گزارش کامل سادس از چهاردهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

چهاردهمین جلسه بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) هشتم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش سادس، نمایندگان در شیفت صبح جلسه علنی امروز،‌ بررسی تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی را به پایان رسانده و وارد بررسی تبصره ۸ شدند.

در ابتدای جلسه نوبت عصر،‌ روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

علی نیکزاد که ریاست این جلسه را بر عهده داشت اخطار سلیمی مبنی بر حذف پیشنهادات مربوط به قانون‌گذاری در جریان بررسی جزییات بودجه را به رای گذاشت که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

شهریاری: برای حفظ سلامت جامعه در بحث اخذ مالیات سیگار تجدید نظر شود

محسنی بندپی: معلمان را از نگرانی درآورید

***

در ادامه بررسی های بودجه ای، نمایندگان  ساز وکاری برای کاهش هدر رفت آب در شبکه های توزیع و خطوط انتقال آب شرب پیش بینی کردند.

بر این اساس وزارت نیرو مکلف شد به منظور کاهش هدر رفت آب در شبکه های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیر مجاز، در قالب مشارکت با بخش غیردولتی و با استفاده از ساز و کار بیع متقابل یا سایر روش ها در قالب قراردادهای منعقده جهت تأمین منابع آبی اعم از آب یا پساب، معادل آب صرفه جویی شده از طریق اصلاح شبکه های توزیع را در اختیار سرمایه گذار و در محل مصرف جهت استفاده در مصارف صنعت قرار دهد.

گزارش کامل ایسنا از چهاردهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در مصوبه ای دیگر، به شرکت های آب و فاضلاب استانی اجازه ارائه مشوق هایی در مقابل دریافت آب تصفیه شده از دریاها داده شد.

بر اساس این پیشنهاد به شرکت های آب و فاضلاب استانی اجازه داده می شود تا در مقابل دریافت آب تصفیه شده از دریاها از سرمایه گذاران معادل ارزشی آن در همان  استان آب به سرمایه گذار، پساب فاضلاب ها و یا آب خام و یا آب شرب برای فروش به واحدهای صنعتی و یا متولیان فضای سبز و یا تولید کنندگان چوب تحویل نمایند.

نمایندگان  برای جبران صادرات آب مجازی از کشور هم سازوکار تعیین کردند.

طبق این مصوبه، به منظور جبران صادرات آب مجازی از کشور که از طریق صادرات محصولات کشاورزی و غذایی صورت می گیرد، نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی این موضوع اخذ و به خزانه داری کل کشور واریز می گردد.

گزارش کامل ایسنا از چهاردهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

با تصویب بندهای دیگری از لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان به دانشگاهها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری مجوز اخذ تسهیلات از بانکها را صادر کردند.

همچنین به مدارس اجازه دادند نسبت به جمع آوری کتب درسی و مجلات مصرفی در پایان هر سال تحصیلی و فروش آنان اقدام کند.

در جریان بررسی ها مربوط به بودجه،‌ سیدمحمد مولوی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تجمع های اخیر معلمان مقابل مجلس و وزارت آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان گفت: در فصل بودجه در حال بررسی بودجه هستید و معلم های شما در خیابان ها هستند، چه کسی قرار است به حقوق این افراد رسیدگی کند؟

گزارش کامل ایسنا از چهاردهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

نمایندگان مجلس صدا وسیما را نیز به پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی مکلف کردند.

براساس بند ط تبصره ۹؛ به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز نمایند.

گزارش کامل ایسنا از چهاردهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

امروز همچنین، ۲۳۷ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور از زمزمه ادغام معاونت پارلمانی وزارتخانه‌ها و تقلیل ساختار سازمانی این معاونت‌ها به “مرکز” انتقاد کرده و آن را «نسنجیده» عنوان کردند.

گزارش‌های مربوط به جلسات قبلی را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید. 

گزارش کامل سادس از سیزدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل سادس از یازدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل سادس از دهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل سادس از نهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل سادس از هشتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ و…

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *