شکایت سازمان نظام پزشکی از برخی هتاکان به جامعه پزشکی

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره مباحثی مانند لزوم تزریق دز سوم واکسن کرونا، تعرفه های پزشکی سال آینده، وضعیت اقدام برای کاهش خطاهای پزشکی، مالیات پزشکان و… توضیح داد.

به گزارش سادس، محمد رئیس زاده  در نشست خبری سازمان نظام پزشکی، گفت: اکنون در سیر کاهشی آمار مربوط به کرونا هستیم و به آرامی داریم پیک ششم کرونا را پشت سر می‌گذاریم. باید توجه کرد که اولا در موج ششم باوجود اینکه میزان درگیری با امیکرون بسیار بالاتر از پیک‌های قبلی بود، اما به نسبت پیک‌های قبلی حمله ششم را سریع‌تر و با آمار کمتری پشت سر گذاشتیم. یک دلیل این موضوع این بود که واکسیناسیون سریع‌تر در کشور انجام شد که دولت و رییس جمهور بحث واکسیناسیون را پیگیری کردند و وضعیتمان در واکسیناسیون از رتبه‌بندی که در فروردین و اردیبهشت داشتیم که بسیار نامطلوب بود به شرایطی رسیدیم که در زمینه وسعت واکسیناسیون به شرایط خوبی رسیدیم.

وی با  اشاره به نزدیکی اعیاد شعبانیه، نوروز و ماه مبارک رمضان، گفت: بنابراین  مردم باید اولا دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند و حتما هم دز سوم واکسن را تزریق کنند. ما در تزریق دز اول و دوم با سطح مطلوب در جامعه رسیدیم، اما در تزریق دز سوم هنوز آمارمان به ۳۰ درصد هم نرسیده و باید به بالای ۷۰ درصد برسیم تا احساس اطمینانی در جامعه داشته باشیم.

رئیس زاده افزود: بر اساس مطالعاتی که در دنیا و تاحدودی در ایران انجام شده، نشان داده شده که دز سوم بالای ۹۰ درصد شدت بیماری را کاهش می دهد، بالای ۹۰ درصد منجر به کاهش احتمال بستری در بیمارستان شده و بالای ۸۰ درصد از مرگ ناشی از کرونا جلوگیری خواهد کرد. این نتایجی است که در دنیا منتشر شده، در کشور ما هنوز مطالعات قطعی نشده اما همین دورنما را نشان می‌دهد. بنابراین از مردم می‌خواهیم قبل از آغاز نوروز، حتما دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی در ادامه به عملکرد سازمان نظام پزشکی در ۵ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت از طریق معاونت پارلمانی سازمان توانسته‌ایم دستاوردهای خوبی کسب کنیم که در ماه‌های آینده شاهد نتایج این رایزنی‌ها خواهیم بود. در بحث ارتباط با مردم تلاش بر این بود که ذات حقیقی جامعه پزشکی که حکیم بودن و خدمت گذاری است، برجسته شود. در این راستا گروه‌های خدمت گذار در سراسر کشور تشکیل و برخی از آنها فعال شود و مبنا این است که از ظرفیت جامعه پزشکی برای خدمت رسانی به نقاط محروم کشور در قالب تیم‌های جهادی داوطلب استفاده شود که در سال آینده با شدت بیشتری اجرایی می‌شود. در عین حال داریم تلاش می‌کنیم که کیفیت خدمات ارائه شده به مردم ارتقاء یابد. تعامل مردم و جامعه پزشکی باید مثبت و همراه با احترام متقابل باشد. از برخی ناملایمات بسیار اندک در جامعه پزشکی هم جلوگیری کنیم تا هیچ یک از مردم در حوزه سلامت دچار مشکلات ناخواسته نشوند. بنابراین برای آشنایی با آموزش  پیشگیری از قصور و خطاهای پزشکی و همچنین در راستای احقاق حق در صورت بروز قصور اقدامات شروع شده و تعاملاتی با قوه قضاییه هم داشته‌ایم.

رئیس زاده تاکید کرد: دو موضوع محوری در ارتباط با جامعه پزشکی را مد نظر قرار داده‌ایم؛ موضوع اول رعایت شان جامعه پزشکی است. حفظ شأن جامعه پزشکی خط قرمز ما است. کسی اعم از مسئولان، رسانه‌ها دستگاه‌های قانون گذار و … نباید جامعه پزشکی را مورد اهانت قرار دهد. این ظلم به مردم، کشور و این قشر خدمت گذار است. ما نمی‌گوییم انتقاد نشود و کارشناسی نشود، اما اینکه استثناءها را قاعده قرار داده و کلیت جامعه پزشکی را مورد اهانت قرار دهند، قابل قبول نیست و خط قرمز ما است.

وی گفت: در هر صنفی تخلفاتی وجود دارد، در جامعه پزشکی هم با گسترده‌ترین میزان مراجعات در کشور که ۸۰ میلیون نفر خدمت در ماه ارائه می‌کند، خطا و تخلف وجود دارد، اما میزان آن در مقایسه با این میزان خدمت نزدیک به صفر است و  به قدری نیست که کلیت جامعه پزشکی را مورد اهانت قرار دهیم. در این زمینه پیگیری هایی هم داشتیم و با برخی افراد هتاک و بی منطق برخورد کرده و در مراجعه قضایی شکایت کرده ایم. وظیفه ماست که از شان حقیقی جامعه پزشکی که مشغول خدمت هستند دفاع کنیم. این به نفع سلامت مردم است. در مواردی هم برخوردهای فیزیکی با اعضای جامعه پزشکی ایجاد شده بود که به صورت جدی از طریق دادستان کل کشور، ناجا و … پیگیری کردیم. 

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *