قانون صیانت به دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیست

سادس/اصفهان نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون صیانت از فضای مجازی دنبال محدود و یا فیلترکردن برنامه‌هایی مانند اینستاگرام نیست.

سیدصادق طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با سادس، اظهار کرد: طرح صیانت از فضای مجازی از ابعاد مختلف برای مردم واضح مطرح نشده است و با حاشیه‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، اصل موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آنچه در حال حاضر در دستور کار کمسیون مشترک قرار گرفته کلیات این طرح بود و هیچ اشاره‌ای به جزئیات آن نشده است، افزود: اگر اختلاف نظرهایی هم بین مفاد این قانون بین وزیر ارتباطات و اعضای کمسیون مشترک وجود دارد در جزئیات قانون صیانت است.

نماینده مردم اردستان در مجلس، تصریح کرد: ایران مانند همه کشورهایی که از فضایی مجازی استفاده می‌کنند باید قانونی را تصویب کند که فعالیت‌های این فضا در یک قالب و چارچوب مشخصی انجام شود. به‌عنوان مثال یکی از بخش‌هایی که در این قانون وجود دارد این است که کشورهایی که اپلیکشین‌های آن در ایران استفاده می‌شود باید یک نماینده حقوقی برای پاسخگویی به موضوعات و مشکلات احتمالی آن در کشور مستقر داشته باشند.

صیانت از حقوق کاربران حفاظت و حمایت می‌کند

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه این خواسته در همه کشورهایی که از بستر اپلیکیشن‌ها به‌صورت عمومی استفاده می‌کنند اجرا می شود، گفت: بسیاری از مسائلی که در قانون صیانت به آن اشاره شده به نفع کاربران آن است و از حقوق آنها حفاظت و حمایت می‌کند ولی متأسفانه جریان‌های هدایت شده بر ضد این قانون است که اصل آن را به حاشیه می‌برد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که فضای مجازی کشور بدون هیچ قانون و چارچوبی فعالیت داشته باشد، مطمئناً به نفع کاربران آن نیست و حقوق آنها را به خطر می‌اندازد گفت: ایجاد چارچوبی قانون‌مند برای فضای مجازی خواسته نظام و رهبر معظم انقلاب از ابتدای مجلس جدید و دوره‌های قبلی مجلس بوده است که خوشبختانه در این مجلس در حال انجام است.

این عضو کمسیون فرهنگی مجلس، افزود: متاسفانه در طی سال‌های گذشته هیچ قانون مشخصی برای فضای مجازی کشور اجرا نشده است که بعضی مواقع شاهد یک ولنگاری مجازی در آن هستیم. اکنون اصل موضوع صیانت با هدف حمایت از کاربران آن مورد توجه است و به هیچ عنوان موضوع محدودیت مطرح نیست.

طباطبایی‌نژاد با رد موضوع فیلترکردن برخی از اپلیکیشن‌های عمومی مانند اینستاگرام، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان قانون صیانت از فضای مجازی دنبال محدود و یا فیلترکردن برنامه‌هایی مانند اینستاگرام نیست و حاشیه‌هایی که مشاهده می‌شود همگی هدایت شده اتفاق می‌افتد. البته همواره موضوع تقویت و حمایت از اپلیکیشن‌های ایرانی مورد تأکید نمایندگان مجلس بوده است.

وی با بیان اینکه بنده از محدود کردن فضای مجازی به هیچ عنوان حمایت نمی‌کنم، گفت: نمایندگان مجلس فقط دنبال قانون‌مند شدن فضای مجازی و حمایت از کاربران آن هستند، زیرا اگر این شبکه‌های اجتماعی اطلاعات کاربران را به سرقت بردند یا تصمیم به مسدودسازی یک صفحه گرفتند، چه کسی پاسخگو است؟ در این طرح ما به دنبال حمایت از حقوق کاربران هستیم.

نگاه ایران به جنگ روسیه و اوکراین هوشمندانه است

نماینده مردم اردستان در مجلس در ادامه با اشاره به اختلافات و جنگ بین کشورهای روسیه و اوکراین که با سکوت ایران همراه بوده است، گفت: ناتو و بلوک نظامی غرب خودش را از طریق اوکراین به مرزهای روسیه نزدیک کرد تا این کشور احساس خطر کند و دلیل اینکه اوکراین برای روسیه اهمیت دارد این است که این یک منطقه امنیتی است و پیوستن اوکراین به ناتو می‌تواند یک تهدید را برای روسیه در مرزهایش به وجود آورد. 

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین بیشتر یک مانور قدرت‌نمایی و سیاسی برای غرب است، اظهار کرد: آمریکا و غرب در کشورهایی همچون عراق، یمن، افغانستان و… نشان دادند که اشغالگری نظمی واضحی داشتند و در آن موضوع هیچ‌گونه اعتراضی نبود، ولی در موضوع جنگ روسیه و اوکراین مواضع و اعتراضات مشخصی را انجام می‌دهند و حمله روسیه به مراکز نظامی اوکراین را محکوم می‌کنند. برخورد ایران به مسئله جنگ روسیه با اوکراین یک نگاه هوشمندانه خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *