در جامعه اسلامی، دغدغه محرومان و نیازمندان یکی از مسئولیت‌های اجتماعی است

رییس کمیته امداد گفت: در جامعه اسلامی دغدغه محرومان و نیازمندان به عنوان یکی از مسئولیت‌های اجتماعی است که باید همه به این مسئولیت‌های اجتماعی توجه داشته باشیم.

به گزارش سادس، مرتضی بختیاری در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه با اشاره به سالروز تاسیس کمیته امداد، بیان کرد: این یادگار ماندگار امام عزیزمان، آثار با برکت زیادی داشته است و به عنوان روز احسان و نیکوکاری از نظر تقویم و روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نامگذاری شده است.

وی افزود: امام عزیزمان با اندیشه و تفکر دینی و فقهی خودشان بعد از پیروزی انقلاب با آن شرایط سختی که حضور ذهن دارید که انقلاب نظام سلطه ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کرد و نظام عدل اسلامی برقرار شد، اما بقایای ساواک و نظام سلطه ستم‌گر همچنان در داخل کشور بودند و در آن شرایط سخت بحرانی و مدیریتی امام عزیزمان می‌بینیم که به فکر نیازمندان و محرومان می‌افتند؛ آن چیزی که باید بگوییم دست‌ پروردگار قرآن و معارف اسلامی و معرفتی این‌گونه هستند که قلبشان برای محرومان می‌تپد و 22 روز بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ فرمان تشکیل کمیته امداد صادر می‌شود.

رییس کمیته امداد ادامه داد: این فرمان پیام آور فرهنگ خیر و احسان و ایثار و انفاق و نیکوکاری در جامعه اسلامی بوده است و این دغدغه امام یک دغدغه قرآنی و معرفتی به لحاظ معارف اسلامی است.

بختیاری با بیان اینکه در جامعه اسلامی دغدغه محرومان و نیازمندان به عنوان یکی از مسئولیت‌های اجتماعی است که باید همه به این مسئولیت‌های اجتماعی توجه داشته باشیم، گفت: از موجبات اصلی تاسیس کمیته امداد همین دغدغه‌هایی بود که امام عزیزمان به لحاظ معرفتی نسبت به نیازمندان داشتند.

رییس کمیته امداد با بیان اینکه خدمات کمیته امداد در چهار دهه گذشته سند روشنی دال بر ضرورت تأسیس چنین نهاد الهی به عنوان کمیته امداد است، خاطرنشان کرد: کمیته امداد افتخار می‌کند که نوکری جامعه هدف و نیازمندان را بر عهده دارد. این بزرگترین سندی است که خداوند به کسانی که در کمیته امداد خدمت می‌کنند، داده است؛ امدادگران عزیزی که در سراسر کشور در سخت‌ترین شرایط در کنار محرومان ایستادند.

بختیاری با اشاره به اینکه کمیته امداد به عنوان بال مهربانی نظام، بدون وابستگی به هیچ جریان سیاسی، به عنوان سرباز ولایت ادای وظیفه می‌کند و نوکری خود را نسبت به نیازمندان و جامعه هدف و یتیمان با افتخار انجام می‌دهد، در بخش دیگری از سخنان خود به هفته نیکوکاری که از روز گذشته به اقتضای سالانه در سراسر کشور شروع شده، اشاره کرد و گفت: نقش مردم در صحنه‌های انقلاب بر کسی پوشیده نیست. در سخت‌ترین شرایط این نقش مردم بود که انقلاب را از بحران‌های سخت نجات داد و سرافراز و موفق بیرون آورد. 

وی افزود: اگر منافقین ریشه‌کن شدند، آنهایی که سرسپرده آمریکا و اسراییل و انگلستان و معاندین بودند، اذعان می‌کنیم که این موفقیت‌ها به دلیل حضور مردم در صحنه‌ها بود. اگر در بحران کرونا در شرایطی که بسیاری از مشاغل به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شد و از آن طرف هم برای ورود ماسک آمریکا مانع شد و مستندات فراوانی دارد که جمهوری اسلامی خرید کرد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خرید کرد و کارهای گمرکی آن انجام شد و خواست وارد ایران شود، جلوی کار را گرفتند. در آن شرایط فراخوان مقام معظم رهبری در رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه در دنیا غوغا کرد و ایران را سرافراز کرد.

وی ادامه داد: تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی سر جای خودش بود، اما حس نیکوکاری که در مردم عزیز ماست، ایران را در دنیا سربلند کرد. کمک‌های مردم در رسیدگی به نیازمندان و یتیمان تکیه‌گاه اصلی کمیته امداد است. مقام معظم رهبری از کمیته امداد خواستند که دولت و مجلس به عنوان حاکمیت و نظام تکلیف دارند که به نیازمندان برسند، اما کمیته امداد ضمن اینکه از آن کمک‌ها استفاده می‌کند از کمک‌های مردم غافل نماند و امدادرسانی را مردمی کنید و این کاری که امدادرسانی را مردمی کنید، بیش از هشت سال است که از عمرش می‌گذرد. 

وی با بیان اینکه کمک‌های مردم در مراکز نیکوکاری که در مساجد راه‌اندازی شده کارهای بسیار بزرگی انجام داده است؛ نه فقط در این که کمک‌های نقدی و کالایی به نیازمندان داشته است، گفت: یکی از ماموریت‌هایی که مقام معظم رهبری از کمیته امداد خواستند در اول مرداد 1398 بود که فرمودند توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای تهی‌دستان با رعایت حرمت و تکریم در صدر برنامه‌های کمیته امداد باشد؛ یعنی افرادی که سالمند هستند و از کار افتاده‌اند و افرادی که صعب‌العلاج هستند و امکان درمان برای آنها نیست تا پایان عمرشان وظیفه نوکری آنها را داریم اما بقیه باید در مدار اشتغال و کار و تلاش و فعالیت وارد شوند. در اینجا هم می‌بینیم که کمک مردم در بحث اشتغال، درمان و مسکن مددجویان کمیته امداد از برکات انقلاب اسلامی است. 

بختیاری گفت: با چه زبانی از مردم و نیکوکاران تقدیر کنیم؟ در اینگونه موارد کم می‌آورم که چگونه از مردم و خیرین قدردانی کنیم؟. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *