضی مواد مورد نیاز دانشجویان خیلی دیرتر به دست آن‌ها می‌رسید. 

وی ادامه داد: همین موضوع حتی باعث شد دانشجویان دکتری ۱۰ ترمه شوند و بودجه و قانونی نبود که بتوانیم به آن‌ها برای این یک ترم اضافه، کمک کنیم و تنها توانستیم کمک‌های جزئی انجام دهیم.

سرپرست معاونت تحقیقات وفناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران درمورد تاثیر کرونا بر تعداد مقالات، گفت: کرونا تعداد مقالات را در بعضی زمینه‌ها کاهش داد. چرا که دانشجویان دکتری که موتور محرکه پژوهش هستند، نتوانستند به موقع کار کنند.

وی ضمن اشاره به این‌که چندماهی است که مسئولیت معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه را بر عهده گرفته است، در خصوص اقدامات انجام شده، توضیح داد: در این مدت یک سری اختیارات معاونت تحقیقات را واگذار کرده و بودجه‌های پژوهشی را ارتقا داده‌ایم.

وی به گرانی و تورم موجود اشاره و اظهار کرد: زمانی امکان اجرای یک طرح تحقیقاتی، با چند میلیون تومان وجود داشت. الان به دلیل تورم، محدودیت‌ها، گرانی و … باید هزینه بیشتری برای تحقیقات اختصاص دهیم.

اهمیت ماموریت‌گرا کردن مراکز تحقیقاتی

کیوانی با بیان این‌که همه تعهدات مالی طرح‌های تحقیقاتی را پرداخت کرده‌اند و به هیچ طرح تحقیقاتی بدهکار نیستند، گفت: ولی کار مهمی که آغاز شده و ادامه خواهد یافت و به نتیجه خواهد رسید، بحث ماموریت‌محور کردن مراکز تحقیقاتی است. 

وی در این خصوص توضیح داد: قرار است برای مراکز تحقیقاتی، نقشه راه داشته باشیم و از فعالیت‌های متفرقه در بخش‌های مختلف بپرهیزیم. در حال تعریف چند حوزه هستیم تا بودجه‌های محدودمان را در آن صرف کنیم. برای مثال در فناوری ۱۰ حوزه را که بر روی آن مطالعه شده و ما در آن مزیت داریم را توسعه دهیم. چرا که نمی‌توانیم روی موضوعاتی که در آن مزیت نداریم، کار کنیم. باید ببینم هیئت‌علمی پژوهشی و آموزشی ما و زیرساخت‌های ما در چه حوزه‌هایی است و آن حوزه را به مرجعیت کشور و منطقه تبدیل کنیم.

کیوانی ادامه داد: این اولویت‌ها تعیین شده و در حال تعریف ماموریت و نقشه راه برای مراکز هستیم. اهداف چهارساله دانشگاه تعریف می‌شود و انشاءالله بعد از سه چهار سال، خودمان را ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم به نتایج ملموسی برسیم. 

مقاله‌نویسی، مشکلی از مردم حل نمی‌کند

سرپرست معاونت تحقیقات وفناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر این‌که مقاله صرفاً مشکلی را از مردم حل نمی‌کند، تاکید کرد: مقالات ما باید در راستای اهداف ما باشد. ما نمی‌توانیم مراکز تحقیقاتی مختلف مدیریت بهداشت و درمان و اقتصاد درمان و اقتصاد سلامت داشته باشیم؛ ولی بیمارستان‌هایمان از این‌که مدیریت اقتصادی در آن‌ها حاکم نیست، رنج ببرند. منابع و امکاناتشان بهینه استفاده نشود و مردم ما به خدماتی که حقشان هست، نرسند. ماموریت مراکز مدیریت اقتصاد سلامت ما باید این مسائل باشد.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های بین‌بخشی، گفت: فعالیت‌های بین‌بخشی خوبی با دانشگاه‌های مختلف در حال انجام است. پایه اکثر ابزارهای ما در پزشکی، در دانشگاه‌های فنی گذاشته می‌شوند و یکی از کارهای ما، استفاده از ابزارهای “های‌تک” است که دانشکده‌های فنی اصول آن‌ها را تدوین می‌کنند و یا نمونه آن را می‌سازند و در صنعت، تولید انبوه می‌شوند. این همکاری‌های بین‌بخشی با دانشگاه‌های صنعتی شریف و  علم و صنعت و … در حال شکل‌گیری است که نهایتاً با یک کار بین‌بخشی ما بتوانیم به محصولات مورد نیازمان یا فناوری آن‌ها برسیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *