سالانه ۱۵.۴ میلیون تن فرسایش آبی داریم

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سالانه ۱۵.۴ میلیون تن فرسایش آبی داریم.

به گرارش سادس مسعود منصور در نشست خبری که امروز در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، با اشاره به وضعیت منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، در کشور ما ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل وجود دارد. ۸۴ میلیون هکتار نیز عددی است که به مراتع نسبت داده می‌شود. ۲.۳ میلیون هکتار مربوط به بیشه‌زارها و درختچه زارها و ۳۲ میلیون هکتار نیز مربوط به اراضی در معرض بیابان ما می‌شود. ایران کشوری خشک و نیمه خشک و بارش کشور یک سوم متوسط جهانی است این در حالیست که سه برابر تبخیر و تعرق بیشتر در ایران مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: پوشش کم جنگلی با سرانه جنگل ۱۷ صدم که  یک سوم متوسط جهانی است به علاوه ۳۲ میلیون هکتار عرصه بیابانی که ۱۳.۹ میلیون هکتار آن کانون فرسایش بادی و  ۷.۵ میلیون هکتار از این مقدار کانون‌های بحرانی و  ۲.۵ میلیون هکتار از این مساحت مولد گرد و خاک هستند در کنار سالانه ۱۵.۴ تن در هکتار فرسایش آبی شرایط نامناسبی را فراهم کرده است.

تعلیف دام دو برابر ظرفیت مجاز استفاده از مرتع است

منصور ادامه داد: سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوبات به دریاچه سدها می‌ریزد.  حریق و آفات، قطع درختان، قاچاق چوب، تولید ذغال، تغییر کاربری اراضی و تصرف آن‌ها از دیگر پدیده‌هایی است که گریبانگیر منابع طبیعی ماست. در مراتع ۷۰ میلیون واحد دامی تعلیف می‌کنند که دو برابر ظرفیت مجاز استفاده از مرتع است.

ادامه داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *