قهرمان اسکواش جهان: چرا درباره اوکراین صحبت می‌شود ولی فلسطین نه

قهرمان اسکواش جهان: چرا درباره اوکراین صحبت می‌شود ولی فلسطین نه

قهرمان دو دوره اسکواش جهان اعلام کرد وقت آن رسیده تا غرب آن‌طور که از اوکراین حمایت می‌کند، به حمایت از فلسطین نیز بپردازد.

به گزارش سادس و به نقل از dohanews، علی فرج، قهرمان جهان و مرد  شماره یک اسکواش جهان به اتفاق‌های اخیر بین فوتبال و سیاست پرداخت و گفت که باید در ورزش درباره فلسطین صحبت کنیم، زیرا می‌توان درباره اوکراین صحبت کرد.

پیش از این ورود سیاست به ورزش ممنوع بود، ولی از زمان تهاجم روسیه به اوکراین شاهد اتفاقات دیگری بودیم جایی که فیفا و یوفا و فدراسیون‌های ورزشی روسیه را محروم کردند.

ستاره مصری  پس از کسب عنوان قهرمانی در باشگاه ویمبلدون لندن، خطاب به جمعیت گفت که مردم باید در مقابل همه کشتارها و ظلم‌ها در جهان باشند و زمان این است درباره  فلسطین هم این روشنگری‌ها رخ دهد. جایی که برای ۷۴ سال گذشته درگیر طلم و ستم بوده است.

بسیاری در رسانه‌های اجتماعی از علی فرج و اقدام جسورانه او ستایش کرده‌اند و این که چگونه جامعه بین‌الملل اکنون با توجه به اتفاقاتی که درباره اوکراین رخ داده است، هیچ بهانه‌ای برای اجتناب از بحث در مورد فلسطین ندارد. 

برخی دیگر نیز با تشویق این بازیکن سرشناس اسکواش، از شجاعت او در ایستادگی و تاکید بر اهمیت مطرح کردن موضوع فلسطین تمجید کردند.

در اواخر فوریه، محمد ابوتریکه، بازیکن سابق فوتبال مصر و مفسر ورزشی beIN از نهادهای ذیربط خواست تا اسراییل را از شرکت در رویدادهای ورزشی بین‌المللی منع کنند و خاطرنشان کرد: تصمیم ممنوعیت باشگاه‌ها و تیم‌های روسی از شرکت در تمامی مسابقات باید با ممنوعیت باشگاه‌ها و تیم‌های زیر مجموعه رژیم صهیونیستی نیز هم‌خوانی داشته باشد زیرا این رژیم اشغالگر است که سال هاست در فلسطین کودکان و زنان را می‌کشد.

دیپلماسی ورزشی و استانداردهای دوگانه
با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات ورزشی به جریان تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پیوستند و آن‌ها را از شرکت در رویدادهای ورزشی منع کردند.

از جمله اقدامات مهم برای محرومیت روسیه، تصمیم اخیر فیفا و یوفا برای تعلیق تیم ملی روسیه از حضور در مسابقات بین‌المللی بود.

ابوتریکه فیفا و صنعت ورزش را به استانداردهای دوگانه متهم کرد.

از زمانی که همبستگی بین‌المللی در انزوای روسیه به دلیل تجاوز به اوکراین آغاز شد، بسیاری از مردم درباره ظلم و ستم و جنگ‌هایی صحبت می‌کنند که سال‌ها به حاشیه رانده شده یا به بهانه «غیرسیاسی» بودن ورزش به آن‌ها توجهی نشده است.

به عنوان مثال، در حالی که حمایت ها از اوکراین مشاهده شده است، سوری‌ها در سال ۲۰۱۸ زمانی که جام جهانی فوتبال به میزبانی روسیه برگزار می‌شد، با وجود تجاوزات و جنایات جنگی که روسیه در این کشور انجام داد از همبستگی مشابهی برخوردار نبودند. 

رفتار گزینشی سیاست در ورزش

این رویه در جام جهانی ۲۰۱۸ بار دیگر روشن شد زمانی که شرکت ورزشی نایک در نتیجه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران توسط ایالات متحده، از ارائه کفش به تیم ملی فوتبال ایران خودداری کرد. در این مورد، سیاست در ورزش به عنوان ابزاری برای جلوگیری از آماده شدن رسمی یک تیم خاص برای بازی در بزرگ‌ترین تورنمنت جهان مورد استفاده قرار گرفت. این اقدام به دنبال تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت.

نایک در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا به این معناست که نایک به عنوان یک شرکت آمریکایی نمی‌تواند کفش‌هایی را برای بازیکنان تیم ملی ایران عرضه کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *