چگونه به گرسنگی و ناامنی غذایی جهان پایان دهیم؟

سادس/خراسان رضوی بر اساس برآوردهای سازمان ملل بین ۷۲۰ تا ۸۱۱ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۲۰ با گرسنگی مواجه بودند که از هر ۱۰ نفر یک نفر را شامل می‌شود. بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ تغییرات آب‌وهوایی و درگیری از جمله عوامل اصلی ناامنی غذایی در جهان هستند.

به نقل از ویفروم، درگیری و گرسنگی به شدت در هم تنیده است و زمانی که یکی تشدید شود، دیگری نیز پدیدار می‌شود و مانند هر بحرانی، فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد هستند که آسیب بیشتری می‌بینند.

۲ سال از همه‌گیری کووید ۱۹ گذشته و آسیب‌های قابل‌ توجهی بر سیستم‌های غذایی جهانی و توانایی جهان برای تغذیه ۷.۹ میلیارد نفر از مردم وارد شده است. پایان‌دادن به گرسنگی دومین هدف از ۱۷ هدف توسعه پایدار سازمان‌ ملل است که تا سال ۲۰۳۰ محقق می‌شود.

محققان در گزارش وضعیت امنیت‌غذایی و تغذیه جهان در سال ۲۰۲۱ عنوان کرد: دستیابی به این هدف چالش برانگیزتر شده است. تقریبا ۷۰ تا ۱۶۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ بیشتر از سال ۲۰۱۹ با گرسنگی مواجه شدند.

برخی از مناطق بیشتر از مناطق دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این گزارش نشان داد حدود یک نفر از هر پنج نفر در آفریقا(۲۱ درصد) و در آمریکای لاتین و دریای کارائیب از هر ۱۰ نفر یک نفر در سال ۲۰۲۰ با گرسنگی مواجه شده است.

سوءتغذیه بر رشد کودکان تاثیر می‌گذارد. در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲ درصد از کودکان زیر پنج سال یا اندکی بیش از ۱۴۹ میلیون نفر از رشد کوتاه قدی رنج می‌بردند و تقریبا سه‌چهارم کودکان با چنین اختلال رشدی تنها در ۲ منطقه آسیای مرکزی و جنوبی(۳۷ درصد) و جنوب صحرای آفریقا(۳۷ درصد) زندگی می‌کردند.

در ذیل راهکارهایی برای پایان‌ دادن به گرسنگی و ناامنی غذایی جهان ارائه شده است.

ادغام سیاست‌های بشردوستانه، توسعه و ایجاد صلح در مناطق متاثر از درگیری؛

افزایش انعطاف‌پذیری آب‌وهوا در سیستم‌های غذایی؛

تقویت تاب‌آوری آسیب‌پذیرترین اقشار در برابر ناملایمات اقتصادی؛

مداخله در زنجیره‌ تامین مواد غذایی برای کاهش هزینه غذاهای مغذی؛

مقابله با فقر و نابرابری‌های ساختاری و

تقویت محیط‌های غذایی و تغییر رفتار افراد برای ترویج الگوهای غذایی با اثرات مثبت بر سلامت انسان و محیط زیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *