ابلاغ ۱۷۴ اخطاریه زیست‌محیطی به واحدهای آلاینده در شهرستان بهارستان

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان از ۲۰۰۲ مورد پایش طی ۱۵۷ مرحله گشت و پایش شبانه روزی به منظور نظارت، کنترل و برخورد با هر گونه تخلف زیست محیطی در حوزه استحفاظی این شهرستان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش سادس، محمدعلی جودکی با اشاره به تراکم بالای جمعیت در شهرستان بهارستان خاطرنشان کرد: بهارستان با مساحت ۷۶ کیلومتر مربعی، شامل دو بخش گلستان و بوستان، سه شهر نسیم شهر، گلستان و صالحیه با ۵ روستای همدانک، اورین، امامزاده باقر(ع)، ریه و خیرآباد پایین و با جمعیت بالغ بر ۶۰۰ هزارنفری، پرتراکم ترین نقطه در کشور است. بیش از ۵۳۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی در دو شهرک صنعتی غیر دولتی قلعه میر و بهاریه، شهرک کارگاهی صنفی خیرآباد، لکه‌های صنعتی و بخش‌های مختلف شهرستان به صورت پراکنده و در اکثریت موارد بدون مجوز، مستقر و فعال هستند.

وی ادامه داد: نبود سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی در شهرک‌های صنعتی، نداشتن سیستم تصفیه فاضلاب شهری، عدم تفکیک زباله از مبدا، استقرار واحدهای ضایعاتی در تمامی بخش‌های شهرستان به ویژه نسیم شهر، فعالیت غیر اصولی واحدهایی که مشمول ممنوعیت استقرار در شعاع ۱۲۰کیلومتری تهران هستند به ویژه ریخته گری‌ها و آبکاری‌ها و نامتناسب بودن سرانه فضای سبز با جمعیت، بخشی از چالش های پیش روی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان در انجام وظایف سازمانی است.

ابلاغ  ۱۷۴ اخطاریه زیست محیطی به واحد های آلاینده
 

جودکی در ادامه اظهار کرد: شناسایی ۴۳ واحد غیرمجاز و آلاینده، ۶۷ مورد نمونه برداری و آنالیز خروجی فاضلاب، پساب و هوای واحدهای صنعتی و تولیدی به منظور نظارت بر عملکرد زیست محیطی آنها از جمله اقدامات این اداره در سال ۱۴۰۰ است. همچنین صدور و ابلاغ  ۱۷۴ اخطاریه زیست محیطی، جمع آوری ۶ واحد آلاینده، معرفی ۱۳ واحد آلاینده برای پرداخت عوارض آلایندگی، پلمب یک کارگاه ذوب پلاستیک و ۲۴۵ مورد برخورد قانونی با تخلیه پساب، پسماند و ضایعات سوزی، از دیگر اقدامات انجام شده این اداره در سال گذشته بوده است.

اجرای ۱۵۷ مرحله گشت و پایش شبانه روزی در سال ۱۴۰۰

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان درباره اقدامات حقوقی اداره محیط زیست این شهرستان گفت: پیگیری پرونده ۲۳ واحد متخلف آلاینده در مراجع قضایی و بررسی حدود ۴۰ شکایت واصله به این اداره، نتیجه حدود ۲۰۰۲ مورد پایش طی ۱۵۷ مرحله گشت و پایش شبانه روزی در سال ۱۴۰۰ بخش از اقدامات حقوقی محیط زیست شهرستان است. همچنین حدود ۵۶ مورد استعلام به منظور استقرار و صدور جواز تاسیس، انتقال به شهرستان، تغییر فعالیت، افزایش ظرفیت تولید و یا دریافت پروانه بهره برداری از سوی مراجع ذیصلاح توسط کارشناسان این اداره مورد بررسی قرار گرفته  است که در حدود ۴۵ درصد مورد موافقت قرار گرفته اند.

پیگیری احداث سیستم های تصفیه فاضلاب و فیلتراسیون واحد های صنعتی

وی در ادامه به تشریح اقدامات این اداره در حوزه آلودگی هوا پرداخت و اضافه کرد: خرید، نصب و راه اندازی سیستم‌های فیلتراسون هوا توسط ۴ واحد ریخته گری و قالکاری و همچنین اصلاح عملکرد فیلتراسیون یک واحد ریخته گری در شهرک صنعتی قلعه میر و پیگیری احداث سیستم های تصفیه فاضلاب و سپتیک توسط یک واحد آبکاری در شهرک صنعتی قلعه میر، یک واحد غذایی در شهرک صنعتی بهاریه و یک واحد خدماتی در نسیم شهر، همچنین اصلاح عملکرد و بهینه سازی توسط یک واحد آبکاری و یک واحد ضایعاتی در قلعه میر و جمع آوری بخش چربی گیری کارخانه تولید محصولات فلزی در شهرک صنعتی بهاریه از دیگر این اقدامات بود.

جودکی ادامه داد: در حوزه محیط زیست طبیعی نیز از ابتدای سال، ۳ بهله دلیجه، ۱ قطعه لاک پشت مهمیزدار، یک پرنده زخمی توسط شهروندان دوستدار طبیعت به این اداره تحویل داده شده و علاوه بر این، ۳ مورد تاکسیدرمی و ۱ بهله دلیجه از فروشگاهی در حوزه استحفاظی طی گشت و پایش های زیست محیطی و ۶ بهله دلیجه نیز با همکاری نیروی انتظامی از شکارچیان غیرمجاز کشف و ضبط و پرونده متخلفان به مراجع قضایی ارجاع شد.

ایجاد شعبه ویژه بررسی تخلفات محیط ‌زیستی در دادسرای بهارستان یک رویداد خوب

وی ایجاد شعبه ویژه بررسی تخلفات محیط ‌زیستی در دادسرای بهارستان در سال گذشته را گام بزرگ و امیدبخشی در رسیدگی و تسریع بررسی روند پرونده‌های تخلفات محیط زیستی دانست و تصریح کرد: ۲۳ پرونده تخلفات زیست محیطی توسط کارشناس حقوقی این اداره در مرجع قضایی در حال پیگیری است.

پسماندسوزی و تخلیه نخاله های ساختمانی معضل ادامه دار شهرستان

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بهارستان، تخلیه پسماند و ضایعات سوزی را در شهرستان در اکثریت موارد، ناشی از عدم رعایت اصول مدیریت پسماند توسط واحدهای صنعتی و تولیدی معرفی کرد و گفت: در این زمینه مکاتبات و اخطاریه‌های زیست محیطی به مدیران واحدهای متخلف شناسایی شده، ابلاغ شد و طی جلسات و مکاتبات صورت گرفته با مدیرعاملان شهرک های صنعتی شهرستان، موارد لازم تذکر داده شده است، همچنین طی جلسات، مکاتبات، گشت و پایش‌های مشترک با ارگان‌های ذیربط، در خصوص راهکارهای حل معضل تخلیه نخاله‌های ساختمانی نیز بحث و تبادل نظر شده است که امیدواریم در سال جدید با اجرای مصوبات مرتبط، کمتر از سال گذشته شاهد تخلیه نخاله در مرزها، حاشیه رودخانه ها و مناطق مختلف باشیم.

پیشرفت ۲۰درصدی احداث سیستم تصفیه فاضلاب شهری شهرستان

جودکی با اشاره به کلنگ زنی احداث سیستم تصفیه فاضلاب شهری شهرستان و پیشرفت ۲۰ درصدی شبکه گذاری و خطوط انتقال فاضلاب درون شهری در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: فضای سبز شهرستان نیز بیش از ۲ هکتار در هفته گرامیداشت منابع طبیعی افزایش یافته است.

آموزش، محور اولویت های اداره بهارستان در حوزه فرهنگسازی محیط زیست

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان با بیان اینکه آموزش از مهمترین و موثرترین موارد در رسیدن به محیط زیست سالم بوده، اعلام کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا و محدودیت اجرای برنامه‌های آموزشی حضوری، این اداره توانسته با همکاری دفتر ائمه جمعه شهرستان، ادارات آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و رسانه‌ها با انجام فعالیت‌هایی چون برنامه های پاکسازی نمادین در مناسبت های زیست محیطی، نصب بنر، اطلاع رسانی پیرامون مناسب های زیست محیطی و برگزاری وبینارهای رایگان برای عموم مردم، انتشار محتوای آموزشی در فضای مجازی، برگزاری مسابقات با موضوعات محیط زیستی، برگزاری کارگاه آموزشی حضوری ویژه بانوان و نیروهای خدماتی شهرداری‌های نسیم شهر و صالحیه، استفاده از تریبون نماز جمعه و ارائه مطالب آموزشی برای ارتقاء فرهنگ زیست محیطی شهرستان و نهادینه شدن آن، گام بردارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *