بحران‌های منابع طبیعی ریشه اجتماعی و اقتصادی دارد

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: امروز مدیریت منابع طبیعی کشور با چالش ها و بحران های مختلفی مواجه است که بسیاری از این  بحران ها ریشه در ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد که سازمان برای برون رفت از این چالش‌ها رویکردهایی را به عنوان نقشه راه ترسیم کرده است و آن را اجرایی می کند.

به گزارش سادس مسعود منصور امروز  در سخنانی وبیناری که مراسم آن در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شده است به رویکردهای اصلی سازمان منابع طبیعی در مدیریت منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: قانون مکلف کرده است هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی باید بر اساس طرح مصوب انجام شود و عرصه‌ای که طرح و برنامه نداشته باشد، قطعاً مدیریت اساسی و پایدار نیز نخواهد داشت. 

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین تاکید کرد: برای حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی باید طرح وجود داشته باشد و همانگونه که در قانون نیز به  آن اشاره شده است، این طرح‌ها باید توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اجرایی شود و سازمان منابع طبیعی نیز نقش نظارتی داشته باشد.

وی یکی دیگر از رویکردهای سازمان منابع طبیعی را استفاده از مشارکت مردم، خیرین، نهادها و سازمان‌های اجرایی در  منابع طبیعی برشمرد و افزود: امسال با کمک خیرین و صاحبان صنایع و معادن در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی اقدامات آبخیزداری و در ۸۰ هزار هکتار از عرصه‌ها نیز بیابان زدایی صورت گرفته است.

منصور یکی دیگر از رویکردهای سازمان منابع طبیعی را استفاده از فناوری‌های نوین برای حفاظت بهینه از منابع طبیعی برشمرد و  خاطر نشان کرد: سازمان منابع طبیعی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع اقدامات در خور توجهی انجام داده است.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بهره‌برداری از سیستم رادیویی بیسیم، استفاده از پهپاد، نصب جی پی اس در خودروهای گشت و مراقبت، نصب دوربین در مناطق بحرانی جنگل، راه اندازی سامانه‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ و سامانه پایش حریق و قاچاق چوب را از جمله اقداماتی نام برد که منابع طبیعی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع انجام داده است.
 
منصور در ادامه به کارکردهای متعدد و مختلف منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی اقدامات زیادی را در سراسر کشور انجام می‌دهد که اکثر این اقدامات به امنیت زیستی و غذایی مردم منتهی می‌شود.
ا
وی اضافه کرد: وقتی منابع طبیعی اقدامات جنگل‌کاری انجام می‌دهد  بدین معنی است که با کاشت درخت  اکسیژن تولید، هوا تلطیف، ذرات گردوغبار و کربن موجود در هوا جذب می شود و منفعت این کار به سلامت زندگی ما بر می‌گردد.
منصور همچنین گفت: در حوزه مقابله با بیابان‌زایی، آبخیزداری و مرتعداری نیز این چنین است. در مقابله با بیابان‌زایی از ریزگردها و هجوم شن‌های روان و از مهاجرت انسان‌ها  از روستاها جلوگیری می‌شود و با انجام اقدامات آبخیزداری نیز خسارت سیل کاهش پیدا می‌کند.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: واگذاری حفاظت بیش از ۸۰ درصد مساحت کشور به یک سازمان قطعاً نمی تواند نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد زیرا بستر کار بسیاری از صنایع و معادن و دستگاه‌های عمرانی و عمومی  در عرصه‌های منابع طبیعی است و اگر همکاری و هم افزایی این گونه دستگاه‌ها نباشد، منابع طبیعی با آسیب‌های فراوانی روبرو می‌شود.
منصور با بیان اینکه پیشگیری از خسارت، کم‌هزینه‌تر از درمان است، تصریح کرد: منابع و اعتبارات باید به سمتی سوق پیدا کند که جنبه پیشگیرانه داشته باشد مثل اجرای طرح های ابخیزداری که با انجام آن می توان تا ۷۰ درصد از خسارت سیل جلوگیری کردد.
وی در ادامه به نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور اشاره  کرد و گفت: وزیر کشور بر اساس آن استانداران استان‌ها را مکلف کرده است برای جلوگیری از چالش‌هایی که بر اثر تغییرات اقلیمی و تاثیرات ناشی از بهره برداری‌های غیر اصولی از منابع طبیعی صورت گرفته است، امکانات و تجهیزات خود را در اختیار منابع طبیعی قرار دهند تا بر چالش‌ها و بحران‌های موجود اقلیمی فایق آیند.
رییس سازمان منابع طبیعی کشور یاد آورشد: اگر حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی به فرهنگ و معارف عمومی نبدیل شود و اگر مردم مطالبه جدی‌شان حفظ منابع طبیعی باشد قطعاً قادریم با مشارکت مردم بحران‌های منابع طبیعی را کاهش دهیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، منصور در خاتمه به ظرفیت‌های موجود در منابع طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: زراعت چوب، وجود گیاهان دارویی، استفاده از اکوتوریسم بیابانی و دیگر کارکردهای منابع طبیعی می‌تواند هم جوامع محلی را تقویت کند و هم جنبه های اقتصادی منابع طبیعی را نمایان تر سازد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *